استان گلستان یکی از شهر های زیبا ایران با مناظر طبیعی فوق العاده می باشد که حدود 2000 جاذبه گردشگری را در خود جای داده است. هر ساله گردشگران ایرانی و خارجی زیادی از کشور های مختلف از این شهر دیدن می کنند و یکی از این نقاط که بسیاری از مسافران را به خود جذب می کند آبشار خزه یا همان کبودوال می باشد. این آبشار واقع در بخشی از جنگل های هیرکانی جلگه ای رشته کوه البرز به عنوان یکی از زیباترین آبشارها و تنها آبشار خزه ای ایران شناخته می شود. نام این آبشار از دو بخش کبود و وال تشکیل شده که این لغات در گویش کتولی که گویش بومی منطقه است به تربیت به معنی "آبی" و "جوی آب" می باشند.


آبشار خزه(کبودوال)


آبشار کبودوال کجاست؟

آبشار خزه در استان گلستان و در جنوب علی آباد کتول با فاصله 5 کیلومتری در عمق جنگل های انبوه کبودال این منطقه قرار دارد و از چشمه های جنوبی سرچشمه می گیرد.

امکانات در منطقه آبشار کبودوال

در این جاذبه گردشگری امکانات رفاهی در دسترس مسافران و گردشگران قرار داده شده که برخی از آنها عبارتند از:

        مسیر سنگ فرش شده به منظور سهولت در پیاده روی و دسترسی به آبشار

        محوطه سازی، وجود آلاچیق و سکوی استراحت با تاسیسات مکانیکی و برقی داخل محوطه

        نمازخانه، سرویس بهداشتی و نگهبانی

        پارکینگ امن و مناسب در ابتدای مسیر

بهترین فصل برای رفتن به آبشار کبودوال

همه فصول سال برای سفر به این آبشار زیبا و ثبت خاطرات به یاد ماندنی مناسب هستند زیرا یکی از معتدل ترین مناطق ایران محسوب می شود و در هر فصل زیبایی خاص خود را دارد.

فصل بهار و تابستان: سرسبزی جنگل و آب و هوای فوق العاده در این فصول جلوه زیبا و جذابی را در کنار آبشار کبودوال به نمایش می گذارد و موجب می شود تا اکثر مسافران و توریست ها این فصول را برای گشت و گذار انتخاب کنند.

فصل پاییز: این منطقه گردشگری در فصل پاییز زیبایی خود را در کنار جنگل های پاییزی و رنگارنگ به گونه ای متفاوت نشان می دهد. در این فصل هوا کمی سرد بوده و بهتر است لباس های گرم و مناسبی با خود به همراه داشته باشید تا از سفرتان لذت ببرید.

جاده جنگلی از کمربندی تا آبشار خزه با چشم انداز باغ های زیتون، سد خاکی و مخزنی کبودوال بقدری شما را مجذوب خود خواهد کرد که متوجه طی کردن جاده حدودا 3 کیلومتری نشوید.

فصل زمستان: آبشار کبودوال در این فصل دچار برف و یخبندان می شود و زیبایی ویژه ای پیدا می کند. همچنین جنگل انبوه این منطقه که رنگ سفیدی به خود می گیرد و چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. هنگام سفر به آبشار در این فصل توجه داشته باشید وسایل ایمنی مانند لباس و کفش های ویژه با خود بردارید.




چگونه به آبشار کبودوال برویم؟

اگر قصد دارید به این آبشار زیبا بروید و از هوای عالی و مناظر جذاب آن لذت ببرید کافیست از کمربندی علی آباد به طرف دانشگاه آزاد حرکت کنید و با رسیدن به سه راهی دانشگاه حرکت خود را از راه سمت راست به طرف ورودی پارک جنگلی ادامه دهید. در این مسیر می توانید از تابلوهای راهنمایی که قرار دارند بهره مند شوید. در 2 تا 3 کیلومتری آبشار می توانید خودروی شخصی تان را پارک کنید و با خیال راحت مسیر زیبای دسترسی به آبشار را طی کنید. جاده جنگلی از کمربندی تا آبشار خزه با چشم انداز باغ های زیتون، سد خاکی و مخزنی کبودوال آنقدر شما را مجذوب خود خواهد کرد که متوجه طی کردن جاده حدودا 3 کیلومتری نشوید.