یکی از جاذبه‌های طبیعی و سرسبز استان مازندران که در شهرستان نور واقع شده است، بلده به مرکزیت شهر بلده می‌باشد که در همسایگی چمستان و بخش مرکزی نور قرار دارد. این روستا که زادگاه نیما یوشیج شاعر مشهور و معاصر می باشد، مناظری فریبنده و آب و هوایی بسیار خوب دارد؛ بدیهی است که به یکی از مناطق محبوب گردشگری بین مسافران داخلی بدل شود. با ما همراه باشید تا مکان های دیدنی بلده و اطراف آن و مسیرهای دسترسی به این روستای زیبا را به شما بگوییم.


بلده

جاهای دیدنی بلده

در ۸۵ کیلومتری جنوب شهرستان نور، شهر بلده واقع شده است که پلی ارتباطی میان دو جاده ی چالوس و هراز محسوب می شود. این روستا منطقه ای کوهستانی و ییلاقی بوده که بسیاری از ساکنان آن در فصل سرما به قشلاق سفر می کنند. بهترین زمان برای سفر به این روستای دیدنی فصل بهار از نیمه اردیبهشت ماه تا اواخر تابستان می باشد. این روستا که در بخش ورودی آن شاهد مجسمه‌ای از نیما یوشیج، پدر شعر نو خواهید بود، جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد که در این بخش به آنها اشاره خواهیم کرد.

        بقعه سلطان احمد

این بقعه که در حاشیه شرق شهر بلد واقع شده است از آجر و روکش گچ با گنبدی مخروطی شکل ساخته شده است همچنین کتیبه ای چوبی با خط کوفی در این بقعه قرار دارد.

        منزل خان بابا خان

این عمارت که منسوب به دوره قاجار می باشد و اکنون به ثبت ملی رسیده، در شرق بلده واقع شده است.

        آبشار سواسره

از جمله مکان های دیدنی روستای بلده می توان به آبشار سواسره اشاره نمود که ۵۳ کیلومتر با جاده هراز و ۵۵ کیلومتر به جاده چالوس فاصله دارد. این آبشار که مشرف به بلده می باشد، در فضایی کوهستانی و پر میشه با هوای خنک واقع شده است. ارتفاع این آبشار حدود ۱۰۰ متر برآورد شده و در اطراف آن گیاهان دارویی رشد می‌کنند که خواص بسیاری دارند.

        رودخانه بطاهرکلا

این رودخانه که از دامنه‌های شرق کوه رستم چال واقع در کیلومتر ۲۶ جنوب غرب بلده سرچشمه می گیرد، ۲۰ کیلومتر طول دارد و مناظر طبیعی و زیبا که در مسیر این رودخانه قرار دارند، مکان مناسبی برای گذراندن یک آخر هفته زیبا است‌.

رودخانه بطاهرکلا، آبشارهای کوچک و بزرگ زیادی را به وجود آورده است و در امتداد مسیر خود با رودخانه لور ادغام می شود که سبب تغییر نام آن به خوشرود می باید.

        قلعه پولاد

قلعه پولاد، یکی از دروازه های ورودی این شهر می باشد که در گذشته سه دروازه داشت. این دروازه امروزه با نام قلعه بلده یا قلعه نو نیز شناخته می شو‌د. قلعه پولاد با ۷۰۰ سال قدمت به سلسله سلجوقیان نسبت داده شده است؛ همچنین گفته می شود این قلعه متعلق به سلسله باد و سپانان طبرستان می باشد.

این قلعه دیدنی که در کنار صخره ها و شیب کوه واقع شده،ذدر شمال غرب بلده قرار دارد و به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است.


   قلعه پولاد


چگونه به بلده برویم 

روستای بلده از سمت غرب ۱۰ کیلومتر با روستای یوش و از سمت شرق ۹۸ کیلومتر با آمل فاصله دارد. شما می توانید از طریق جاده های هراز و چالوس به این شهر که تقریباً ۳۰۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد، بروید.

راه های رفتن به بلده از چالوس و هراز متفاوت هستند.

مسیر چالوس: پس از گذر از پل زنگوله به سمت راست بپیچید و مسیر جاده پل زنگوله – بلده را در پیش بگیرید.

مسیر هراز: با رسیدن به کیلومتر ۴۵ جاده هراز و محور ارتباطی آمل – تهران، باید ۵۵ کیلومتر از دوآب که توسط پل هردورود از جاده هراز جدا شده است به غرب بروید.

اقامت در بلده

بسیاری از بومیان ساکن در این منطقه میزبان مسافرانی هستند که قصد ماندن در این شهر را دارند؛ همچنین شما می توانید در طبیعت سبز این روستا اسکان داشته باشید. به علاوه لازم به یادآوری است که می توانید با مراجعه به سایت رنتیجا بهترین اقامتگاه های غیر هتلی در این منطقه و اطراف آن از چالوس تا دریا کنار را بیابید و در هر کدام از این شهرها که مایلید، ساکن شوید.