دره ستارگان قشم از آثار ملی ایران و عجایب هفت گانه جهان به حساب می آید و دو میلیون سال قدمت دارد. مردم بومی این شهر به این دره استار فتیده یا استاله کفته می گویند؛ به این دلیل که این افراد اعتقاد دارند، این دره بر اثر برخورد شهاب سنگی با زمین و برخاستن سنگ و خاک به هوا تشکیل شده است؛ لیکن این دره بر اثر فرسایش های آبی و بادی، همچنین فشار های وارد شده به لایه های زمین و باد های موسمی تشکیل شده است. با ما همراه باشید تا در ادامه بیش تر با این دره منحصر به فرد آشنا شوید.


دره ستارگان قشم


دره ستارگان کجاست؟

این دره شگفت انگیز در استان هرمزگان، جزیره قشم، غرب روستای برکه خلف، در فاصله ۵ کیلومتری ساحل جنوبی قشم قرار دارد.

آیا وجود جن در دره ستارگان واقعیت دارد؟

مردم بومی عقیده دارند که در این دره ارواح و اجنه رفت و آمد می کنند؛ زیرا شب ها صداهایی از این دره به گوش مردم می رسد؛ به همین دلیل بازدید از این دره را در شب توصیه نمی کنند. زمین شناسان معتقدند که این اصوات دلیل علمی دارند و بر اثر شکل خاص دره، پیچیدن باد در آن، باعث ایجاد اصوات می شود.

تفریحات در دره ستارگان

        شتر سواری: شتر سواری یکی از تفریحات جالب این دره است، در این دره تعدادی شتر هستند که می توانید آن ها را اجاره کرده و شتر سواری کنید.

        موزه سنگ: این موزه در ساختمان پذیرمان دره قرار دارد؛ که در آن ۴۸ نوع سنگ و کانی از جزیره های لارک، هنگام، قشم و هرمز موجود است. این موزه اطلاعات جالبی درباره زمین شناسی، سنگ و کانی ها به شما می دهد.

        صنایع دستی: در این دره غرفه هایی برای هنر دست زنان بومی این شهر وجو دارد، که در آن ها صنایعی که با صدف و گوش ماهی ساخته می شوند، قرار دارد.

        روستای برکه خلف: این روستای زیبا در نزدیکی دره ستارگان قرار گرفته است. روستای برکه لقب تمیز ترین روستای شهر دارد؛ زیرا زنان این روستا هر چند روز یک بار روستا را اب و جارو می کنند. در گوشه ای از روستای برکه لباس های سنتی خود روستا که هنر دست زنان روستاست نگهداری می شود، که این لباس ها هم به فروش می رسد، هم می توان آن ها را اجاره کرد.


دره ستارگان


گشت و گذار در دره ستارگان

 در دره ستارگان مسیری تعیین شده وجود دارد که شما را راهنمایی می کند. اگر این مسیر را دنبال کنید، به دروازه ای می رسید که از دو صخره عظیم تشکیل شده و ورودی دره است. مجسمه های دره ستارگان شکل های مختلفی از حیواناتی مثل عقاب و تمساح و … می باشد؛ دیواره ها و ستون های دره در عین زیبایی حالتی ترسناک به این دره داده اند. در اخر مسیر به بام دره ستارگان می‌رسید که می توانید از بالا کل دره را تماشا کنید.

چه زمانی به دره ستارگان برویم

بهترین زمان سفر به این دره ی حیرت انگیزدر ماه های فرودین و اردیبهشت و فصل های پائیز و زمستان است.

اقامت در دره ستارگان

برای اقامت در نزدیکی این دره می توانید به هتل های قشم که در نزدیکی این دره هستند مراجعه کنید، همچنین می توانید به اقامتگاه های بوم‌گردی اطراف این دره مثل اقامتگاه بوم گردی خانه دوست، اقامتگاه بوم گردی دهلیز، بوم گردی چاهکوه، بوم گردی کلودنگ دهخدا و … مراجعه کنید و با اقامت در آن ها زندگی مردم محلی این شهر را تجربه کنید.