کشور ایران روستاهای فراوانی دارد، یکی از این روستاهای عجیب و دیدنی روستای واریان کرج است که در 70 کیلومتری تهران قرار دارد و میان کوه های سر به فلک کشیده مانند زمرد می‌درخشد که شاید در کل کشور نظیر آن را نداشته باشیم. این روستا در مسیر جاده کرج به چالوس قرار دارد که دارای جو و فضایی منحصر به فرد است و آن را به مکانی کاملا بکر با هوایی پاک تبدیل کرده است.


روستای واریان کرج


روستای واریان به عنوان تنها روستای آبی ایران شناخته می شود، نکته جالب توجه این روستا این است که برای رسیدن به آن باید از قایق استفاده کنید. فکرش را بکنید، به جای تاکسی باید سوار قایق شوید تا به خانه برسید. واریان همان جایی است که برای رفتن به آن باید سوار تاکسی قایقی شوید. واریان آن طرف آب‌های سد کرج قرار دارد و یکی از روستاهای توریستی اطراف تهران به شمار می‌رود که گردشگران به آن ونیز ایران نیز می‌گویند.

آشنایی با روستای واریان کرج تنها روستای آبی ایران

روستای واریان قبل از احداث سد به عنوان واریان قدیم شناخته می‌شد که بعد از ساخت سد کرج وضعیت روستا به کلی تغییر کرد و راه دسترسی با ماشین به تعدادی از باغ ها از بین رفت و واریان امروزی شامل همین باغ هاست که از طریق قایق می‌توان به آن ها رسید. این روستا در قدیم دارای چند محله بوده که به زبان تاتی صحبت می کنند. هر محله دارای خاندان مخصوص به خود بوده است، به طور مثال یک محله به نام کیان بوده است که بزرگترین خاندان این روستا بوده اند. محله های دیگری مثل: پسه ده، توکلان، باغ خلیل و چندین محله دیگر نیز وجود داشته است.


مجوز ورود به روستای واریان

ورودی روستای واریان تابلوی کوچکی قرار دارد. روی این تابلو نوشته شده: روستای واریان، مسیر اختصاصی اهالی روستای واریان، ورود افراد متفرقه ممنوع است. برای رفتن به واریان کرج  باید یکی از شرایط زیر را دارا باشید.

_ مهمان یکی از اهالی واریان باشید

_ خانه یا ملکی در واریان داشته باشید

_ با هماهنگی ازقبل ، اجازه ورود به روستا را گرفته باشید

برای اقامت در واریان کرج باید اقوام یا آشنایانی داشته باشید؛ در غیر این صورت نمی‌توانید از ویلاهای روستای واریان استفاده کنید. البته در سمت دیگر دریاچه هتل واریان قرار دارد. این هتل دارای امکاناتی برای اسکی و قایق‌رانی می باشد و می توانید از طریق تورهای گردشگری از این مناطق دیدن کنید. 

 آداب و رسوم خاص مردم واریان

واریانی ها هم مانند اهالی دیگر روستاهای ایران آداب ورسوم خاصی دارند، که از جمله آن ها می توان به برگزاری مراسمات عروسی اشاره کرد. در واریان خانواده عروس ، دختر را سوار بر قایق می‌کنند و او را به وسط دریاچه هل می‌دهند، خانواده داماد باید با یک قایق به استقبال از او بروند و او را تحویل بگیرند. مهمان ها هم در کنار آب قدم می‌زنند و به رقص و پایکوبی می‌پردازند.

از دیگر رسوم واریان می توان به نوعید اشاره کرد. این رسم بدین صورت است که اهالی روستا در اولین روزهای سال جدید به دیدن خانواده هایی که به تازگی عزیزی از دست داده اند می‌روند و دیدن آن ها را به اقوام و نزدیکان خود ترجیح می‌دهند. البته این رسم امروزه تغییر کرده و اهالی روستا در اولین روز سال، در حسینه واریان گرد

هم می آیند تا در کنار هم سال جدید را با جشن و شادی آغاز کنند و لذت صفا و صمیمیت و دوستی را به هم بچشانند. 


روستای واریان


 شغل اهالی روستای واریان

 مجاورت روستای واریان در کنارآب شیرین سد کرج اقتصاد این روستا را تحت تاثیر قرار داده و موجب رونق فعالیت های کشاورزی و باغداری در آن شده است. به طوری که محصولاتی از جمله غلات و انواع میوه ها در این روستا به خوبی به عمل می آید. البته دامداری و زنبورداری هم در این روستا رونق دارد و به همین دلیل لبنیات و عسل نیز از جمله سوغات این روستا می‌باشد. در حالت کلی شغل اصلی اهالی روستای واریان کشاورزی، گله داری، کرباس بافی، گیوه سازی و زنبورداری است و اهالی آن از طریق این فعالیت ها امرار معاش می کنند.

تفریحات روستای واریان

باغ‌های زیبا و سرسبزی در این روستا وجود دارد که گردش در آن‌ها خیلی جذاب است. البته تنها راهی که می‌توان به این طبیعت زیبا دسترسی پیدا کرد، قایق‌سواری است. به طور کلی وجود دریاچه در میانه کوه‌ها و وجود طبیعت رنگارنگ، این منطقه را بسیار تماشایی و خاص کرده است. از آن جایی که این روستا در کنار سد کرج واقع شده بازی های رایج آن از نوع آبی است. از جمله بازی ها می توان به شنا، قایق سواری، اسکی روی آب و ماهیگیری اشاره کرد که ورزش های قایق رانی، شنا و اسکی به صورت حرفه ای دنبال می‌شود و عده ای در این میان به مقام قهرمانی رسیده اند.

درحالی که امکان این بازی ها در فصل سرد سال برای افراد فراهم نیست وکودکان بازی هایی مانند الک دولک، عموزنجیر باف، لی لی و اشتر اشترن می‌پردازند که با شکلی

خاص و با خواندن شعر جالبی همراه است.




بهترین زمان سفر به روستای واریان

در هر فصل سال می‌توان به این روستا سفر کرد. البته فصل تابستان و پاییز بهترین فصل سفر به روستا است. زیبایی طبیعت روستا صد چندان می گردد. کنار سد کرج رستوران شیشه ای جذابی واقع شده است که غذاهای با کیفیتی ارائه می‌نماید. بد نیست اگر خودتان را به این رستوران دعوت کنید و از چشم انداز زیبای دریاچه و روستا لذت ببرید.

اطلاعات بازدید از روستای واریان کرج

این روستا در فاصله 25 کیلومتری از ابتدا جاده کرج به طرف چالوس قرار دارد. تنها راه رسیدن به این روستا از طریق آب های آرام سد کرج و تنها با قایق امکان پذیراست. لازم به ذکر است ساعت رفت و آمد این قایق ها در مسیر این روستا، از ساعت 5/7 صبح تا 1 ظهر و از ساعت 3 بعد از ظهر تا 11 شب است . در فصل تابستان به دلیل خوب بودن آب و هوا تردد در این منطقه زیاد بوده و 10 عدد قایق در این دریاچه وجود دارد، اما ممکن است برای سوار شدن آن کمی معطل شوید.