شمال ایران با طبیعت سرسبز و خوش آب و هوا با وجود جنگل، تالاب، آبشار و ... از بهترین مقاصد گردشگری به شمار می آید. یکی از این جاذبه ها که از دل طبیعت سرازیر می شود آبشار دودوزن  می باشد. در ادامه رنتی جا را دنبال کنید تا اطلاعات کافی از این آبشار را به دست آورید و شاید برای مقصد گردشگری بعدی این آبشار را انتخاب کردید.




آبشار دودوزن کجاست؟

آبشار دودوزن خرمکش در منطقه کوهستانی و ییلاقی سیاهمزگی و در 24 کیلومتری دهکده شفت استان گیلان واقع شده؛  شمال این دهکده را شهرستان رشت و جنوب و جنوب شرقی آن را استان زنجان و شهرستان رودبار پوشانده و از غرب به شهرستان فومن و صومعه سرا محدود می شود. چشمه های اطراف رودخانه، پوشش سبز جنگل و و آبی که از آبشار به سمت پایین سرازیر می شود باعث شده تا آب و هوای اطراف بسیار خنک باشد و آبشار دودوزن یکی از آبشارهای زیبای گیلان به شمار بیاید. آبی که از این آبشار سرازیر می شود از چشمه دودوزن فراهم می شود و زمین های روستا از طریق آب این آبشار آبیاری می شوند. ارتفاع این آبشار را به طور دقیق نمی توان گفت ولی اگر بخواهیم حدودی بگوییم تقریبا 54 متر ارتفاع دارد. قدمت این آبشار حدود 100 تا 150 سال می رسد.

برای دیدن آبشار باید از پله هایی که در دل طبیعت وجود دارد عبور کنید هنگام عبور از این پله ها صدای خروشان آبشار به گوشتان می رسد، صدای آب در میان پله ها شما را به وجد می آورد که زودتر به این آبشار برسید و از زیبایی هایش لذت ببرید. در بعضی از فصل ها محلی ها با فروش نان گردویی، آلوچه های ترش و ملس، انواع کاکا و چای ذغالی گردشگران را جذب می کنند تا عبور از این پله ها برایشان لذت بخش تر باشد.




تفریح در آبشار دودوزن

طبیعت اطراف آبشار جای مناسبی برای برپاکردن پیک نیک می باشد که می توانید در کنار دوستان و یا خانواده روز خوبی را در کنار این آبشار بگذرانید. البته بهتر است همراه خود لباس اضافه داشته باشید چون امکان خیس شدن لباس هایتان می باشد. اگر دوست داشته باشید می توانید در این آبشار به آب تنی بپردازید. در پایین آبشار حوضچه ای قرار که برای رفتن داخل حوضچه بهتر است با کفش بروید تا سنگ های تیزی که درون حوضچه قرار دارد آسیبی به پاهایتان نزند.

یکی از چیز هایی که در هر طبیعتی باشد، زیبایی آن طبیعت را دوچندان می کند وجود پل چوبی می باشد، که در آبشار دودوزن  نیز وجود دارد. پل چوبی برای عبور از عرض رودخانه تامین شده و می توانید آبشار را از روی پل تماشا کنید.




در چه فصلی به آبشار دودوزن برویم؟

به دلیل کوهستانی بودن، این منطقه از آب و هوای خنک و سردی برخودار است؛ اگر قصد سفر به این منطقه کوهستانی را دارید فصول بهار و تابستان را انتخاب کنید. اگرچه این منطقه در پاییز با وجود برگ های پاییزی زیبایی خاص خودش را  دارد و برای رفتن به آبشار باید از روی برگ های پاییزی عبور کرد که صدای خش خش این برگ ها نیز لذت بخش می باشد ولی آب و هوا رو به سردی می باشد و شرایط را کمی سخت می کند. در فصل زمستان با سرد شدن هوا و بارش برف و باران آب آبشار یخ می زند و مسیر رفتن دشوار می شود.

امکانات رفاهی آبشار دودوزن

کباب خانه های محلی، قهوه خانه، فروشگاه مواد غذایی و مغازه هایی که محصولات دامی به فروش می رسانند در منطقه خرم و خرم کش قرار دارند. از دیگر امکانات این منطقه می توان به مسجد و سرویس بهداشتی اشاره کرد. از آنجایی که فاصله این محل تا مرکز استان کوتاه می باشد درایام تعطیل و آخر هفته جمعیت زیادی به این آبشار می آیند.

چگونه به آبشار دودوزن برویم؟

برای رفتن به آبشار دودوزن باید خود را به استان گیلان برسانید و بعد از دوراهی رشت – سنگر وارد جاده فومن شوید، جاده را ادامه دهید که در ابتدا صومعه سرا و شفت قرار دارد. سپس با گذر از بلوار کشاور شهر و وارد شدن به جاده نصیر محله به سیاهمزکی  در مسیر آبشار قرار می گیرید. روستای خرم کش در 2 کیلومتری روستای توسه قرار دارد بعد از مشاهده تابلو خرم کش باید 1500 متر دیگر طی کنید تا مسیر آسفالت تمام شود و سپس بعد از رسیدن باید سنگ فرش را پیاده طی کنید تا به آبشار زیبای دودوزن برسید.


 


اقامت در آبشار دودوزن

اگر به این منطقه سفر کردید گزینه های مختلفی برای اقامت در این محل وجود دارد، برای اقامت خود می توانید با اجاره ویلا در شمال رنتی اقدام به اجاره ویلا کنید. ویا با خود لوازم ضروری سفر را به همراه داشته باشید تا دراطراف آبشار دودوزن به کمپ بپردازید.

جاذبه های اطراف آبشار دودوزن

پس از تماشای آبشار دودوزن نوبت دیدن جاذبه های اطراف آن می رسد. از آنجایی که دورتادور شفت را جنگل و کوه و از طرفی شالیزارهای برنج و باغ های چای پوشانده اند باعث زیبایی بسیار اطراف شده اند. روستاهای کمسار، سیاهمزگی، گیلده، شالما، بیالوا، کاظم آباد، صیقلان، درودخان، طالقان، ویسرود، جیرده، چوبر، سفیدمزگی، چناررودخان و چماچا  در اطراف این منطقه قرار گرفته اند.