این روستای زیبا که مملو از جاذبه های طبیعی می باشد، در دل استان گیلان و کوهپایه های البرز واقع شده است و مقصد محبوب گردشگران و طبیعت گردانی است که به این استان سفر می‌کنند. روستای زیبا و منحصربه‌فرد داماش، با جاذبه های گردشگری بکری که دارد، چشم هر بیننده ای را به خود جذب می‌کند و قلب میهمانان خود را می رباید! این روستا که دارای مناطق گردشگری طبیعی می باشد، از توابع بخش عمارلو شهرستان رودبار است. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این استان برای شما مطالبی را گردآوری کرده ایم. با ما همراه باشید.


روستای داماش


جاذبه های دیدنی داماش

روستای زیبا و دیدنی داماش که در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی رودبار واقع شده است، از توابع بخش عمارلو می باشد. این روستا با شهر رشت ۱۳۰ کیلومتر فاصله دارد و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. درگذشته داماش گیلان، سکونتگاهی دائمی نبود و تنها جنبه ی ییلاقی داشت؛ اما امروزه به یک روستا تبدیل شده است که بر طبق سرشماری های سال ۱۳۹۵، دارای ۳۳۷ نفر جمعیت می باشد.

-این روستا زادگاه گل سوسن چلچراغ است.

گیاه « Lilium ledebourii » یکی از گونه های تیره گل سوسن، متعلق به دوران چهارم زمین شناسی می باشد که یکی از گونه‌های نادر طبیعی از لحاظ ژنتیکی شناخته شده است. این گل که به سوسن سفید نیز مشهور بوده، گلی واژگون و روشن است که گلبرگ هایش به سمت بیرون برگشته‌اند و به همین سبب پرچم های آن به وضوح در معرض دید قرار دارند. این گل نخستین بار در سال ۱۳۵۴ توسط «کارل فردریش فون لدبور» در داماش کشف شد که در سال ۱۳۵۵ نیز به عنوان یک اثر طبیعی در ایران به ثبت ملی رسید.

در شهرستان لنکران کشور جمهوری آذربایجان، مازندران و اشکورات رودسر نیز این سوسن های چلچراغ دیده شده‌اند؛ اما پرتراکم ترین منطقه‌ای که تاکنون به عنوان زیستگاه سوسن های چلچراغ شناخته شده است، ناحیه کوچک در جنگل‌های مخروبه راش که اطراف داماش قرار دارد، است. این منطقه در ارتفاع ۱۹۰۰ متر از سطح زمین قرار دارد و نزدیک به چهار هکتار وسعت، به عنوان منطقه حفاظت شده شناخته می‌شود.

لازم به ذکر است که هر سال با شروع فصل گلدهی، مراسمی با عنوان جشنواره سوسن چلچراغ در روستای داماش برگزار می شود که گردشگران داخلی و خارجی بسیاری در آن شرکت می کنند. این جشنواره که زیباترین رویداد فصل بهار در استان گیلان می باشد؛ با اجرای رقص و موسیقی محلی و سنت های بومی به یکی از مهم ترین جشن ها در این استان بدل شده است.


گل سوسن چلچراغ


-کارخانه آب معدنی داماش در این منطقه قرار دارد.

به دلیل قرارگیری موقعیت مکانی این روستا در منطقه کوهستانی رشته کوه های البرز، غیر از تماشای دشت سوسن های  چلچراغ، می‌توانید از چشمه های آب معدنی که در این منطقه قرار دارند نیز دیدن کنید‌. چشمه اصلی داماش در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است که دارای املاح معدنی بسیاری از جمله سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلسیم می‌باشد‌. شاخه ای از آب چشمه به حوضچه ای در مرکز روستای داماش هدایت می‌شود و در دسترس محلی‌ها قرار می‌گیرد. مابقی آن توسط کارخانه آب معدنی داماش بسته بندی و به سراسر ایران ارسال می شود.

-در اطراف این روستا نیز، جاذبه های دیدنی بسیاری وجود دارد که خالی از لطف نیست، در هنگام سفر به آنها نیز سری بزنید.

تعدادی از جاذبه هایی که در اطراف روستای داماش قرار دارند را برای شما نام می بریم که در هنگام سفر حتماً از این جاذبه ها نیز دیدن فرمایید.

        دریاچه ویستان بره سر

        دریاچه خلشکوه

        روستای نوده فاراب

        غار چپلک

        چشمه های آب معدنی آسیاب رود

        قبرستان های کول و سیاه ریز

        و …

سوغات و غذاهای محلی روستای داماش

مردمان روستای داماش، بیشتر به باغداری، پرورش طیور و دامداری و همچنین صنایع دستی مشغول هستند و از این راه‌ها امرار معاش می‌کنند. جوراب و گلیم و لباس های سنتی که خودشان می دوزند، بیشتر به عنوان سوغات این منطقه خریداری می‌شوند؛ همچنین شما می توانید از محصولات کشاورزی نظیر گردو و فندق نیز به عنوان سوغات این منطقه خریداری و یاد کنید. به علاوه در این شهر شیر و محصولات لبنی خوشمزه ای نیز، یافته می شود.

همچنین استان گیلان که از تنوع غذایی بسیاری برخوردار است، با ۲۲۰ نوع غذای محلی، نخستین رتبه در تنوع غذاهای محلی را دارد. روستای داماش با داشتن غذاهای لذیذی مانند قیمه پلو، باقالا قاتوق، ترش تره، سیاه قاتق و … سبب می شود تا شما هرگز سفر خود به این روستا را فراموش نکنید.

چگونه به داماش برویم؟

روستای داماش که ۲۹۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد، این روستا از شمال به روستای صیقلده خورگام، از جنوب به روستاهای قوشه لانه خورگام و گزنه چاک، از غرب به مراتع لاباربن و جنگل شینه چاک  و از شرق در اراضی جنگلی و محدود می شود.

اگر از سمت تهران به مقصد روستای داماش حرکت می کنید، می بایست به سمت قزوین بروید و سپس مسیر شهر لوشان را در پیش بگیرید، پس از آن به جاده فرعی جیرنده بروید که پس از گذشتن از روستا های مختلفی مانند کرماک، معدن زغال سنگ، پاکده و سنگرود، با پیمودن ۴۰ کیلومتر به روستای داماش خواهید رسید.

به علاوه می توانید از طریق بزرگراه قزوین-رشت، به شهر رستم آباد برسید و سپس با ورود به بخش خورگام که ۴۰ کیلومتر از شهرستان رودبار فاصله دارد، با گذر از روستاهای انارکول، چره، دره دشت، حشمت آباد و سنرس به شهر بره سر برسید که تنها ۶ کیلومتر با روستای داماش فاصله دارد.


روستای داماش


اقامت در روستای داماش

از آن رو که در روستای داماش هتل پنج ستاره وجود ندارد که بخواهید در آن اقامت داشته باشید، اما در کنار گزینه کمپینگ شما می توانید از اقامتگاه های محلی و ویلاهایی که برای اجاره وجود دارند، برای اقامت در این منطقه استفاده نمایید؛ همچنین با مراجعه به سایت رنتیجا می توانید از بهترین اقامتگاه های غیر هتلی مطلع شوید.