در شمال ایران همه ی جاذبه های دیدنی از زیبایی های بسیار زیادی داراست، دلیل آن فضای سرسبز مناطق شمالی می باشد که باعث دوچندان شدن این مناطق می شود. و اگر در هر فصلی از سال شهری از شمال ایران را برای سفر انتخاب کنید زیباست. یکی از این جاذبه ها که با دیدن آن محو تماشایش می شوید تالاب استیل می باشد. تالاب ها دارای ویژگی های مشترک بین خشکی و آب هستند که معمولا دارای آب شور یا شیرین می باشند. آب این تالاب از نوع شیرین است.


تالاب استیل


تالاب استیل کجاست؟

تالاب استیل یکی از تالاب های استان گیلان به شمار می آید، این تالاب حدود 7 کیلومتر از شهر آستارا فاصله دارد و در نزدیکی دهکده عباس آباد و جاده رشت به آستارا قرار دارد. چشم انداز این تالاب به سمت کوهستان و جنگل در کنار مزارع کشاورزی می باشد و شرق و غرب این تالاب با مناطق بسیار سرسبزی پوشیده شده که زیبایی بسیار آن باعث جذب گردشگر شده است.

بومیان این منطقه تالاب استیل را به نام هستل می شناسند که به معنی آبگیر می باشد. وسعت تالاب استیل یا هستل به 140 هکتار می رسد و آب آن از طریق بارش باران فراهم می شود.

جالب است بدانید ریشه درختانی(توسکا) که در آب قرار دارند در حال جابه جایی می باشند به همین دیل به این تالاب به تالاب  درختان شناور نیز می گویند.

چگونه به تالاب استیل برویم؟

برای رفتن به این تالاب ابتدا باید خود را به آستارا برسانید. بعد از رسیدن به آستارا به سمت جنوب آن حرکت کنید تا به جاده آستارا – رشت برسید. سپس 5 کیلومتر مسیر را ادامه دهید تا به تالاب استیل برسید. دور تا دور تالاب با جاده ی کمربندی پوشیده شده که وقتی از آن گذر می کنید با مناظر زیبایی برخورد می کنید.


تالاب استیل


اقامت در تالاب استیل

در نزدیکی تالاب هتل هایی دیده می شود که برای سپری کردن شب مناسب می باشند، اگر تالاب استیل آستارا را برای سفر انتخاب کردید برای اقامت خود می توانید در این هتل ها اقدام کنید و یا به سایت رنتی جا مراجه کرده و با کلیک بر روی اجاره ویلا در ماسال در هرجایی از شمال از ارزان ترین ترین ویلاها تا لوکس ترین آن ها می توانید ویلا اجاره کنید.

تفریحات در تالاب استیل

در اطراف این این تالاب امکانتات خاصی دیده نمی شود و تفریحات آن بسیار محدود می باشد. ولی در عوض طبیعت این تالاب باعث می شود تا کمبود امکانات تفریحی به چشم نیاید. قایق سواری در آب این تالاب ها یکی از تفریحاتی ست که می توان به آن پرداخت شما می توانید با سوار شدن بر قایق ریشه های درختانی که در آب دیده می شوند را از فاصله نزدیک ببینید یا حتی از تماشا پرندگان مهاجر به تالاب لذت ببرید. می توانید با ثبت تصاویر از این منطقه عکس های زیبایی به یادگار داشته باشید. طبیعت این تالاب آنچنان زیبا می باشد که شما غرق در این همه زیبایی می شوید.


تفریحات در تالاب استیل


در چه زمانی به تالاب استیل برویم؟

اکثر افراد معمولا با توجه به تعطیلاتی که در فصل های تابستان و بهار وجود دارد برای سفر برنامه ریزی می کنند. این دوفصل برای رفتن به تالاب استیل گزینه بسیار مناسبی می باشد چرا که در این فصل ها علاوه بر طبیعت زیبای تالاب از آب هوای خنک آن نیز بهره مند می شوید.  

گونه های جانواری تالاب استیل

پرندگان زیادی سالانه به این منطقه مهاجرت می کنند؛ مبدا این پرندگان معمولا از اروپای مرکزی، مناطق قطبی و شمال دریا خزر می باشد. در این میان پرنده ای به نام "چینگیر نوک سرخ" که از نایاب ترین پرندگان می باششد به چشم می خورد.

در این تالاب ماهیانی مانند کپور و اردک ماهی شناور هستند که برای ماهیگیری تفریح مناسبی به حساب می آید. علاوه بر این ماهیان، 80 نوع دیگر گونه جانوری و گیاهی در این تالاب به چشم می خورد که برخی از آنها در خطر انقراض می باشند. موش بزرگ تالابی به نام نوتریا و انواع مار و لاک پشت  از دیگر جانداران این مرداب می باشند.