زمانی که فصل بهار آغاز می شود بعد از آن تابستان را پیش رو داریم  و سفر رفتن ها شروع می شود  دوست داریم چندروزی به خارج از شهر خود برویم و حال و هوایی عوض کنیم. شمال ایران با آب و های مطلوب و جنگل های سرسبزش با شهرها و روستا های کوچک و بزرگ همیشه تصمیم گیری را برای کسانی که می خواهند به سفر بروند راحت می کند. امروز می خواهیم به یکی از شهرهای سواد کوه به نام آلاشت سفر کنیم پس با ما همراه باشید تا با این منطقه خوش آب و هوا بیشتر آشنا شوید.


آلاشت


آلاشت کجاست؟

آلاشت شهری در شهرستان سواد کوه واقع در استان مازنداران است. اگر از تهران می خواهید سفر کنید و می خواهید فاصله زمانی آن کم باشد این منطقه خوش آب و هوا گزینه مناسبی برای سفر رفتن می باشد. این منطقه زیبا در 237 کیلومتری شهر تهران قرار گرفته؛ و تقریبا 4 ساعت زمان می برد تا به این شهر برسید. ارتفاع آن از سطح دریا 1900 متر می باشد. این شهر جزء شهرهای تاریخی به حساب می آید چرا که زادگاه رضا شاه پهلوی بوده و به همین دلیل به شهرت رسیده است.

اگر بخواهیم به طور خلاصه ویژگی های این شهر دوستداشنی را بگوییم می توان به نزدیک بودن آن به افرادی که ساکن شهر تهران هستند اشاره کنیم که می توانند آخر هفته خود را با فصله زمانی کم سفر کنند. از دیگر ویژگی های این شهر تاریخی طبیعت بکر و خوش آب و هوای آن است. این منطقه 1200 جمعیت دارد.

آلاشت به چه معناست؟

حتما برایتان سوال پیش آمده چرا به این روستا آلاشت می گویند جالب است بدانید در این منطقه عقاب های زیادی در کوه ها و تپه های اطراف آشیانه دارند؛ از این رو آلاشت در زبان مازندرانی معنای آشیانه عقاب را می دهد و به همین دلیل به این محل آلاشت می گویند که بعضی از محلی ها اِلاشت هم می نامند.

جاذبه های دیدنی در آلاشت

قبل از اینکه به جاذبه های این شهر بپردازیم کمی از خانه های خشتی که سقف آن ها از جنس چوب و شیروانی است بگوییم، از کوچه های باریک این شهر که بسیار دوستداشتنی ست و قدم زدن در این کوچه بسیار دلنشین است. درختان گیلاس، آلو و سیب که در طبیعت این منطقه وجود دارد.

زمانی که در این روستا قدم می زنید با دام هایی در تپه ها مواجه می شوید که حس زندگی به شما دست می دهد. از دیگر جاذبه های دیدنی این منطقه می توان به موارد زیر اشاره  کرد:

·         امام زاده حسن آلاشت: در ورودی آلاشت دوراهی وجود دارد که یکی از آنها به امام زاده حسن می رسد و دیگری به داخل شهر و به دیگر روستاها راه  دارد. این مسجد از نسل امام موسی بن جعفر (ع) بوده که در میان مردم از احترام زیادی برخورداراست.

·         موزه مردم شناسی آلاشت: همانطور که گفتیم این روستا محل به دنیا آمدن رضا شاه می باشد و محله تاریخی به حساب می آید. البته بعد از سالیان سال خانه ی رضا شاه که درآن به دنیا آمده بود تبدیل به موزه مردم شناسی شد که محلی ها به این محله تاریخی پهلوان خیل یا پاهلونی خیل می گویند.


موزه مردم شناسی


·         معبد دختر پاک آلاشت: معبدی است که فقط بانوان می توانند از این مقبره دیدن کنند. مردمان این محل معتقدند اگر مردی وارد این مقبره شود مار او را نیش می زند. در زمان ساسانیان دو خواهر که از مقام دینی بالایی برخوردار بودند پس از مرگشان یکی از آن دو خواهر در این مکان دفن می شود و برخی از اهالی این بنا را معبد آناهیتا می نامند که نزد مردم پاکی به خصوصی داشته است.

·         خانه صنایع دستی: یکی از جاهایی ست که می توانید برای خرید صنایع دستی به آن جا مراجعه کنید. چادر شب و جوراب های بافته از مهم ترین صنایع دستی این بخش به حساب می آیند.

·         رصد خانه آلاشت: آلاشت مازندران به رصدخانه اش نیز معروف است. این رصد خانه در ارتفاع 1815 متری از سطح دریا قرار گرفته؛ سه طرف این رصد خانه کوچک پرتگاه و طرف دیگر آن را کوه ها پوشانده اند. تنها و اولین رصد خانه شمال می باشد که به رصد خانه آیت الله مازندرانی نیز معروف است. دو تلسکوب قوی در این رصد خانه وجود دارد که با آن آسمان پرستاره آلاشت را تماشا می کنند.

غذاهای معروف آلاشت

از جمله جذابیت های سفر خوردن غذاهای محلی می باشد که هر کدام طعم و مزه به خصوصی را دارند. از جمله غذاهای معروف می توان به موارد زیر اشاره کرد:


غذاهای معروف آلاشت

·         سبزی پلو با گردو

·         کئی پلا: در این نوع غذا، کدو حلوایی را به صورت ریز سرخ کرده و با برنج و شکر پخته می شود؛ و آن را با نیمرو و ماست نوش جان می کنند.

·         دیس کباب: بره کاملی ست که با آلو و مغز گردو به صورت شکم پر آماده می کنند.

·         شیش انداز: این غذا مانند فسنجان می باشد و به جای رب انار از رب ازگیل استفاده می کنند؛ سپس با تخم مرغ و دانه انار سرو می شود.

سوغات و صنایع دستی آلاشت

پس از گشت و گذار در این روستا نوبت خریدن سوغاتی و صنایع دستی می باشد که بسیار لذت بخش است. از سوغات آلاشت می توان به جاجیم، پنیر خیکی، میوه ها و گیاهان دارویی و محصولات لبنی اشاره کرد.

·         جاجیم: از مهم ترین سوغات این منطقه می توان به جاجیم اشاره کرد؛ جاجیم زیراندازی دورویه است که توسط بانوان هنرمند این منطقه بافته می شود.

·         پنیر خیکی: پنیری است که در مشک چرمی یا خیک ساخته می شود.

·         محصولات لبنی: وجود دام در طبیعت این منطقه ییلاقی باعث شده تا پنیر، ماست، کره و شیر در این منطقه رواج داشته باشد.


سوغات و صنایع دستی آلاشت


بهترین زمان برای رفتن به آلاشت

از آنجایی که این منطقه ییلاقی ست زمستان های سردی را پیش رو دارد و بهتر است در این فصل این منطقه را برای سفر انتخاب نکنید ولی اگر تحمل سرمای شهر های شمالی برایتان لذت بخش است فصل پاییز را انتخاب کنید تا هم از آب و هوای خنک و هم درختانی که رنگ نارنجی و زرد به خود می گیرند لذت ببرید. فصل بهار و تابستان مناسب برای رفتن به این منطقه ییلاقی می باشد؛ اما اواسط تیر تا اواخر مرداد بهترین زمان سفر به آلاشت است در این ماه که آب و هوا بسیار مطبوع است موقع چیدن درختان شاتوت فرا می رسد که سفر بسیار دلنشینی را برایتان به یادگار می گذارد.

اقامت در آلاشت

برای اقامت در آلاشت می توانید در خانه های روستایی که در آن جا وجود دارد اقامت داشته باشید و از خوردن غذاهای محلی که در روستا وجود دارند لذت

ببرید. اگر در خانه های روستایی احساس راحتی نمی کنید می توانید برای گذراندن شب از اجاره ویلا در شمال در سایت رنتی جا استفاده کنید.