شمال کشور ایران جاذبه های طبیعی بسیار زیادی برای گردشگران همچنین طبیعت گردان دارد. اگر گردشگران بخواهند به سفری ماجراجویانه و مکان های سرسبز بروند، روستای جواهرده در رامسر به آنها پیشنهاد می‌شود که با توجه به طبیعت دلربای آن آب و هوای بسیار مناسبی نیز دارد. این روستا با زیبایی های بسیار زیاد و بی بنظیر، همچنین جاده ای غرق در مه و سرسبز، سالانه میزبان گردشگران زیادی به خصوص در فصل تا بستان می باشد.


جواهرده


جواهرده کجاست؟

از نظر جغرافیایی روستای جواهرده یکی از روستاهای رامسر می باشد و با این شهرستان حدود 29 کیلومتر فاصله دارد و در ارتفاعات 2000 متری کوه های البرز قرار گرفته است. این روستا در غرب مازندران و در مرز استان گیلان واقع شده است. نکته حائز اهمیت راجب جواهرده این است که تنها خود روستا جاذبه گردشگری نیست بلکه مسیر این روستا نیز با راهی باریک و آسفالتی، از میان جنگل های زیبا و انبوه با درختان سبز و وحشی نیز جزوی از جاذبه های روستای جواهرده به شمار می رود.

چه زمانی به جواهرده برویم؟

این روستا در اواخر فصل های تابستان و بهار هوای معتدلی دارد؛ اما در بقیه فصول با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد، با هوای سرد در پاییز و زمستان مواجه خواهید شد. سفر به این روستا در فصل تابستان پیشنهاد می شود؛ زیرا در این فصل برف ها آب شده، رودخانه ها پر آب می باشند، طبیعت روستا سرسبز ترین و زیباترین حالت خود قرار دارد و هوا بسیار دلپذیر است.

بعضی از گردشگران و طبیعت گردان فصل پاییز را برای سفر به این روستا انتخاب می‌کنند؛ ولیکن باید در نظر داشته باشیم که در این فصل بارش های بارانی سنگین و کاهش دمای زیادی در این منطقه اتفاق می افتد.

جاذبه های دیدنی جواهرده

این روستا جاذبه های دیدنی و طبیعتی بسیار بکر دارد که اکنون در ادامه مطلب با آنها آشنا خواهیم شد.

1.     دریاچه قو: یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری این روستا دریاچه قو می باشد که در واقع یک دریاچه مصنوعی می باشد و با توسعه یک برکه کوچک درست شده است. برای رسیدن به این دریاچه می بایست یک مسیر 2.5 کیلومتری پرپیچ و خم و خاکی را طی کنید تا به این دریاچه زیبا برسید.


جاذبه های دیدنی جواهرده
2.     مسجد آدینه: این مسجد از بنا های تاریخی روستای جواهرده با قدمتی 700 ساله محسوب می شود و در ورودی روستا میزبان مردم و گردشگران می باشد.
3.     آبشار های دائمی و فصلی جواهرده: در مسیر روستا آبشار های بسیار زیبایی وجود دارد که موجب جذابیت مسیر نیز می شود. از جمله زیباترین و معروف ترین آبشار این منطقه می توان به صفارود اشاره کرد که در 15 کیلومتری مسیر جاده رامسر به جواهرده قرار دارد.
4.     چشمه های آب معدنی و همینطور جنگل صفارود: در فاصله 9 کیلومتری جاده جواهرده، یک بوستان جنگلی نیز واقع شده که در آن صدای گوش نواز آب های روان به شما آرامشی وصف ناپذیر خواهد بخشید.
5.     گورهای تاریخی گبری: قدمت این گور ها دو سه هزار سال می باشد و مربوط به دوره هخامنشیان و یا زرتشتیان می شود. لازم به ذکر است، «گبر» اسمی بوده که مردم به افراد غیر مسلمان پیش از خود می گفتند؛ ولیکن در طی زمان این نام به اشتباه به کافران نسبت داده شده که میراث سه هزار ساله گبریان را به انحراف بزرگی کشیده است. این گور ها به شکل سرداب یا خمره ساخته شده و گنجینه ها یا اشیا گران‌بهای مردم آن زمان در این گور ها قرار گرفته شده است.

تفریحات در جواهرده

طبیعت بکر و زیبای جواهرده همواره میزبان گردشگرانی است که علاقه زیادی به پیک نیک در طبیعت دارند. شما می توانید، با گذراندن ساعاتی به همراه خانواده یا دوستانتان در طبیعت سرسبز و بی‌نظیر جواهرده، خاطرات خوشی را برای خود و خانواده تان را رقم بزنید. همچنین عکاسی در این منطقه آزاد می باشد و می توانید با به همراه داشتن یک دوربین عکاسی به ثبت تصاویر زیبایی از لحظات خوشتان بپردازید.

به علاوه، لازم به ذکر است که این روستا مسیر دسترسی خوبی به ارتفاعات داشته و همواره مورد توجه علاقمندان به کوهنوردی بوده است.


جواهرده

چگونه به جواهرده برویم؟

برای دسترسی به این روستا، نخست باید به سمت رامسر حرکت کنید و بعد از بازار این شهرستان، به سه راهی به نام فلسطین می رسید که واقع در جنوب رامسر می باشد. بعد از آن شما در جاده روستای جواهرده می باشید.

اقامت در جواهرده

در روستای جواهرده امکانات اقامتی از جمله ویلا و سوئیت هایی در خانه های روستایی فراهم شده که با هر سلیقه ای سازگار است. ناگفته نماند، گردشگران و طبیعت گردان می توانند در این منطقه کمپ کنند و چادر بزنند؛ ولیکن در شب بسیار این روستا سرد می شود.