ایران عزیزمان، مملو از جاذبه های بکر گردشگری و تمدن های بسیاری است که هرکدام از آنها داستان های اسرار آمیز و جالبی دارند. یکی از این جاذبه های محسور کننده دره کول خراسان است که به دره ارواح شهرت دارد. اما علت نام گذاری این دره چیست ؟  آیا واقعا در پیچ و خم این دره ارواح زندگی می کنند؟ با ما همراه باشید تا شما را با این نقطه دیدنی و اسرار آمیز ایران آشنا کنیم.

دره ارواح کجاست؟

در ۲۵کیلومتری شهرستان دزفول و در نزدیکی روستای بیشه بزان، دره ای وجود دارد که به دره ارواح شهرت یافته است. نام هایی که محلی ها برای این دره استفاده می کنند، «کول خِرسان»، «اشکفت زرده» یا «کول خِرسون» می باشد. این دره که فاصله کمی با دزفول دارد، از نظر آب و هوایی کاملا با این شهر متفاوت است.

اغلب، دمای هوای این منطقه در فصل تابستان بین ۳۰-۲۰ درجه سانتیگراد متغیر بوده و هوایی خنک و مطبوع دارد که گردشگران بسیاری را به این ناحیه جذب می کند. این دره بین صخره های سنگی واقع شده است و در بیشتر روزهای سال از نفوذ نور خورشید به آن خبری نیست. پس بدیهی است که به علت وجود سایه های آن، دمای این ناحیه نسبت به دزفول بسیار خنک تر می باشد!

به خاطر داشته باشید که هرگز بدون تجهیزات و راهنما، به این منطقه سفر نکنید؛ چرا که دره ارواح در سال های اخیر شاهد حوادث مرگباری بوده است. عمق این دره ی عریض در حدود ۲۰۰متر برآورد شده و مسیر آن با آبشار های کوچک و بزرگ و گیاه دارویی پرسیاوشان پوشیده شده است.

از جمله دیدنی های این دره که مردم را به بازدید از آن وا می دارد را در زیر برای شما شرح می دهیم.

        حوضچه گهر

        گرداب مرگ

        رودخانه دز

        جریان های آب

        فضای هیجان انگیز و وهم برانگیز

به علاوه تفریحاتی که در این منطقه می تواند از انجام آن ها لذت ببرید قایقرانی، پیمایش دره و شنا می باشد.

به علاوه شما می توانید در دزفول اقامت کنید، یا در طبیعت بکر حوالی دره یا دیگر مناطق طبیعی و سرسبز دزفول، کمپ کنید. همچنین، لازم به ذکر است که وضعیت آب و هوایی و پیش بینی ها را پیش از سفر به این دره چک کنید، چرا که در صورت بارندگی امکان دارد، با سیلاب هایی مواجه شوید که تا ارتفاع ۱۵متر در این دره بالا می‌آیند!

چگونه به دره ارواح برویم؟

مسیر این دره، پر پیچ و خم و دشوار است که سبب می شود، اصلا مناسب افراد مسن، کودکان، طبیعت گردان آماتور و سفرهای انفرادی نباشد. در مسیر رسیدن به این دره اسرار آمیز شما از کنار دریاچه سد دز و قبرستان قدیمی قلعه شاداب عبور می کنید، پس از آن با طی کردن مسیر مال رویی که دامداران برای رسیدن به چراگاه ها از آن استفاده می کنند؛ بالاخره به دره اشکفت زرده می‌رسید که توسط برخی از بازدیدکنندگان به اشتباه همان کول خرسان شناخته می شود.

در این دره شما باقی مانده های یک آسیاب را خواهید دید که توسط طایفه بختیاری ساکن در این محل ساخته شده بود. همچنین درختان بادام‌کوهی، نخل، سدر و چنار در امتداد مسیر به چشم می خورند که نشان دهنده نزدیک شدن شما به کول خرسان می‌باشند.

مسیر رسیدن به این دره حدود ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر است که ۴ الی ۵ ساعت پیمودن آن به طول می انجامد. چراکه این دره در کیلومتر ۳۲ دزفول واقع شده است و شما می توانید از طریق جاده شیهون یا بلوار شهدای پلیس دزفول به این منطقه بکر و اعجاب انگیز برسید.

 علت نام گذاری این دره

کول در زبان محلی دزفول به معنای دره است. لیکن علت نام گذاری این دره به خِرسان، چندان موثق نبوده و گفته می شود، به این دلیل این منطقه به خراسان یا خرسون نام گذاری شده است که در گذشته محل زندگی خرس ها بوده است.

لیکن علت نامگذاری این دره به دره ارواح عرض کم مسیر های آن و گیاهانی است که در دیواره های سنگی روییده‌اند و ساختاری مخوف و وحشت ها ایجاد کرده اند. به علاوه این دره معمولاً تاریک و سرد است، همه اینها سبب شدند تا این دره به دره ارواح شناخته شود.