علی اسفندیاری معروف به نیما یوشیج در سال 1276 شمسی در روستای یوش، در اطراف بلده متولد شد. نیما یوشیج پدر شعرنو فارسی می باشد اکثر ما نیما را در دوران مدرسه با شعرهایی که توسط وی سروده شده و در کتاب ها بودند می شناسیم. قدمت خانه او در در یوش به دوران قاجار می رسد و با شماره 1802 به ثبت ملی رسیده. بازدید از خانه نیما برای عموم آزاد می باشد اگر تمایل به اطلاعات بیشتری دارید رنتی جا را همراهی کنید.

همان طور که گفتیم یوش در اطراف بلده و در شهرستان نور استان مازندران قرار دارد. نیما پس از مرگش وصیت کرده بود که بدنش را در حیاط خانه اش به خاک بسپارند. اگر نیما اهل یوش نبود شاید تا به الان این روستا از شهرت کنونی برخوردار نبود. این روستا علاوه بر خانه نیما از دیدنی های دیگری نیز برخوردار می باشد که می توان به حمام تاریخی یوش، بنای جفت برار، اوزرود و آرامگاه کیاداوود که در آثار ملی ایران به ثبت رسیده اشاره کرد.


 خانه نیما یوشیج


خانه نیما یوشیج

در تصوریر زیر خانه ی نیما را می بینید که آرامگاهش در وسط حیاط می باشد. این خانه قاجاری به دستور علی معروف به ناظم الایاله جد نیما بنا شده است. نقشه این خانه قاجاری ست و دارای سه ورودی، شاه نشین و اتاق هایی با گچ کاری و آجر کاری های قدیمی و اصیل می باشد. ساخت این خانه 8 سال زمان برد و معماران و گچ کاران این بنا از اصفهان آمده بودند. نیما در مورد خانه گفته است: پدربزرگ من برای من قصر و قلعه ساخته است نه خانه. باروهای بلند، دیوارهای منقش، سقف ‌های منبت‌ کاری شده


خانه نیما یوشیج


دور تا دور خانه را اتاق های بسیاری احاطه کرده که تبدیل به موزه و کتابخانه شده، در وسط این حیاط سه سنگ قبر دیده می شود که متعلق به نیما، خواهرش بهجت و سیروس طاهباز گردآورنده آثار نیما می باشد. سه تا از اتاق ها کتابخانه می باشند و در اتاق های دیگرعکس هایی از نیما و شعرهایی که شاعران دیگر در شرح نیما و یوش و مازندران سروده اند را مشاهده می کنید. برخی از اشیای شخصی وی مانند قلم، عینک، چراغ، پیه سور، لباس و کفش برای تماشا قرار دارد تا افرادی که به این خانه می آیند از این وسایل قدیمی دیدن کنند. این خانه را یکبار در سال 1370 بازسازی کردند و در سال 1373 توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شد و دوباره در سال 1375 بازسازی شد.


خانه نیما یوشیج 


بهترین فصل برای رفتن به یوش چه زمانی ست؟

قرارگیری ای روستا در ارتفاعات باعث سردی یوش شده ولی چیزی از زیبایی های این روستا کم نمی کند. در تابستان نیز هوا در طول مسیر خنک می شود که این خنکی هوا، لذت سفر را دوبرابر می کند. فصل تابستان و بهار برای رفن به یوش بهترین زمان بازدید از این روستای زیبا می باشد.                                              

روستای یوش کجاست؟

این روستا در دره ای زیبا بین کوه های البرز مازندران، در اطراف بلده شهرستان نور قرار گرفته که حدود 180 کیلومتر با تهران فاصله دارد. برای رفتن به یوش باید از روستاهای مختلفی عبور کرد که هرکدام زیبایی های چشم نواز خود را دارند. مهم ترین شهر این منطقه بلده است. طبیعت زیبای این روستا آدمی را به وجد می آورد. یوش با 14 چشمه جاری، باغ ها و مزارع سرسبز آب و هوای خوشی را در خود جای داده که به دور از هرگونه آلودگی می باشد.


روستای یوش


جاهای دیدنی روستا یوش

دیدنی های روستای یوش به دو دسته جاذبه های طبیعی و و تاریخی تقسیم می شوند. از جمله حیوانات حیات وحش این منطقه کوهستانی می توان به بز کوهی، پلنگ، گراز، گرگ، خرس، جوجه تیغی، شغال، خرگوش، سمور و گربه وحشی اشاره کرد. از جاذبه های تاریخی این روستا می توان علاوه بر خانه نیما آرامگاه کیاداوود، مقبره سیدامین و سید جلال و باغ شاه را نام برد.

امکانات رفاهی

در دهکده یوش مغازه های کوچکی وجود دارند که خوراکی های سنتی از جمله روغن حیوانی، سرشیر و عسل می فرو شند که می توانید برای سوغاتی از این محصولات خریداری کنید. در یوش هتلی برای اقامت وجود ندارد ولی می توانید برای اقامت خود در خانه روستاییان شب را به سر کنید ولی اگر هم راحت نیستید می توانید با اجاره ویلا در شمال به سایت رنتی جا مراجعه کنید. اگر تجهیزات کافی برای کمپ کردن دارید، با چادر زدن در این دهکده شب را سپری کنید.