اگر به دنبال یک سفر خوب و کسب تجربه های متفاوت هستید روستا زیارت گزینه خوبی برای شما می باشد. این دهکده با وجود مردم مهربان، طبیعت زیبا، جاذبه های دیدنی، آب و هوای مطلوب و خانه های سنتی یک مقصد بی نظیر برای سفر به حساب می آید. پس تا انتها با ما باشید تا اطلاعات کافی از این روستا را کسب کنید.


روستا زیارت


روستا زیارت کجاست؟

یکی از مناطق ییلاقی واقع در استان گلستان روستا زیارت می باشد که در کنار استان گرگان قرار گرفته است. این روستا در هفت کیلومتری جنگلی ناهار خوران و در دهکده استر آباد جنوبی قرار دارد و برای رفتن به این روستا باید از جاده ی پارک جنگلی عبور کرد. این روستا در دامنه های کوه ها مرتفع گیلان و در میان رودخانه خاصه رود وسعت یافته است.

شمال روستا زیارت را جنگل های ناهارخوران و ارتفاعات بندسر، غرب این روستا را کوه ادیم، مازوکش و کمرسر پوشانده اند. و از سمت شرق به ارتفاعات خال دره و از جنوب به کوه های جنگلی زیارت و آبشار زیبای آن محدود شده است. روستا زیارت با ارتفاع هزارمتری که از سطح دریا دارد باعث شده تا این دهکده آب وهوا خنک و طبیعت باصفایی داشته باشد. جاذبه های دیدنی و آبگرم زیارت باعث مجبوبیت این روستا شده که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. این روستا را با نام های زیارت خاصه رود، زیارت خسرو و زیارات می شناسند.

دیدنی های روستا زیارت

این روستا با امکانات و جاذبه های طبیعی خود محل مناسبی برای تفریح می باشد که با دیدن عکس های این روستا وسوسه می شوید که هرچه زودتر به این مکان سفر کنید و از جاذبه هایش لذت ببرید.

آبشارهای زیارت

در اطراف این روستا تعدادی آبشار وجود دارد که گردشگران زیادی را جذب خود می کند. از آبشارهای این روستا می توان به آبشار دوقلو، آبشار خال دره و آبشار های دره تل انبار اشاره کرد.


آبشارهای زیارت


آبشار دوقلو

آبشار دوقلو در 19 کیلومتری جنوب گرگان و و در 5 کیلومتری این روستا قرار گرفته و برای رفتن به این روستا باید 15 دقیقه به پیاده روی بپردازید. این آبشار در دل طبیعت از شاخه های فرعی رودخانه خاصه رود زیارت به وجود آمده. در واقع در این منطقه دو آبشار به چشم می خورد که با ارتفاع 15 متری به داخل حوضچه می ریزد. با پراکنده شدن ذرات آب به اطراف باعث شده بر روی تخته سنگ ها از خزه پوشیده شود و اطراف آبشار از خنکی دلپذیری برخوردار باشد.

آبشار خال دره

این آبشار را با نام جل دره  نیز می شناسند، خال دره در میان دره ای در شرق روستا واقع شده است.

آبشارهای دره تل انبار

53 آبشار که 2 عدد از آبشارها با ارتفاع 40 متری در این دره دیده می شود و ارتفاع 20 آبشار دیگر به بیش از 10 متر می رسد.

چشمه آبگرم زیارت

چشمه آبگرم زیارت در ضلع شرقی رودخانه خاصه رود واقع در روستا زیارت قرار دارد. و در حاضر 4 محل پیدایش آب و و محل خروجی آب به فاصله 10 تا 20 متر را دارا می باشد.
اولین مظهر(محل پدیدار شدن آب) چشمه زیر تخته سنگی قرار دارد و روی آن کتیبه کوچکی با ابعاد 20 در 15 به خط عربی نوشته شده است. دومین مظهر در 20 متری جنوب مظهر اول، و دومظهر دیگر هر کدام با فاصله 15 و 10 متر قابل دسترس می باشند.
آبگرم زیارت با وجود آب زلالی که داراست تنها آبرگرم در استان گلستان می باشد. مواد معدنی موجود در این چشمه برای انواع بیماری های پوستی و درد مفاصل مفید می باشد.

امام زاده عبدالله و سایر امامزاده ها

آرامگاه امامزاده عبدالله از نوادگان امام موسی بن جعفر( علیه السلام) در نزدیکی آبگرم زیارت قرار دارد. قرار گیری این زیارتگاه در نزدیکی رودخانه می باشد و به همین علت بر اثر سیلاب هایی که در رودخانه به وجود آمده باعث تخریب آرامگاه شده است. اهالی روستا مکان دیگری را برای این بقعه در نظر گرفتند و وسایلی را که از سیلاب باقی مانده بود را به این محل برای نگه داری آوردند. وجود درختان کهن سال در اطراف این امامزاده زیبایی دلنشینی را به این فضا بخشیده است.

قبرستان تاریخی امامزاده عبدالله: این امامزاده در میان گورستان هایی تاریخی واقع شده که قدمت سنگ های آن به بیش از هزار سال می رسد.

از دیگر امامزاده های این روستا می توان به امامزاده عظیم حسینی، امام زاده صالح و بابا قنبرسر اشاره کرد.

ارتفاعات دیدنی روستا زیارت

قرار گیری روستا زیارت در ارتفاعات باعث منحصر به فرد شدن این روستا شده از ارتفاعات شمالی این روستا می توان بندسر و خمام شهر را نام برد. ارتفاعات این روستا از شرق به خال دره و از غرب به ادیم، مازوکش و کمرسر محدود شده که هر کدام زیبایی خاص خود را دارا هستند.


روستا زیارت


در اطراف روستا زیارت کوه هایی به چشم می خورد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         کلاه گردان در شمال شرق

·         کلیچال در شرق

·         زبله یا کله قندی بین کلاه گردان و کلیچال

·         تلمبار در جنوب

·         سردانسر در جنوب غرب

·         زارمنجی در شمال

·         تاله (تالو) در جنوب غرب

·         سفید آب و پیرزن چکل در شمال غرب

·         شمسک در شمال شرق

جنگل روستا زیارت

یکی از جاذبه های شهرهای شمالی وجود جنگل های مرتفع می باشد؛ در حوالی این دهکده جنگل هیرکانی قرار گرفته که برای گذراندن اوقات فراغت خود گزینه مناسبی می باشد. سومین ذخیره گاه درخت سرخدار جهان در نزدیکی این روستا دیده می شود؛ سرخدار دارای برگ های سوزنی دایم و همیشه سبز است، درون چوب آن به رنگ قرمز شاه بلوطی می باشد. از دیگر درختان این جنگل می توان به درختان انجیلی اشاره کرد، مقاوت این درختان باعث شده که این درختان را با نام درخت آهن بشناسند. در فصل پاییز این درختان زیبایی به خصوصی

را دارا هستند. برای دسترسی به جنگل ناهار خوران می توانید از شمال این روستا دسترسی داشته باشید.



تفریح در روستای زیارت

این روستا علاوه بر روستاهای دیگر از تفریحاتی برخوردار می باشد که وجود این تفریحات لذت در سفر را برایتان دو چندان می کند.

کوهنوردی در روستا زیارت

همانطور که گفتیم وجود دهکده زیارت در ارتفاعات باعث شده تا کسانی که به کوهنوردی علاقه دارند کوه های اطراف این روستا را برای کوهنوردی در نظر بگیرند.

پیک نیک در طبیعت روستا زیارت

یکی از تفریحاتی که می توان در روستا زیارت داشت رفتن به پیک نیک می باشد برای رفتن به روستا زیارت وسایل مورد نیاز پیک نیک را به همرا داشته باشید تا یک روز خود را به پیک نیک اختصاص دهید و از هوای مطلوب آن لذت ببرید. با ثبت عکس در این طبیعت می توانید خاطرات خوش خود را در این طبیعت به یادگار داشته باشید.

در این میان اهالی روستا با فروش نان های محلی که بر روی آتش تنوری پخته شده کسب درآمد می کنند. بوی خوش این نان ها شما را وسوسه می کنند تا از این نان ها خریداری و نوش جان کنید.

چگونه به روستا زیارت برویم؟

برای رفتن به این روستا ابتدا باید خود را به انتهای جاده ناهارخوران گرگان برسانید. پس از رسیدن به میدان به روستا زیارت وارد شوید. وقتی به جاده روستا رسیدید 7 کیلومتر طی کنید تا به محدوده روستا برسید. جاده ی این روستا پر پیچ و خم می

باشد ولی وجود رستوران، کافه و مناظر طبیعی باعث سرگرمی شما در این پیچ و خم جاده می شود.


روستا زیارت


اقامت در روستا زیارت

برای سپری کردن شب در این روستا می توانید در اطراف این روستا به کمپ بپردازید و یا در خانه هایی با معماری سنتی که در اطراف این روستا قرار دارند اقامت کنید. اگر احساس

راحتی در این خانه ها را ندارید می توانید اقدام به اجاره ویلا در شمال رنتی جا کنید و سفر خوبی را داشته باشید.