دهکده جهان نما با ارتفاع ۳۰۸۶ متر از سطح دریا، یکی از مرتفع ترین مناطق استان گلستان است و بام استان گلستان به حساب می آید. منطقه ی حفاظت شده ی جهان نما دارای طبیعتی بکر و زیبا است. این دهکده به دلیل آب و هوای بسیار مناسب و طبیعت شگفت انگیز به یکی از مقاصد محبوب توریستی تبدیل شده، این روستا چشمه ها و رودخانه های متعددی دارد که بر آب و هوای ییلاقی روستا تاثیرگذارند؛ همه ی این ها دلایلی هستند که این روستا را برای سفری دلپذیر و مخصوصا دوری از شهرنشینی بسیار مناسب کرده و می توانید با خیالی راحت به دامان طبیعت پناه ببرید و از منظره های خیره کننده دهکده جهان نما لذت ببرید.


دهکده جهان نما


این منطقه نسبت به دیگر مناطق شمالی کشورمان بازدید کننده زیادی ندارد به همین علت مسافرت به این روستا با گروه دوستان، خانواده و یا دیگر مشتاقان طبیعت گردی شما را از انتخاب این منطقه حفاظت شده پشیمان نمی کند. با ما همراه باشید تا در ادامه بیش‌تر با این دهکده حیرت انگیز آشنا شوید.

دهکده جهان نما کجاست؟

همان طور که گفته شد، دهکده جهان نما در استان گلستان، در ۸۵ کیلومتری گرگان، در جنوب شهرستان کردکوی و مشرف به بندر ترکمن، میانکاله، گرگان، خلیج گرگان و کردکوی می باشد. این روستا به دلیل این که در نزدیکی کوه های البرز واقع شده، از ارتفاع زیادی نسبت به سطح دریا برخوردار است. با همه ی این امتیازات و موقعیت مکانی، این روستا با آب و هوای خنکی که در تابستان دارد جزو گزینه های مناسب برای مسافرت در تعطیلات تابستانی به شمار می آید. برای مسافرت به این روستا ما به شما جاده ای را که از رادکان می گذرد را پیشنهاد می کنیم در مسیر شما می توانید علاوه بر لذت بردن از سرسبزی مسیر، از برج تاریخی رادکان هم دیدن کنید.


دهکده جهان نما


البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که مسیر های مربوط به این روستا همگی راهی سخت و مشکل اند؛ پس بهتر است برای سفرتان به روستای جهان نما با ماشینی مناسب سفر کنید. همان طور که گفته شد این منطقه حفاظت شده جنگل های انبوه، چشمه های آب ( از جمله پیرزن چشمه، سرخ چشمه، سوته، تول بنه، چهار سرا، مراد چشمه، آبگرم زیارت و...)،‌ رودخانه ها ( از جمله رودخانه چهارباغ، رودخانه ترکت و رودخانه سفید رود و… )، کوه ها (مانند کوه های شاه پسند، دوکالی، وکالت و گلستان، تلنبار و...)، و آثار تاریخی مختلفی نیز دارد.

جنگل جهان نما

منطقه حفاظت شده جهان نما، جنگل های انبوه زیادی دارد که این جنگل ها جزو جنگل های انبوه گلستان به شمار می روند. منطقه حفاظت شده جهان نما جنگلی سرسبز با مساحت حدود ۳۰۶۵۰ هکتار می باشد که دهکده جهان نما در وسط این جنگل واقع شده است. جنگل های این منطقه از نوع هیرکانی می باشد و به علت قدمت زیاد این جنگل ها مردم کشور ایران در تلاش اند تا این جنگل ها را جزو میراث جهانی به ثبت برسانند. این جنگل دست نخورده و بکر تنها محیط مناسب برای زندگی حیوانات وحشی است که نیازمند مکانی وسیع برای سکونت هستند. ( مانند ببر‌، خرس، گرگ، خوک وحشی، قوچ و...) این جنگل های زیبا و خیره کننده منطقه ای برای چرای گوسفندان و کندوهای عسل اهالی دهکده جهان نما در فصل بهار می باشد.


جنگل جهان نما


پارک جهان نما

پارک جنگلی امام رضا در نزدیکی دهکده جهان نما یکی از جاذبه های دیدنی این شهر است، که به دلیل وجود رودخانه پلنگ پا دارای آب و هوایی معتدل و خنک می باشد. رودخانه های روستای جهان نما در فصل تابستان به علت آب شدن برف کوه ها پر آب تر می شود و بعد زمستانی سخت، زندگی و نشاطی چشم نواز را به رخ همگان می کشد. در این پارک امکاناتی برای اقامت گردشگران تهیه شده از جمله سوئیت، مهمانسرا، آلاچیق، رستوران، سالن های پذیرایی و پارکینگ. جنگل های جهان نما پس از به ثبت رسیدن در سال ۱۳۵۲ به عنوان منطقه حفاظت شده به دومین منطقه و پارک جنگلی گلستان تبدیل شد و هر ساله محل بازدید مسافران و گردشگرانی شد که علاقه زیادی به اردو زدن در این منطقه سرسبز و بکر را داشتند.

اقامت در روستا جهان نما

برای مسافرت به این روستا ما فصل تابستان را به شما پیشنهاد می کنیم توجه داشته باشید که فصل زمستان در این روستا بسیار سرد است و مردم این روستا در فصل زمستان کوچ می کنند. برای اقامت در این روستا می توانید به هتل های گرگان و کردکوی مراجعه کنید و یا کلبه یا همانند  دیگر نقاط گردشگری شمالی کشورمان خانه های روستا را برای اقامت اجاره کنید که این امر لذت خاص خودش را دارد، اگر قصد لمس زندگی در دامان طبیعت بکر این روستا را دارید؛ می توانید در طبیعت چادر بزنید.


اقامت در روستا جهان نما


مردم این روستا بیشتر با دامپروری امرار معاش می کنند به همین علت در این روستا محصولات دامی مانند شیر و پنیر و کره و… برای فروش وجود دارد که می توانید در راه برگشت به خانه با خود به سوغات ببرید.