در بین دریاچه های معروف و زیبای ایران می توان دریاچه الیمالات نام برد که در جنگل مازندران است. گردشگران زیادی به سبب زیبایی، طبیعت آن، دوری از هوای آلوده و آرامش خاطر به  دریاچه الیمالات از داخل و خارج  کشور سفر می کنند.

جنگل های زیبای اطراف این دریاچه باعث خنکی و خوش آب و هوایی این منطقه می شود، در میان جنگل مازندران به این دریاچه می رسید که در قلب طبیعت به طور شگفت انگیزی پنهان شده است.


دریاچه الیمالات


ویژگی های دریاچه الیمالات

در شهر مازندران جاهای دیدنی و سرسبزی برای سفر وجود دارد. این دریاچه برای گردشگران مانند نقاط استوایی که در جنگل پدید آمده بسیار زیبا و بدور از شلوغی است. در کنار این دریاچه  بهترین مناظر را برای عکاسی برای شما به ارمغان آورده است. گردشگرانی که از پیاده روی لذت می برند نیز از این منظرها استفاده می کنند و به سمت سد خاکی الیمالات می روند که در مسیر آن از میان درختان بلند و سرسبز قدم زده و در کمال آرامش، سکوت و زیبایی به مقصد خود سد خاکی الیمالات خواهند رسید.

در اصل الیمالات یک سد است که بیشتر مردم به عنوان دریاچه آن را می شناسند. این دریاچه در قسمت جنوبی روستای کارگرکلا قرار دارد.

جاذبه های دریاچه الیمالات

چنانچه قصد دارید به دریاچه الیمالات سفر کنید بهتر است از جاهای مانند لاویج، جنگل واز، جوربند نیز دیدن کنید تا تفریح یا سفر بهتری برای خود به ارمغان بیاورید.

لاویج

فاصله روستای لاویج تا دریاچه الیمالات نور با ماشین شخصی 50 دقیقه است که مسیر پیچ در پیچی دارد. این روستا بهترین مکان برای تور طبیعت گردی بشمار می رود. روستای لاویج با آب گرم خود معروف شده که در مسیر این روستا آبشار زیبا و جذابی به نام حرام او وجود دارد و جلوه های بصری عالی را در خود جای داده است.

گردشگران زیادی برای درمان بیماری های پا درد و پوستی خود به این منطقه، از نقاط مختلفی سفر می کنند. سوغاتی اصلی این روستا بهترین نوع عسل برای مصرف خانگی یا درمانی است.


لاویج


جنگل واز

جنگل واز یکی از بهترین جاذبه های اطراف دریاچه الیمالات محسوب می شود. جنگل واز بسیار زیبا و بکر بوده که می توانید در کنار دریاچه از آن برای بازدید و پیک نیک استفاده کنید. این جنگل تا آمل ادامه دارد و برای آفرود بازان و دوچرخه سواران بسیار مورد تایید قرار گرفته است.

جوربند

فاصله جوربند تا دریاچه فقط ۱ ساعت است که یک روستای توریستی دریاچه الیمالات به شمار می رود. برای اقامت در این روستا ویلا هایی با امکانات ساخته شده که می توانید آنها را برای اقامت خود اجاره کنید.

تفریحات در الیمالات

دریاچه یا همان سد الیمالات دارای امکانات تفریحی زیادی می باشد که شامل قایق سواری، رستوران، ماهیگیری، منظره های زیبا و… می باشد. 

تفریحات دیگر شامل: عکاسی، اقامت شبانه، استراحت در کنار دریاچه، نقاشی از منظره های زیبای دریاچه است.

هزینه ها:

هزینه قایق سواری

 دو نفره: ۸ هزار تومان

 دو نفر به بالا: ۱۶ هزار تومان

 قایق های موتوری: ۲۰ هزار تومان

هزینه چادر زدن  ۴۰۰۰ تومان است.

ورودی ها

ورودی برای هر نفر: ۷۰۰ تومان

ورودی ون : ۷۰۰۰ تومان

ورودی اتوبوس: ۱۴۰۰۰ تومان

ورودی خودروی سواری: ۴۰۰۰ تومان


الیمالات


راه های دسترسی به الیمالات

مازندران، شهرستان نور، ۸ کیلومتری جاده نور به چمستان، روستای کارگرکلا.

برای سفر کردن به دریاچه یا سد الیمالات باید، شهر مازندران را به سمت شمال بروید، الیمالات در 8 کیلومتری شهرستان نور واقع شده، اگر از تهران سفر می کنید، باید به سمت جاده هراز رفته و از رودهن، گزنک، پلور و آمل بگذرید. کمربندی آمل به سمت چمستان عزیمت میکنید و از سفر خود لذت کافی را خواهید برد.