بوستان باغ ایرانی که در تهران و محله ونک قرار دارد، یک جاذبه دیدنی و زیباست که نامش به گوش تهرانیان کمتر رسیده است. تهران جدا از آلودگی هایش، بوستان ها و جاذبه های زیبای متعددی را در خود جای داده، که یکی از این جاذبه های دیدنی بوستان باغ ایرانی می باشد. این بوستان که در ده ونک جا خوش کرده، از یک معماری فوق العاده شکل گرفته که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. در معماری این مکان از سبک معماری سنتی ایرانی استفاده شده که ارزش بازدید از این مکان را دو چندان می کند. در ادامه مطلب شما را بیشتر با باغ ایرانی تهران آشنا می کنیم.


باغ  ایرانی


باغ  ایرانی کجاست ؟

باغ ایرانی در منطقه  "ده ونک" در خیابان شیخ بهایی شمالی، 20 متری پیروزان، کوچه شهید صابری واقع شده است.

چگونه به باغ ایرانی برویم؟

برای رفتن به باغ ایرانی راه های مختلفی وجود دارد.

خودروی شخصی: می توانید با خودروی شخصی خود به آدرس این باغ بروید اما این نکته را در نظر داشته باشید که اطراف باغ، پارکینگ یا محل مناسب برای پارک وجود ندارد و به احتمال زیاد شما با مشکل پیدا نکردن جای پارک مواجه می شوید. در نتیجه بهتر است از وسایل نقلیه عمومی برای رفتن به باغ ایرانی استفاده کنید.

وسایل نقلیه عمومی: برای رفتن به باغ ایرانی با استفاده از وسایل نقلیه عمومی بهتر است خودتان را به میدان ونک برسانید. برای این کار می توانید از بی آر تی های خیابان ولیعصر، ایستگاه مترو حقانی یا ایستگاه مصلی امام خمینی استفاده کنید. سپس به پایانه تاکسی های ده ونک رفته و از راننده بخواهید شما را در خیابان صابری پیاده کند، بعد از آن با کمی پیاده روی ورودی اصلی باغ را خواهید دید.

بخش های مخالف باغ ایرانی

بوستان باغ ایرانی مساحتی در حدود 3/5 هکتار دارد، که 2/5 هکتار از مساحت کل این بوستان را فضای سبز تشکیل داده است. بوستان باغ ایرانی که یکی از جاذبه های زیبا و دیدنی تهران محسوب می شود، در سال 1381 به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید.

این باغ از 3 ورودی تشکیل شده، که دارای یک ورودی اصلی و دو ورودی فرعی می‌باشد. ورودی های فرعی این باغ در ضلع شرقی و غربی واقع شدند، ورودی‌ اصلی نیز در قسمت جنوبی باغ قرار دارد. ورودی های باغ با سقف گنبدی و آجر های رنگی بسیار زیبا بنظر می رسند.


باغ ایرانی


باغ به طور کلی از سه بخش تشکیل شده است.

کوشک اصلی: با ورود به باغ آبراه های کوچکی دیده می شوند که با دنبال کردن آنها به ساختمانی بزرگ می رسید. این ساختمان به کوشک اصلی معروف است.

ساختمان اصلی: اصلی ترین ساختمان باغ ایرانی را می توانید با توجه به تابلوهای راهنما که محل کتابخانه را نشان می دهند، پیدا کنید.

کتابخانه‌ی باغ ایرانی: بخشی از ساختمان اصلی باغ در حاضر به کتابخانه ای عمومی با کتاب های بسیار متنوع تبدیل شده و دو سالن برای خانم ها و آقایان در آن وجود دارد. اکثر کتاب های موجود در کتابخانه مذهبی بوده و از طرف رهبری به این کتابخانه اهدا شده اند.

امکانات باغ ایرانی

در این باغ زیبا امکانات رفاهی مختلفی به بازدیدکنندگان ارائه می شود. امکاناتی همچون:

        آلاچیق و آب آشامیدنی

        وسایل بدنسازی

        نیمکت و سکوهایی برای نشستن

        کتابخانه برای خانم‌ها و آقایان

        زمین فوتبال و دیگر زمین های ورزشی

        زمین بازی کودکان

        نمازخانه

        پله و راه‌هایی مناسب قدم زدن و سطوح شیب‌دار

        سرویس بهداشتی مجهز به سرویس بهداشتی ویژه افراد توان‌ یاب

چه زمانی به باغ ایرانی برویم؟

بهترین فصل بازدید از باغ فصل بهار است زیرا در این فصل گل های لاله به زیبایی باغ می افزایند. جلوۀ خاصی که گل های لاله به این باغ می دهند فضای مناسبی را برای عکاسی و رقم زدن خاطرات خوش ایجاد می کند. علاوه بر گل های لاله چند درخت خرمالو و زرشک و گل های متنوع دیگر در این باغ دیده می شوند.

همچنین اواسط هفته نسبت به آخرهفته ها زمان بهتری است که به باغ ایرانی بروید زیرا در این روزها تا حدودی خلوت تر است.


باغ ایرانی


اطلاعات بازدید از باغ ایرانی

باغ ایرانی تمام روزهای سال به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات به گردشگران است و برای ورود به آن نیازی به پرداخت هزینه نیست.