روستای گچسر در منطقه کوهستانی در ارتفاع دوهزار و دویست و سی متری از سطح دریا قرار دارد؛ به همین دلیل این روستا در تابستان از آب و هوای بسیار مطبوعی برخوردار است و در زمستان همیشه پوشیده از برف می باشد. خانه های این روستا با نظم خاصی کنار یکدیگر قرار گرفته اند و از چوب، آجر، گچ و کاهگل ساخته شده اند. با ما همراه باشید تا در ادامه از شلوغی شهر فرار کرده و به قلب این روستای زیبا سفر کنیم.

گچسر کجاست؟

روستای گچسر در استان البرز، ۶۵ کیلومتری کرج، در نزدیکی بخش آسارا و در ارتفاعات قرار دارد. این منطقه کوهستانی سرشار از مناطق تاریخی و طبیعی سرسبز می باشد که سبب شده قدمت آن به دوره صفوی منسوب شود. خانه های این روستا به صورتی متمرکز در بافت کوهستانی و کوچه های پلکانی، پر پیچ و خم و با شیبی تند، در این منطقه استقرار یافته‌اند.


روستا گچسر


جاذبه های دیدنی روستای گچسر

        باغ لاله گچسر: در نزدیکی روستای گچسر باغی به مساحت یک هکتار وجود دارد، که در آن انواع گل لاله در رنگ های مختلف موجود است؛ به همین دلیل آن را باغ لاله نامیده اند.

        پیست دیزین: پیست پر طرفدار دیزین در ۱۲ کیلومتری این روستا قرار دارد. این پیست در ارتفاع ۳۸۰۰ متری واقع شده و از امکانات تفریحی بسیاری از جمله تله کابین، تله اسکی، زمین بازی کودکان، زمین تنیس و والیبال برخوردار است.

        آهنین راه: در فاصله دو کیلومتری روستا پلی سنگی مربوط به دوره ایلخانی قرار گرفته که در دوره صفویه مرمت شده است. این پل به دلیل استحکام زیاد و شباهت رنگ صخره هایش به آهن آهنین راه نام دارد.

        کوره های گچ پزی: در فاصله ۳ کیلومتری جنوب روستا، کوره های گچ پزی متعلق به دوره قاجار وجود دارند، این کوره ها تا دمای ۷۰۰ درجه سانتی گراد گرما ایجاد می کردند.

        کاخ رضا شاه: کاخی متعلق به دوران اول پهلوی که همراه با تونل کندوان ساخته شده است در این منطقه وجود دارد؛ که رضا شاه در آن اقامت داشته است.

        رودخانه گچسر: از وسط روستا رودخانه ای عبور می کند که روی آب و هوای روستا بسیار تاثیر گذار است، در کناره های این رودخانه درختان گردو و سیب دیده می شود.

        چشمه ولد: چشمه ولد یکی از چشمه های آب سرد گوگرددار است؛ که جنبه درمانی هم دارد. این چشمه در جنوب غربی روستای گچسر و در شمال غربی روستای ولد قرار دارد.

        غار یخ مراد: در کوه این روستا غاری زیبا پوشیده از قندیل وجود دارد؛ که به دلیل سرمای زیاد داخل غار قندیل ها تا پایان بهار هم وجود دارند.

فاصله تهران تا گچسر

فاصله تهران تا روستای زیبای گچسر ۱۰۸ کیلومتر می باشد. شما در سفر به این روستا می توانید از سوغات متفاوتی نظیر فرآورده های دامی و میوه ها که اصلی ترین سوغات این روستا هستند، استفاده نمایید.

مسیر دسترسی به گچسر

برای دسترسی به روستای گچسر از جاده کرج _ چالوس مسیر سفر خود را آغاز نمایید تا در نهایت، در ۶۵ کیلومتری کرج به این روستای زیبا برسید. همچنین شما می‌توانید در اقامتگاه های غیر هتلی نظیر سوییت، آپارتمان و ویلاهای که اهالی محلی در اختیار شما می گذارند، استفاده کنید یا در طبیعت زیبای این روستا چادر بزنید. در صورتی هم که تمایلی به این نوع اقامت ها دارید، هتل آزادی که در این روستا قرار دارد، پذیرای مسافران خواهد بود.

بهترین زمان سفر به گچسر

بهترین زمان برای سفر به این روستای حیرت انگیز که در ارتفاع ۲۲۳۰ متری از سطح دریا واقع شده، از اوایل فصل بهار تا اواخر فصل تابستان است که هوایی بسیار مطبوع و دلپذیر دارد. همچنین این ناحیه کوهستانی، زمستان هوایی پوشیده از برف دارد که در هنگام سفر می بایست تمام نکات ایمنی را رعایت کنید و تجهیزات گرمایشی همراه داشته باشید.

اقامت در روستا گچسر

در این روستا هتلی به نام هتل آزادی وجود دارد که برای اقامت می توانید به آن مراجعه کنید؛ همچنین اگر می توانید چادر بزنید و زندگی در چادر در دل طبیعت را تجربه کنید.