در سمت شمال شرق تهران جاده ای سرکش و زیبا در دامنه رشته کوه های البرز کشیده شده که انتهای آن دریای مازندران را به پایتخت پیوند می دهد. این جاده را بیشتر مردم تهران و اطراف تهران به خوبی می شناسند. در این مطلب قصد داریم از منطقه ای صحبت کنیم که نام آن از نوعی نگین گرفته شده است و جاده ی آن نیز به همین نام است و به آن فیروزکوه می گویند. در جاده فیروزکوه شما هر فرعی را که بروید یک روستای زیبا و بکر انتظار شما را می کشد. در سطرهای پیش رو، با محوریت فیروزکوه، بین قائمشهر و تهران تمرکز می‌ کنیم و جاذبه‌ هایش را می‌ شماریم. اگر اهل سفر هستید و درجست‌ وجوی دیدنی های باصفای ایران با همراهی ما تا انتهای این نوشته درباره جاهای دیدنی فیروزکوه اطلاعات جامعی را بدست خواهید آورد.


فیروزکوه


سفر به فیروزکوه؛ سفری روزانه برای پایتخت نشینان

فیروزکوه شهریست که در فاصله 143 کیلومتری تهران واقع شده و برای بیشتر مردمان شهر تهران فقط برای گذر به سمت استان مازندران استفاده می شود. پس اینگونه است که جاده فیروزکوه که به قائم شهر می رسد بیشتر از خود فیروزکوه معروف است. شهرستان فیروزکوه به علت خوش آب و هوا بودن در تابستان مردم زیادی را از پایتخت و جاهای دیگر به سمت خود می کشاند. این شهر به دلیل نزدیک بودن به کوه دماوند زمستان های بسیار سرد دارد. شما می توانید در تابستان با داشتن سفری یک روزه خاطرات هیجان انگیزی را  برای خود به ارمغان آورید. دمای هوای شهر فیروزکوه در سردترین روزهای سال حدودا به منفی ۱۰ درجه می‌ رسد، اما بدانید که در روز های گرم حتی در گرم‌ ترین ساعت ها از  ۳۴ درجه سانتی گراد بیشتر نخواهد شد و همین خصوصیت باعث شده گذراندن تابستان در این منطقه دلچسب باشد.

طبیعت گردی در فیروزکوه

تمامی ما ایرانیان علاقه خاصی به شمال کشورمان داریم و تا زمان یا فرصتی به دست می آوریم به سوی جاده های زیبا و خاطره انگیز شمال کشور رفته و از طبیعت گردی در مسیر و مقصد این خطه ی زیبا و سرسبز لذت می بریم. یکی از بهترین جاده برای سفر به شمال مسیر فیروزکوه به قائم شهر می باشد. این جاده با اندازه 247 کیلومتر، مسیری می باشد که علاوه بر اینکه انتهای مسیر آن به دریای بیکران و قشنگ خزر می رسد، در طول مسیر نیز منظره ها همچون یک تابلوی زیبای نقاشی شگفت انگیز سرشار از آبشار، جنگل، کوه و دره وجود دارد که روح آدمی را می نوازد. جاده فیروزکوه در مسیر خود مکان های گردشگری و طبیعت گردی فراوانی دارد. در ادامه ی این مطلب ما چند مورد از آن ها را به شما بازدید کننده گرامی معرفی خواهیم کرد. به شدت توصیه می کنیم که برای رسیدن به دریای خزر و تماشای مناظر بهشتی در مسیر سفرتان، حتما این جاده ی فوق العاده را انتخاب کنید و دیدن جاذبه های طبیعت گردی و بی نهایت زیبای آن را از دست ندهید.

جاذبه های دیدنی فیروزکوه

تنگه واشی

یکی از زیباترین جاذبه های فیروزکوه تنگه واشی می باشد. برای رفتن به این مکان ورودی دریافت می شود اگر با ماشین شخصی می روید می توانید از پارکینگ این منطقه استفاده نمایید. تنگی واشی در گذشته برای طبیعت گردی و شکار شاهان قاجار استفاده می شد. از سمت تهران به فیروزکوه رفته ،  به سمت فرعی روستای جلیزجند بروید بعد از آن  به تنگه واشی می‌ رسید. اصلا نگران زیاد بودن آب نباشید چون در تابستان و بهار فقط تا زانو شما آب هست. بهترین فصل برای رفتن به تنگه واشی تابستان می باشد اگر در بهار و پاییز به آنجا می روید باید تجهیزات مناسبی با خود ببرید.


تنگه واشی


چشمه آب معدنی خمده

جای بعدی که می خواهیم برای شما معرفی کنیم که حتما دلتان می خواهد که به آنجا سر بزنید چشمه آب معدنی خمده است که در فاصله 30 کیلومتری روستای به نام خمده وجود دارد. در آخر هفته ها گردشگرانی که علاقه به آب تنی در آب شفا بخش و تمیز علاقه دارند به این چشمه معدنی رفته تا از تمامی دغدغه های شهر خود دور شوند. از تهران 30 تا 40 کیلومتر به سمت جاده فیروزکوه بروید تا به جاده زرین دشت برسید بعد از ورود به این روستا به سمت خمده بروید. عده ی زیادی از  جمع دکترها مثل جهانبخش نیکوپور معتقدند که آب این چشمه می تواند درمان بیماری‌هایی چون دردهای استخوانی و مفصلی، زردی، دمل و جوش باشد.شنا در این آب به طور مستقیم روی آرامش روح و روان تاثیر مثبت می‌گذارد.

غار رود افشان

به گفته تقسیم بندی کشور غار رودافشان جزوی از دماوند است، اما به دلیل فاصله ای که در 60 کیلومتری جنوب فیروزکوه قرار دارد جزو جاده فیروزکوه محسوب می شود و در میان جاهای دیدنی فیروزکوه معرفی می‌شود. از مسیر دو راهی سیدآباد در صد کیلومتری شرق تهران، دو ساعت پیاده‌ روی برا علاقه مندان پیاده روی شما را به اول غار می‌ رساند ولی با ماشین مسیری نیم ساعته در پیش دارید. غار رود افشان در بلندی‌های روستایی به نام رودافشان قرار گرفته و میزبانی از رودی خروشان به نام دَلی‌ چای را به عهده دارد.

روستای سله بن و دریاچه سد نمرود

بر روی رودخانه حبله رو، سدی ایجاد شده که این سد در غرب فیروزکوه قرار گرفته است، این سد در جهت  کمک به آبیاری زمین کشاورزی دشت گرمسار و اطراف آن  بنا شده است. برکه و دریاچه زیبایی که در بالای این سد ایجاد شده است می تواند شما را به سوی خود جذب کند و در این مکان کمپ کنید. برای رفتن به دریاچه سد نمرود باید درمسیر رفتن در جاده، نرسیده به فیروزکوه، به جاده لاسم وارد شوید و در دوراهی اول سمت چپ را امتداد دهید. در زمانی کمتر از نیم ساعت به روستای زیبای سله بن که سرسبزی و طراوت خاصی دارد می رسید و می‌ توان لبنیات محلی، تازه و باکیفیتی از اهالی آن تهیه کنید.

غار بورنیک و روستای هرانده

بعد از گذشتن از غار رود افشان بالای این غار اگر به مسیر خود ادامه دهید به روستای زیبای هرازنده و غار بورنیک می رسید، که این روستا باغ، کوچه باغ های زیبا و آب و هوای عالی دارد. در این روستا رودی  که از البرز سرچشمه می گیرد جاری است. مردم بجز باغداری کارهایی مثل دامداری و پرورش ماهی در این طبیعت بکر روستای هرانده انجام می دهند. اگر در فصل تابستان مسافر روستای هرانده فیروزکوه باشید خرید محصولات ماهی قزل‌آلا، لبنی، سیب و زردآلو شدیدا شما را وسوسه خواهد کرد.

دریاچه تار و هویر

دریاچه تار و هویر یکی از بهترین دریاچه ها یا فضایی برای کمپ می باشد. شما از سمت رودهن مسیر راحت تر و بهتری را در پیش دارید و مسیر شما برای رسیدن به این دریاچه 1:30 دقیقه می باشد. وجود دو دریاچه با فاصله کم از هم باعث شده تا مکانی مناسب برای دوری از شلوغی شهر و لذت بردن از قایق سواری،  ماهیگیری و شنا برای گردشگران ایجاد شود. این دو دریاچه دریاچه های آب شیرین رشته کوه های البرز می باشند. به دلیل آنکه آب‌ وهوای این دریاچه اغلب سرد و همراه با وزش باد است، بهترین زمان بازدید از دریاچه تار، اوایل خرداد ماه محسوب می‌ شود.


دریاچه تار


دریاچه آهنک

این دریاچه در حوالی شهر فیروزکوه قرار دارد. این دریاچه توسط خشکی به صورت کامل احاطه شده و زیبایی و جذابیت دریاچه را زیاد می کند. آب این دریاچه از بارندگی‌ ها و چشمه‌ های کوه پر می‌شود و پر املاح معدنی می باشد. به همین دلیل آب دریاچه غیر آشامیدنی است. بعضی از تورها، امکان غواصی در این دریاچه را هم برای شما فراهم می‌ کنند. شما قبل رسیدن به فیروزکوه همان روستای سید آباد را به سمت سیمین دشت بروید سپس به سمت جاده دریاچه آهک بروید و بعد از آن به محل مورد نظر می رسید.

مسیرهای دسترسی به فیروزکوه

از سمت تهران، اول خود را به جاده دماوند برسانید بعد از پیمودن جاده جاجرود و بومهن به دو راهی رودهن و گیلاوند می رسید، به سمت گیلاوند رفته همان جاده را تا فیروزکوه ادامه دهید تا به فیروزکوه برسید.


فیروزکوه


اقامت در فیروزکوه

شما در مناطق تفریحی می توانید کمپ کنید و شاید بتوانید از محلی ها سوئیت اجاره کنید. در خود شهر فیروزکوه شما می توانید از مسافرخانه و هتل ها استفاده کنید تا بتوانید اقامتی راحت در این مکان ها داشته باشید.