استان مازندران با داشتن دیدنی های طبیعی بکر و دست نخورده در خود سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. اما یکی از مناطق جذاب این استان روستای فیلبند در ارتفاعات چلاو می باشد که یکی از زیباترین ییلاق های ایران است. این روستا بر فراز ابرها واقع شده که با قدم گذاشتن در آن می توانید، زیبایی های سرسبز استان مازندران را از بالا تماشا کنید.


فیلبند


فیلبند کجاست؟

روستای فیلبند از مکان‌های دیدنی شهر بابل و همینطور از توابع این شهرستان در مازندران است. این روستا در شرق رودخانه هراز و ۵۷ کیلومتری جنوب شهر آمل  واقع شده است.

روستای فیلبد از جنوب به ییلاق ( ونه بن)، روستاهای ورزنه و نشل، از شمال غربی به روستای سنگچال آمل، از جنوب شرقی به روستاهای شیخ‌موسی، نیر اسم و گلیران می رسد.

روستای فیلبند آخرین روستای جنگل چلاو به شمار می رود و پدیده اقیانوس ابر در این روستا بسیار گردشگران را به خود جذب می‌کند.

چگونه به فیلبند برویم؟

اگر می خواهید با خودرو شخصی تان به آنجا سفر کنید ابتدا مقصد شما جاده هراز می باشد، سپس پس بعد از پیمودن ۱۴۰ کیلومتر که از تهران بور شدید از فرعی روستای فیلبند مسیرتان را به سمت آن روستا تغییر دهید. این روستا در حدود ۸۶ کیلومتر با بابل، ۵۸ کیلومتر با آمل فاصله دارد. کیفیت این جاده فرعی آنچنان مناسب نیست و در حدود ۳۰ کیلومتر می باشد؛ ولی پیمودن این راه چیزی در حدود یک ساعت زمان می برد. شما در راه رسیدن به فیلبند با مناظر و چشم اندازهای بسیار دیدنی و شگفت انگیز ز روبرو می شوید و تا جایی که امکان دارد شما را مبهوت خود می‌کنند.

بهترین زمان سفر به روستای فیلبند

این روستا در فصل‌های مختلف آب و هوای بسیار متنوعی دارد. در فصل های سرد سال اقامت در این روستا بسیار سخت و زمستان فیلبند خالی از سکنه می باشد. از اوایل فصل پاییز سرما در فیلبند شروع شده و با گذر زمان و رسیدن زمستان همه جا پوشیده از برف خواهد شد. در طول این مدت، ساکنان روستای فیلبند این منطقه را ترک کرده و به روستاهای گرم‌تر در حومه روستای خود می‌روند.


فیلبند


در فصل بهار فیلبند سرزمینی بسیار زیبا است که در یک روز ممکن است آفتابی و گرم و در روز دیگر باران تگرگ و حتی برف از آسمان ببارد. ولیکن آب و هوای روستای فیلبند در تابستان بسیار لطیف می باشد. در تابستان، فیلبند بهترین شرایط آب و هوایی را تجربه می کنید، در این زمان هوا خنک می ماند و حتی شب های تابستان نیز هوا سرد است.

پس بهترین زمان برای سفر به روستای فیلبند فصل‌های بهار و تابستان هستند که از آغاز بهار هر چه زمان می‌گذرد و به تابستان نزدیک می شویم، شرایط آب و هوایی در این روستا مناسب تر می‌شود. البته ناگفته نماند در این فصول گردشگران زیادی به این روستا عزیمت می کنند.

امکانات روستای فیلبند

سفر به فیلبند سفری نیست که گردشگران بخواهند در هتل ها و محل های اقامتی زیبا اسکان پیدا کنند؛ به همین دلیل این سفر تجربه ای متفاوت برایشان خواهد بود.

در فیلبند غذاهای محلی خوشمزه، لبنیات تازه و نان محلی بسیار خوشمزه قرار دارد. به یاد داشته باشید، بعضی از زمان ها به دلیل استقبالی که گردشگران از روستای فیلبند می کنند، هزینه‌ای که بابت اجناس مختلف می پردازید، کمی بیشتر از چیزی است که باید باشد.

اقامت در روستای فیلبند

برای اقامت در روستای فیلبند بهترین گزینه برای گردشگران خانه های روستایی و محلی می‌باشد.

همین‌طور در قسمت غربی روستا مسافرخانه ای به نام تکیه غرب قرار دارد که مسافرخانه اتاق برای اجاره شبانه دارد، ولی امکانات آن بسیار محدود می باشد و اتاق ها از سرویس بهداشتی مشترک استفاده می کنند.

این نکته نیز ناگفته نماند که برای علاقمندان به کمپینگ در فضای باز، این روستا نیز مناسب می باشد. ولیکن به خاطر داشته باشید، شرایط خاص آب و هوایی این منطقه احتمال تگرگ و بارش های ناگهانی را بالا می برد.

جاذبه های دیدنی روستای فیلبند

در اطراف روستای فیلبند جاذبه های طبیعی، مذهبی و جنگل های بکری وجود دارد که اکنون شما را با تعدادی از آنها آشنا خواهیم کرد.


جاذبه های فیلبند

چشمه لار

چشمه های آب معدنی زیادی در اطراف روستای فیلبند قرار دارد، معروف‌ترین این چشم ها چشمه لار می باشد. آب این چشمه به بیماری‌های کلیوی و استخوانی را درمان می کند.

جنگل سنگچال

در فاصله ۷ کیلومتری روستای فیلبند جنگلی به نام سنگچال قرار دارد که بسیار دیدنی می باشد و جاذبه های گردشگری در سفر به فیلبند و حوالی آن را برایتان تکمیل می کند. درختان سنگچال، برخلاف روستای فیلبند که به علت سرمای بسیار زیاد به درختان اجازه رشد شکوفایی داده نمی شود، بسیار سرسبز و بلند می باشند.

امامزاده قاسم

در نزدیکی قله اندوار در کوه های جنوبی فیلبند امامزاده قاسم قرار دارد و مسیر حرکت به سمت این امامزاده پستی و بلندی بسیاری را شامل می شود. گردشگران برای طی کردن این مسیر حتماً از راهنمایان محلی کمک بگیرند. در امامزاده مکان مناسبی برای استراحت و در نزدیکی آن اقامتگاه کوچکی قرار دارد. همینطور طبیعت اطراف امامزاده قاسم بسیار دست نخورده و چشم نواز می باشد.

امامزاده یحیی

در اطراف روستای سنگچال امامزاده یحیی وجود دارد و می توانید در هنگام گشت و گذارتان به این امامزاده هم سری بزنید. حتماً به یاد داشته باشید، با راهنمای محلی به دیدن این روستا بروید، تا بتوانید راه رفت و برگشت را بیابید. این منطقه برای افراد ناشناس و نا آشنا احتمال گم شدن زیادی را به دنبال دارد.