جزیره لارک یکی از چندین جزیره در خلیج فارس بوده که افرادی نیز در آن سکنا پذیرفته اند، جزیره لارک چندان معروفیت بین جزایر گردشگری نداشت و به دلیل قرار گرفتن بین دو جزیره پر بازدید و محبوب، قشم و هرمز، باعث شده تا جزیره لارک مورد توجه گردشگران قرار گیرد و هچنین در بین عکس های منتخب سال ۲۰۱۵، عکسی از شب های جزیره لارک از مجله معتبر نشنال جئوگرافی انتشار یافت که باعث معروفیت بیشتر این جزیره بین توریست های ایرانی و خارجی شده است.


جزیره لارک


جزیره لارک کجاست؟

 در جنوب ایران، و در حاشیه و محدوده خلیج فارس استان هرمزگان، در کنار بندر عباس و جزایر هرمز قشم، جزیره‌ای دنج و خلوت و زیبا وجود دارد. این جزیره کوچک پر است از کوه های مخروطی شکل و آتشفشانی، در میان این کوه ها مردمانی مهربان مهمان نواز زندگی می کنند. شغل و روزی این مردم خون گرم در آب های خلیج فارس قرارداده شده است بهترین نوع ماهی از نظر طعم و لطافت توست ساکنان همین منطقه کوچک به تور زده می شوند و به فروش می رسد.

این جزیره جمعیت اندکی را شامل می‌شود به همین دلیل به دور از تکنولوژی و صنعت می باشد، و طبیعت نابی را در بر دارد .

پ ن: گویش مردمان این جزیره زبان لری بوده ونام بخصوصش کمرازی به ثبت رسیده است. سقف تعداد ساکنان این جزیره شاید به ۳۰۰ خانواده برسد.

دیدنی های جزیره لارک

اگرچه جزیره لارک جزیره‌ای کوچک و کم سکنه است، اما اگر در این جزیره به گشت و گذار بپردازید متوجه می‌شوید که لارک دنیایی پر از زیبایی های ناب طبیعت را به شما نشان می دهد.
پ.ن: در جزیرۀ لارک معادن بسیاری از جمله معادن گوگرد، سنگ آهن، خاک سرخ و نمک وجود دارد. این خاک پر زر و گوهر است. بطوریکه خاک 
این جزیره با خرده های طلا پوشانده شده است. 

·         قلعه پرتغالی ها لارک

جزیره لارک، زمانی تحت تسلط پرتغالی ها بوده است، ولی در زمان صفویان به دست شاه عباس پس گرفته شد. در این جزیره سازه های نظامی پرتغالی ها نیز به چشم می خورد که با سنگ مرجانی و چوب و ملات ساخته شده است. از جمله این سازه ها می توان به قلعه پرتغالی ها اشاره نمود که امروزه به یکی از جاذبه های گردشگری لارک بدل شده است.


 قلعه پرتغالی ها


·         قبرستان تاریخی لارک

اجساد این جزیره نیز با روش بومی و خاص دفن می شوند سنگ قبرها از جنس سنگ های مرجانی هستند‌. ساکنان این جزیره به دود کردن اسپند و کندر در آتشدان های سنتی نیز بر سر مزارها عادت دارند. این رسم از فرهنگ زرتشتیان بر این منطقه باقی مانده است. به نظر می رسد فرهنگ بومی این منطقه، از لرستان و مردمی که چندین سده پیش کوچ کرده اند گرفته شده باشد.

·         ساحل پلانکتونی لارک

ساحل پلانگتونی این جزیره به واسطه عکسی در سال ۲۰۱۵ در مجله معروف نشنال جئوگرافی منتشر شد، بر سر زبان ها آمد. در شب هایی که دریا آرام است و مواج نیست می توان ساحل نوارانی آبی فسفری لارک را تماشا کرد.

·         غواصی در سواحل مرجانی لارک

غواصی یکی از جذاب ترین فعالیت و تفریحاتی است که می توان در جزایر قشم و لارک انجام داد، و با هدف غواصی و تماشای طبیعت مرجانی گردشگران خارجی و ایرانی زیادی به لارک می آیند.

·         ساحل نقره ‌فام در جزیره لارک

خاک جزیره لارک بسیار ارزشمند است، این خاک معادن بسیاری را داراست، از این خاک انتظار عجایب را باید داشته باشید، نقره فام بودن این جزیره ارزشمند تنها یک ادعای شاعرانه نیست و واقعیت دارد، در زمان تابش نور می توان درخشش زیبای ذرات نقره هایی را که در خاک نقش بسته با چشمان خود تماشا کرد.


جزیره لارک


شب های بی نظیر جزیره لارک

اگر از تماشای آسمان صاف و بدون غبار لذت می برید و آرزویش را در دل می پرورانید لازم است به جنوب ایران و جزیره لارک سفر کنید. آسمان این جزیره صاف، بی همتا و مهتابی است. هنوز برق چراغ های صنعتی بر ستارگان آسمانی غلبه نکرده است. شاید قابل باور نباشد اما هنوز ستارگان بر آسمان این جزیره می درخشند. تصویری که در شب می توانید از آسمان این جزیره مشاهده کنید بسیار دیدنی و بی همتاست.

هنوز آلودگی و دود، غبار زیبایی های آسمان لارک را پنهان و در خود محو نکرده است. وقتی به جزیره لارک رسیدید، به سمت ساحل بروید، در کمال آرامش و فراغ خاطر به آسمان پر ستاره جزیره چشم بدوزید، در ساحل نقره ای جزیره لارک و شب های پلانگتونی سواحل آرام  با جلوه ای خاص از طبیعت روبه رو خواهید شد. چون در این هنگام نه تنها ستارگان بر آسمان می درخشند، بلکه بر زمین و زیر قدم های شما هم ستارگانی کوچک و آبی در حال درخشش هستند، با ستارگان زمینی همنوا شوید آن ها با سمفونی خلیج فارس می رقصند به شما خوش آمد می گویند.

سفر به جزیره زیبای لارک

امکانات لازم متاسفانه هنوز در این جزیره  برای گردشگران و اقامتشان مهیا نشده است، به لحاظ استراتژیک این جزیره از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید این جزیره هرگز به منظور گردشگری توسعه پیدا نکند، اما این سفر جذاب و شیرین را حتما تجربه کنید. این جزیره سرشار از زیبایی و شگفتی است.

پ ن: بهترین زمان برای سفر به این جزیره زیبا و خارق العاده نیمه دوم سال یا همان فصل سرماست.


اقامت در جزیره لارک


اقامت در جزیره لارک

بهتر است برای دیداراز شگفتی های جزیره لارک ابتدا به قشم سفر کنید، در قشم اقامت داشته باشید و به قصد گشت و گذار در یکی از روزهای سفرتان به سمت لارک تغییر مسیر دهید.