در بیشتر مناطق ایران، فصل تابستان، آب و هوای گرم و خشک یا شرجی بیشتر مردم را به سطوح می آورد؛ بیشتر مردم ایران در فصل تابستان تمایل به سفر در یک محله خوش آب و هوا و یا خنک را دارند که برای این امر شهر های شمالی کشورمان می تواند گزینه مناسبی باشد. با ما همراه باشید تا ۷ شهر شمالی با آب و هوای مناسب در تابستان را به شما معرفی کنیم.


شمال


سوادکوه

شهرستان سوادکوه یکی از شهرستانهای خوش آب و هوای شمالی کشورمان است که در استان مازندران و نزدیکی استان سمنان قرار دارد. این شهرستان دارای مکان های تاریخی و قدیمی زیادی است که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

        امامزاده عبدالحق

        محله قدیمی آلاشت

        پل ورسک

        قلعه کنگلو

        قلعه گردن

        قلعه خاجمه کوه

        قلعه حسن پور

        برج لاجیم

        برج باوند


سوادکوه


با سفر به این شهر شما می توانید مکان مورد علاقه برای دیدن و بازدید را خودتان انتخاب کنید این شهر تا دریا ۳۰ کیلومتر فاصله دارد و آب و هوای سرد این منطقه در تابستان خنکای دلپذیری را برای شما به ارمغان می آورد. از جمله دیدنی های طبیعی این شهر رودخانه سوادکوه، دریاچه شورمست، غار اسپهبد خورشید، غار کیجا کچال، غار دیولیلم و جنگل های مختلف واقع در این شهر را نام برد.

دهکده مازیچال

مازیچال از دهکده های نزدیک کلاردشت در استان مازندران است که ارتفاعی بالغ  بر ۲۶۰۰ متر دارد. این منطقه با ابر هایی خنک و چشم نواز پوشانده شده که حتی در بعضی از مناطق و راه ها، دیدی برای مسافران باقی نمی گذارد.  این دهکده ی زیبا در هر فصل با پوشش گیاهی متفاوت، زیبایی بی نظیری از خود به نمایش می گذارد ولی آب و هوای بسیار سرد زمستان و پاییز، ماندن در این دهکده را برایتان سخت می کند. به همین علت این دهکده در استان مازندران از جمله گزینه های مناسب سفر در فصل پاییز به شمار می آید.


مازیچال


ماسوله

ماسوله از معروف ترین و پر بازدید ترین مکان های شمالی کشور است که سالانه در فصل تابستان، مسافران و بازدید کننده های زیادی را به خود جذب می کند. این مکان تاریخی و تفریحی با امکانات مختلف تفریحی مکانی جذاب برای گردشگری به حساب می‌آید. مردم این شهر به زبان گیلکی و مازندرانی صحبت می کنند و خانه هایشان معماری و ساختار جالب دارد؛ وقتی از کنار این منطقه عبور می کنید مناظر جالب " خانه هایی که پشت بامشان حیاط خانه بالایی است " به چشمتان می خورد. در ماسوله شما کاروانسرا ها و رستوران های بین راهی زیادی می بینید که با کمی توقف در راه می توانید در حین استراحت از مسیر لذت ببرید.


ماسوله


فیلبند

روستای فیلبند در ارتفاعات چلاو، در قسمت شرقی استان مازندران قرار دارد. این روستا چشم انداز زیبایی از دریای ابر دارد که این منظره از بهترین منظره های این روستا به حساب می آید.

روستای فیلبند از جهت نزدیکی زیاد به تهران محبوبیت زیادی دارد و با ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا، بام شرقی مازندران به شمار می‌رود.

برای سفر به این روستا باید از جاده هزار رد شوید که خود به علت پوشش گیاهی جذاب خود، مناظر سرسبزی را به نمایش می گذارد. این روستا مسافرخانه و یا هتل ندارد ولی مانند دیگر روستا های گردشگری ایران خانه های محلی برای اقامت مسافران وجود دارد.

سفر کردن به این روستا در ماه های سرد زمستان به هیچ عنوان توصیه نمی شود. علاوه بر خطرناک بودن جاده ها در این ماه ها، هوای بسیار سرد فصل پاییز حتی مردم خود این منطقه را نیز به کوچ وا می دارد. پس بهترین فصل برای سفر به این روستا تابستان است.


فیلبند


فیروز کوه

فیروز کوه از دیگر مکان های معروف ایران برای سفر در فصل تابستان است که آب و هوایی خنک و دلپذیر دارد. فیروزکوه علاوه بر طبیعت جذاب و دیدنی مکان های تاریخی دیگری نیز دارد که ما در اینجا چندی از این آثار را برایتان نام می بریم.

        غار بورنیک

        قلعه لاجورد

        برج سنگی دیده بانی مزداران

        حمام روستای مهاباد فیروزکوه

        تنگه واشی

        دریاچه آهنگ

        چشمه خمده

        تنگه میشینه مرگ

تنگه واشی از جمله مکان هایی است که در فیروزکوه هر ساله مسافران زیادی را به خود جذب می کند و دو تنگه که یکی به دشت و دیگری به آبشار منتهی می شود. در تابستان که با آب شدن برف ها ، رودخانه پر آب تر نیز می شود. این مکان را به زیباترین حالت خود می رساند.


فیروز کوه


داماش

روستای داماش  در دامنه های البرز و در شهرستان رودبار استان گیلان، قرار دارد. گل های زیبای سوسن در این منطقه از زیبا ترین و معروف ترین گل های این روستا به شمار می آید؛ که در فصل گلدهی این گل، جشنواره ای در این روستا به نام جشنواره سوسن چلچراغ برگزار می کنند.

داماش در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی رودبار و ۱۳۰ کیلومتری رشت است و ۲۹۰ کیلومتر تا تهران فاصله دارد. برای سفر به این روستا می توانید از جاده تهران به سمت قزوین، در مسیر لوشان حرکت کنید و به شهر جیرنده برسید. از جیرنده تا داماش ۴۰ کیلومتر راه است که تابلویی هم برای راهنمایی ندارد. پس بهتر است با راهنما و یا آشنا به مسیر سفر کنید.


داماش


داماش نسبت به دیگر شهر های رشت که آب و هوای شرجی دارند؛ خشک تر است و در سال ۴۵۰ میلیمتر میانگین بارندگی دارد. در این روستا چشمه های آب معدنی، دریاچه ویستان بره سر، دریاچه خلشکوه و روستای نوده فاراب از جمله جاذبه های گردشگری این روستا هستند.

کلاردشت

کلاردشت در استان مازندران است و در ۱۳۰ کیلومتری تهران قرار دارد و همانند دیگر شهرهای شمالی کشورمان بارندگی زیادی دارد و هوای سرد آن در زمستان تقریبا غیر قابل تحمل است. بهترین فصل برای سفر کردن به کلاردشت فصل تابستان است؛ توصیه میشود حتی در فصل تابستان هم چند لباس گرم با خود به همراه داشته باشید تا در مناطق سرد تر کوه های این شهر و یا شب ها که دما پایین تر می آید سرما نخورید.


کلاردشت


جنگل های بیشمار و سرسبز، رودخانه سرداب رود، کوه های علم کوه و تخت سلیمان در این شهر واقع شده اند. رودخانه سردآبرود،آستان مقدس امامزاده سه تن، آبشار اکاپل، مرداب دریوک، شیر چشمه واحد، قلعه سنگی پیمبور، کاخ اجابیت، شاه علمدار از دیگر نقاط دیدنی کلاردشت هستند.