شمال ایران فقط به جنگل و دریا ختم نمی شود، تالاب هایی در این منطقه وجود دارد که وجود گل های نیلوفر آبی شناور در این تالاب ها باعث زیباتر جلوه دادن این مرداب ها می شود یکی از این تالاب ها در گیلان تالاب یا مرداب سیاه درویشان می باشد که جزء زیباترین تالاب خاورمیانه به حساب می آید.


تالاب سیاه درویشان


معرفی تالاب سیاه درویشان

تالاب سیاه درویشان از جاذبه های دیدنی روستا صومعه سرا واقع در استان گیلان می باشد. آب این تالاب توسط قلعه رودمان، پسیخیان، رودهای ماسوله و رودهای دیگر تامین می شود. در استان گیلان 40 رودخانه جاری هستند و از بین آن ها 10 رودخانه در روستا صومعه سرا جریان دارند، این رودخانه ها از شهرستان فومن و ماسال سرچشمه می گیرند و بعد از گذشت از روستاهای دیگر به  تالاب زیبای سیاه درویشان می ریزند. در این منطقه افراد زیادی زندگی می کنند و شغل اکثر آن ها کاشت صیفی جات، برنج، توتون و مرکبات می باشد. وجود پرنده های بومی و مهاجر نظیر خوتکای پرسفید، لک لک، فیلوش، کیلار و انواع آبزیان باعث شده این تالاب زیستگاه این جانداران باشد. در این تالاب گل نیلوفر یا لاله تالابی به چشم می خورد، زیبایی این تالاب باعث شده تالاب سیاه درویشان از لحاظ زیست محیطی، تفریحی و اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد.

تالاب سیاه درویشان کجاست؟

تالاب سیاه درویشان در چند کیلومتری شمال شرق واقع شده و مدت زمان رسیدن از این تالاب تا صومعه سرا حدود 24 دقیقه می باشد. از رشت تا تالاب سیاه درویشان حدود 28 کیلومتر فاصله می باشد و حدود 40 تا 50 دقیقه فاصله زمانی این مسیر می باشد.

برای رفتن به این تالاب خود را به صومعه سرا یا رشت برسانید، اگر از رشت می خواهید به این تالاب بروید باید مسیر را به طرف شیخ محله دنبال کنید و بعد از گذشت از آن و دهستان هندخاله به تالاب می رسید. اگر می خواهید از صومعه سرا به این تالاب بروید باید از روستاهای ارکه، نرگستان و آبادی شیخ محله عبور کنید، بعد از گذشت از پل رودخانه در پنج کیومتری روستای سیاه درویشان به این تالاب می رسید.

برای رفتن به رشت می توانید به صورت هوایی و زمین سفر کنید. اگر به صورت هوایی سفر کردید مقصدتان فرودگاه سردار جنگل رشت می باشد. ولی اگر می خواهید با قطار سفر کنید ابتدا باید بلیط قطار قزوین به رشت را تهیه کنید؛ افرادی که در شهرهای مشهد، تبریز و تهران ساکن هستند می توانند از طریق ریلی به سمت قزوین حرکت کنند، از اکثر شهرها می توان به صورت زمینی به رشت رفت.

تفریحات تالاب سیاه درویشان

در این منطقه علاوه بر لذت بردن از طبیعت زیبای اطراف تالاب، می توانید از تفریحات دیگری که در آن جا وجود دارد استفاده کنید.

قایق سواری

قایق سواری یکی از تفریحات هیجان انگیزی می باشد که می توانید در این سفر داشته باشید برای قایق سواری غروب آفتاب را انتخاب کنید که وجود منظره زیبا در میان نیزارها و دیدن نیلوفرهای آبی که بر روی تالاب شناور هستند لذت تان از این تفریح را دو چندان می کند. ممکن است در هنگام قایق سواری با مار آبی هم مواجه شوید اما نترسید چون این مارها بی خطر هستند. برای استفاده از قایق باید به اسکله قایقرانی  تالاب و اسکله کلیور بروید.


تالاب سیاه درویشان


ماهی گیری

در این تالاب بیش از 30 نوع ماهی وجود دارد، اگر به ماهیگیری علاقه مند هستید به همراه خود لوازم ماهیگیری به همراه ببرید تا به گرفتن ماهی بپردازید اگر هم لوازم مورد نیاز را نداشتید می توانید از مراکز خریدی که در اطراف تالاب وجود دارد این لوازم را تهیه کنید.

پرنده نگری

این تالاب محل زیستگاه انواع مختلف پرندگان مهاجر می باشد و اهمیت بین المللی دارد، معمولا قایقرانان مسافران را در فصل مهاجرت پرندگان به این منطقه می برند تا بتوانند این پرندگان را مشاهده کنند.

جاذبه های اطراف تالاب سیاه درویشان

از جذبه های اطراف این تالاب می توان به تالاب هندخاله و تالاب سلکه اشاره کرد که در ادامه توضیح مختصری راجع به آن ها می دهیم.

تالاب هندخاله

این تالاب از دو کلمه هند و خاله تشکیل شده و به معنای بزرگ و رودخانه (رودخانه بزرگ ) می باشد. این تالاب در شمال صومعه سرا و نزدیک به دو روستای تولم و کسما قرار گرفته است.

تالاب سلکه

وجود پرندگان آبزی در این محل باعث شده این تالاب نام پناهگاه وحش را به خود بگیرد. وسعت این تالاب به 360 هکتار می رسد. 5 برج پرنده نگری روی این تالاب قرار گرفته که در اواخر پاییز و اوایل زمستان می توانید به مشاهده پرندگان از این برج بپردازید. زمانی که این تالاب پرآب است تعداد پرندگان به 15 هزارتا می رسد ولی در غیر اینصورت تعداد پرندگان کم می شود و به 5 هزارتا می رسد. پرندگانی چون قوی فریادکش، پلیکان خاکستری، گیلار و مرغابی ها در این تالاب به چشم می ِآیند. در این تالاب مکانی مناسب برای پیاده روی وجود دارد که می توانید بعد از دیدن پرنده ها به پیاده روی بروید.




بهترین زمان رفتن به تالاب سیاه درویشان

از نظر آب وهوایی بهترین زمان سفر به این تالاب ماه های فروردین، اردیبهشت و مهر می باشد ولی چون اکثرا برای دیدن گل های نیلوفر آبی به این تالاب سفر می کنند بهتراست در اواسط ماه مرداد که این گل ها به طور کامل شکوفا شده اند به این تالاب بروید تا زیبایی این گل ها را از نزدیک ببینید . رویش این گل ها از اوایل خرداد شروع و تا پایان مرداد ادامه می یابد. نگران اقامت خود در این شهر نباشید می توانید با مراجعه به سایت رنتی جا با خیال راحت اقدام به اجاره ویلا در شمال کنید.