استان گیلان علاوه بر دریا و جنگل های سرسبزش به تالاب های بی نظیر خود نیز معروف می باشد. این تالاب ها جلوه خاصی با وجود نیلوفرهای آبی شناور به طبیعت بخشیده اند. تالاب سوستان یکی از این تالاب ها می باشد و در شهر لاهیجان واقع شده و فضای مناسبی برای گردشگران به وجود آورده است. در این مقاله رنتی جا را دنبال کنید تا اطلاعات بیشتری از این تالاب به دست آورید.

تالاب سوستان کجاست؟

از جمله جاهای دیدنی لاهیجان تالاب سوستان می باشد، این تالاب در نزدیکی روستا سوستان در 49 کیلومتری جنوب شرقی رشت و 5 کیلومتری جنوب شرقی لاهیجان واقع شده است. شمال روستا سوستان را روستا کوه بیجار و جنوب و غرب آن را شالیزارهای لاهیجان پوشانده و در شرق سوستان کتشال و تپه ماهور قرار دارد. از تالاب سوستان تا عروس شهر گیلان یعنی لاهیجان حدود 13 دقیقه و تا رشت حدود 58 دقیقه فاصله می باشد.


تالاب سوستان


ویژگی و تفریحات در تالاب سوستان

وجود نیلوفرهای آبی روی تالاب و نیزارهایی که اطراف تالاب را پوشانده اند باعث زیبایی دوچندان این منطقه شده است. اگر در فصل تابستان به این مکان بروید با کم آبی تالاب ربه رو می شوید ولی در فصل های زمستان آب این تالاب پر می باشد؛ جالب است بدانید این تالاب جزء تالاب هایی که دارای  آب شیرین می باشند به شمار می آید. از آنجایی که تالاب سوستان جزء مناطق کوستانی ست فضای اطراف آن درختان مرتفع چشم نوازی می کنند؛ وجود آب شیرین تالاب باعث شده این محل زیستگاه پرندگان و آبزیان مختلفی باشد که می توانید برای دیدن آنها به تماشای تالاب بروید. در این ناحیه امکانات رفاهی وجود ندارد؛ ولی تفریح و گشت و گذار که به امکانات رفاهی ختم نمی شود شما می توانید برای تفریح در این منطقه ساعاتی در کنار تالاب بنشینید و یا قدم بزنید و به تماشای این همه زیبایی در یک جا بپردازید فقط به همراه خود دوربین عکاسی داشته باشید تا در این میان عکس های زیبایی با نیلوفرهای آبی ثبت کنید چرا که بهترین عکس ها در طبیعت گرفته می شود.

در چه فصلی به این تالاب برویم؟

گل های نیلوفر آبی در اوایل ماه خرداد تا اواخر شهریور می رویند و این بازه زمانی بهترین زمان برای دیدن از این گل ها در تالاب سوستان می باشد. ولی اگر قصد رفتن به سفر در آب و هوای مناسب را دارید اوایل بهار و اوایل فصل پاییز را انتخاب کنید. در صورتی که فصل تابستان به لاهیجان سفر کردید برای دوری از هوای گرم و شرجی می توانید به مناطق ییلاقی در ارتفاعات سیاهکل را برای اقامت در نظر بگیرید. جنگل اسپیلی یکی از این مناطق ییلاقی می باشد که در 61 کیلومتری جنوب غرب لاهیجان واقع شده و برای رسیدن به این منطقه باید حدود 1 ساعت و 30 دقیقه را طی کنید تا به آن جا برسید.

زمستان و پاییز این ناحیه از زیبایی به خصوصی برخوردار می باشد. همانطور که در ابتدا گفتیم در این فصل ها آب تالاب افزایش می یابد و پرندگان به این منطقه مهاجرت می کنند، فصل پاییز نیز با وجود برگ ها و درختان پاییزی جلوه ی بی همتایی به اطراف تالاب می بخشد.




اقامت در سوستان

هتل ها، ویلاها، و خانه های روستایی زیادی در اطراف لاهیجان قرار دارد. در ادامه اقامتگاه هایی که در این منطقه وجود دارد را به شما معرفی می کنیم  اگر این اقامتگاه ها مورد پسند شما نبود می توانید به سایت رنتی جا اقدام به اجاره ویلا در شمال کنید.

اقامتگاه شهریار گیل

این اقامتگاه بومگردی در روستا بیشه رودینه لاهیجان واقع شده و در 16 کیلومتری شمال شرق تالاب سوستان به چشم می خورد. فاصله زمانی سوستان تا شهریار گیل حدود 30 دقیقه می باشد. معماری این اقامتگاه بومگردی کاملا سنتی می باشد و از امکانات رفاهی کاملی برخوردار است. وقتی به سمت این اقامتگاه بروید تصویر کارت پستال ها در ذهنتان می آید این اقامتگاه با وجود  رنگ آبی در میان طبیعتی سبز بسیار چشم نوازی می کند. در این مکان شما می توانید از خوردن غذاهای محلی مانند مرغ ترش، کباب ترش، باقالاقاتوق، غوره مسما، خورشت کدوحلوایی، سیر قلیله و ... لذت ببرید. مزارع بامبو نیز در اطراف این اقامتگاه وجود دارد.

خانه روستایی حاج علی

خانه روستایی حاج علی همانند شهریار گیل از معماری سنتی و بومی شکل گرفته در این خانه روستایی نیز برای سرو غذا می توانید از غذاهای سنتی و محلی لذت ببرید. اگر بخواهید از سوستان به این خانه بروید حدود 24 دقیقه در مسیر هستید. این خانه در 4/13 کیلومتری شمال غرب تالاب قرار گرفته است.

مجتمع اقامتی و هتل مزرعه قوها

از دیگر اقامتگاه ها می توان به مزرعه قوها اشاره کرد، این مکان یکی از جاهای دیدنی لاهیجان نیز به شمار می آید. این مجتمع اقامتی با وجود برکه مصنوعی، گلخانه، استخر ماهی های کوی ژاپنی با طول عمر بسیار بالا و مزرعه قوها زیبایی به خصوصی دارد.


مجتمع اقامتی و هتل مزرعه قوها


اگر علاقه به هیجان و کنجکاوی دارید می توانید با هزارتویی که با شمشاد در این مجتمع ساخته شده  بروید و به ماجراجویی بپردازید. این مجتمع خدمات بسیار جالبی که دارد باعث جذب گردشگران زیادی شده از جمله این خدمات  می توان به ماهی درمانی، استخر، باشگاه ورزشی، زمین فوتبال، زمین مینی گلف و ... اشاره کرد. فاصله رسیدن به این مجمتع تا تالاب سوستان حدود 7 دقیقه می باشد.