در استان هرمزگان تلاقی دریا و کوه، طبیعتی زیبا و خارق العاده ساخته است. با قرار گرفتن این استان در اقلیمی گرم و شرجی باعث شده که آب و هوای خشک و گرم بر این مکان حاکم شود. هرمزگان دارای 14 جزیره بزرگ و کوچک می باشد، سومین جزیره بزرگ هرمزگان جزیره لاوان است که یکی از بهترین جاذبه های گردشگری این استان محسوب می شود. در این سال ها لاوان یک مقصد گردشگری برای مردم زیادی حساب شده که از طرف دیگر یک قطب اقتصادی یعنی منطقه نفت خیز هم می باشد که گردشگران زیادی برای لذتبردن در این جزیره مشتاق هستند. با همراه بودن با ما تمامی اطلاعات این جزیره را برای سفر خود را خواهید دانست.


جزیره لاوان


جزیره لاوان کجاست؟

لاوان با مساحت 81 کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ به حدود 2000 نفر جزیره ای پر بازدید در استان هرمزگان است. بعد از قشم و کیش به این جزیره بزرگترین جزیره خلیج فارس گفته شده که بین بندر مقام، ساحل نخیلو و جزیره شیدور یا مارو در دریای خلیج فارس قرار دارد. فاصله‌ ی لاوان از بندر عسلویه 117 کیلومتر و از بندر‌لنگه 147 کیلومتر در نظر گرفته شده است. از روستاهای مسکونی لاوان می‌ توان کفیله و لازه را نام برد. نام قدیمی این جزیره شیخ شعیب بود، اما در سال 1337 با توافق بیت شرکت نفت ایران و وزارت کشور به نام لاوان تغییر کرد. معنی اسم لاوان یعنی مامور تقسیم آب قنات که از کلمه های عربی استفاده از دو بخش لاو یعنی سفید و وان یعنی نگهبان یا محافظ ترکیب شده است، در میان عرب ها لاوان نام پسر استفاده می شود.


جزیره لاوان


منظره ای شگرفی که می توان گفت طبیعت دست نخورده و بکر در میان آب قرار دارد. هوای جزیره لاوان مرطوب، گرم و خاک این جزیره حاصلخیز می باشد. یک دلیل مهم پایین بودن میانگین بارش سالانه ۵۰ میلی لیتر امکان کشاورزی در آن وجود ندارد.

حیوانات کم با تنوعی پایین در این جزیره وجود دارد اما می توان گفت یکی از زیباترین حیات وحش در لاوان است، تخم گذاری لاک پشت های سبز پوزه عقابی از وسط های اسفند ماه تا اوایل مرداد را می توانید در ساحل این جزیره زیبا مشاهده کنید. دیگر موجوداتی چون جبیر( یک نوع آهو ) و گوسفند وحشی نیز در این جزیره دیده می شوند. در بازار لاوان مثل بقیه بازار های جنوب می توانید صنایع دستی فراوانی پیدا کنید که شامل: ظروف سفالی، صنایع دستی دریایی، انواع لباس های سنتی و انواع صنایع دستی حصیری که همه هنر دست بومی منطقه است. نکته جالب دیگر این بوده  که در کنار فروشگاه های سنتی شما می توانید از فروشگاه های بروز و مدرن نیز خرید کنید. پس می‌ توانید بخشی از سفر خود را به گشت‌ و گذار در بازار و لذت بردن از آن اختصاص دهید.


جزیره لاوان


خوراکی های دریایی در جزیره لاوان

شاید با خود فکر کرده باشید که در این جزیره امکانات زیادی وجود ندارد جالب است بدانید بالعکس این جزیره امکانات مناسبی را دارد از جمله رستوران های زیبا و عالی از لحاظ کیفیت که می توان آن ها را در سراسر این جزیره مشاهده کرد.
یکی از بهترین انتخاب ها برای وعده غذایی در این جزیره ماهی کبابی است به دلیل اینکه در تمامی جزیره ماهی تازه یافت می شود. شما می‌ توانید به راحتی از ماهیگیران ماهی تازه بخرید و در یکی از سواحل قشنگ لاوان از آشپزی در طبیعت لذت برده و وعده ای خوب و لذیذی میل کنید. برای کسب تجربه میل نمودن مدل های متنوع غذا های سنتی یا همان محلی این منطقه به رستوران های لاوان رفته و از خوردن غذاهای محلی لذیذ لاوان لذت ببرید.

چگونه به جزیره لاوان برویم؟

برای رفتن به جزیره لاوان از تمامی لنج ها و خلیج ها می توان استفاده کرد که قیمت هر کدام فرق می کند و قیمت مشخصی ندارد. بهترین بندر، بندر مقام است و توصیه می شود که هر قایق رانی که شما را به جزیره می برد شماره آن را داشته باشید تا برای برگشت به او زنگ بزنید.


جزیره لاوان


برای رفتن به بندر مقام بعد از مسیر شیراز به مقصد شهر پارسیان بروید از فیروزآباد بندر سیراف و بندر عسلویه گذر کنید و پس از رسیدن به شهر پارسیان، با عبور از مسافتی یک ساعته در جاده‌ای ساحلی و زیبا میان کوه و دریا به بندر مقام در ۲۰ کیلومتری لاوان خواهید رسید. تردد بین لاوان و مقام به‌وسیله‌ی قایق انجام می‌شود. بهتر است برای رفتن به لاوان، صبح عازم شوید؛ پس اگر عصر یا غروب به بندر مقام رسیدید، شب را همان جا بگذرانید.

اقامت در جزیره لاوان

در لاوان هم می توانید اقامت داشته باشید فقط برای ماندن شب در جزیره باید از شهر دور شوید و به حومه شهر بروید. اگر می خواهید در فضای باز اقامت کنید باید به ساحل مرجانی یا گرت بروید تا بتوانید چادر برپا کنید. این دو ساحل بسیار بکر و مکان مناسبی برای عکاسی و شنا کردن می باشد. ساحل وزارت نفت نیز، برای اقامت و اجاره‌ی مکان مناسب، گزینه‌ی دیگری است.