بندر ترکمن یکی از بنادر مهم و شناخته شده در شمال ایران و در غرب استان گلستان واقع شده، اگر سفری به سمت استان گلستان داشتید تماشای این بندر زیبا را از دست ندهید. برای ثبت خاطره ای به یاد ماندنی از استان گلستان و بندر معروف آن با رنتی جا همراه باشید تا اطلاعاتی از این بندر کسب کنید.


بندر ترکمن


بندر ترکمن کجاست؟

همانطور که در ابتدا گفتیم بندر ترکمن در استان گلستان واقع شده که با مرکز این استان، یعنی گرگان حدود 40 کیلومتر فاصله دارد. این بندر در شرقی ترین نقطه دریای خزر قرار گرفته که دیدن دریای خزر از این منطقه بسیار تماشایی است.  بندر ترکمن از غرب به دریای مازندران و خلیج گرگان، و از شرق به گرگان، و از شمال به گمیش تپه و از سمت جنوب به شهر کردکوی محدود شده است.

هر آن چیز که بهتر است راجع به بندر ترکمن بدانیم

بندر ترکمن در سال 1306 تاسیس شد که به بندر شاه معروف بود. جالب است بدانید این بندر جزو اولین بنادری بود که به خطوط راه آهن متصل می شد. بیشتر جمعیت این منطقه را قوم ترکمن تشکیل داده اند؛ فرهنگ و رسوم، لباس و غذا مردمان ترکمن باعث شده تا این بندر جلوه زیبایی داشته باشد. وجود مسابقه اسب سواری در فصل بهار و پاییز در این بندر باعث شده هرساله افراد برای شرکت در مسابقه و یا تماشای مسابقات اسب سواری به این بندر سفر کنند.

جاذبه های دیدنی بندر ترکمن

بندر ترکمن با وجود زیبایی ها جاذبه هایی در خود جای داده که در ادامه به این دیدنی ها می پردازیم.

ساحل بندر ترکمن

زمانی که نام ساحل به گوشتان می رسد قطعا تفریحات دریایی و قایق را تصور می کنید؛ ساحل این بندر از امکانات تفریحی و رفاهی تشکل شده که می توانید در این سفر بخشی از زمان خود را به گشت و گذار در این ساحل اختصاص دهید. از امکانات این این اسکله می توان به قایق های موتوری و پدالی، سرویس بهداشتی و محلی برای پیک نیک اشاره کرد. از دیگر محبوبیت های این ساحل می توان به تماشای دریای خزر از اسکله اشاره کرد.


ساحل بندر ترکمن


منطقه شکار ممنوع صوفیکم

یکی دیگر از جاذبه های بندر ترکمن منطقه شکار ممنوع صوفیکم می باشد. این منطقه میزبان 130 نوع پرنده می باشد که حداقل 9 گونه آن مهاجر هستند. علاوه بر پرندگان در این منطقه حیوانات دیگری نظیر روباه ترکمن و کوچک ترین پستاندار ایرانی بنام حشره خوار کوتوله به چشم می خورد که معروف ترین حیوانات این محل به شمار می آیند.

روستا قره قاشلی

روستای قره قاشلی واقع در بندر ترکمن محلی است که در آن مسابقات اسب سواری داخلی و بین المللی برگزار می شود. این روستا علاوه بر مسابقات اسب سواری از طبیعت زیبایی برخوردار است که گردشگران علاوه بر گشت و گذار در این روستا می توانند لذت اسب سواری با معروف ترین نژاد اسب ایرانی  را امتحان کنند.


روستا قره قاشلی


ترکمن صحرا

ترکمن صحرا منطقه ای وسیع و زیبا که تماشای آن لذت خاصی به همراه دارد. این صحرای عظیم در گلستان به خراسان شمالی محدود می شود که شهرهای کلاله، گنبد کاووس، مراوه تپه، گمیشان، آق قلا و بندر ترکمن را در خود جای داده است. از جاذبه های دیدنی این بندر می توان به منطقه هزار دره که دارای طبیعتی زیباست اشاره کرد.

تالاب گمیشان

برای رسیدن به تالاب گمیشان باید 24 کیلومتر از شمال بندر ترکمن طی کنید تا به این تالاب برسید. از آنجایی که این تالاب میزبان گونه های متنوعی از جانوران است، منطقه ای مهم در مرز ایران و ترکمنستان به حساب می آید. این تالاب زیستگاه 80 نوع جانور است که مهم ترین آن ها فلامینگو و قو های فریاد کش می باشند. قسمتی از این تالاب تحت سازمان محیط زیست است که در آن جا شکار ممنوع می باشد و برای بازدید این قسمت باید از سازمان محیط زیست بندر ترکمن مجوز تهیه کنید.


تالاب گمیشان



جزیره آشوراده؛ تنها جزیره در دریای خزر

از دیگر جاذبه های بندر ترکمن جزیره آشوراده می باشد که در گذشته از سه جزیره تشکیل شده بود که در طی زمان دو جزیره آن غرق شدند و در حال حاضر فقط یکی از جزیره ها باقی مانده است. آشوراده اهمیت بسیار بالایی دارد چرا که 40 % خاویار ایران را تامین می کند. اگر قصد رفتن به این جزیره را دارید باید با قایق های محلی بندر ترکمن به سمت این جزیره حرکت کنید.


جزیره آشوراده


بازار بندر ترکمن؛ مهم ترین مرکز تجاری

اگر به بندر ترکمن سفر کردید برای خرید با قیمت مناسب و تماشای صنایع دستی زیبا حتما به بازار این منطقه بروید. وجود بازارچه ها در ساحل بندر ترکمن  در کنار صنایع دستی رنگارنگ و زیبا  که توسط هنرمندان این شهر ساخته شده آنچنان زیبا هستند که نمای بسیار زیبایی به این ساحل بخشیده اند که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

سوغات و صنایع دستی بندر ترکمن

در بازار بندر ترکمن  انواع لباس های زیبا، شال های منحصر به فرد ترکمن و انواع قالیچه و نمد و ... به فروش می رسد می توانید برای خرید سوغات از این محصولات خریداری کنیدو علاوه بر آن میگو، ماهی سفید، خاویار و کپور این منطقه از محصولات مهم به شمار می آیند که برای سوغات و مصرفی خود می توانید خریداری کنید.


رسوغات و صنایع دستی بندر ترکمن


مناسب ترین زمان سفر به بندر ترکمن

اگر برای سفر زمان مناسبی را انتخاب کنید با توجه به آب و هوا و طبیعت مقصد مورد نظر حال و هوای دیگری دارد طبیعت بندر ترکمن به گونه ای است که در فروردین ماه زیبایی به خصوصی را داراست البته ناگفته نماند این زیبایی و آب و هوای خوب تا اردیبهشت ماه ادامه دارد. در تعطیلات نوروزی بندر ترکمن بهترین گزینه برای رفتن به مسافرت است پس طبیعت این منطقه خوش آب و هوا را در فصل  بهار از دست ندهید.


بندر ترکمن


راه های دسترسی به بندر ترکمن

برای رفتن به بندر ترکن از سمت تهران ابتدا باید خود را  به جاده فیروزکوه برسانید و سپس به سمت ساری بروید سپس به سمت نکا، بهشهر، گلوگاه، نوکنده مسیر خود را ادامه دهید تا به بندر گز برسید، حدود 15 دقیقه بعد به بندر ترکمن خواهید رسید.