روستاي امامه، روستايي با هوايي بسيار مطبوع در منطقه رودبار قصران شهرستان شميرانات، در استان تهران مي باشد. در واقع امامه روستايي ييلاقي بوده و در بخش كوهستاني شميرانات قرار دارد. اين روستا به دو بخش امامه سفلي و امامه عليا تقسيم شده است. در گذشته روستاي امامه به منطقه لواسانات تعلق داشت و جزوي از آن به حساب مي آمد. اين روستا در 10 كيلومتري از شرق فشم و در منطقه محافظت شده ورجين قرار گرفته است. با ما براي معرفي بيشتر روستاي امامه همراه باشيد.


روستاي امامه


جاذبه هاي ديدني روستاي امامه فشم

 علت معروفيت و جذاب بودن اين منطقه براي گردشگران به غير از هواي بسيارخوب آنجا، طبيعت بي نظير و دست نيافتني آن است. بطوري كه اين منطقه در زمان قاجاریه به يكي از ييلاق هاي محبوب ناصر الدين شاه، تبديل شده بود. اين بهشت زميني در نزديكي پايتخت قرار دارد و اين تناقض در ميان اين دو، باعث جذب گردشگران متعددي از جمله شهروندان تهراني شده است. كوچه هاي سرسبز و با صفاي اين روستا همواره مورد توجه بوده و بهترين مكان براي قدم زدن است. روستا پر از درختان پرثمر و ميوه دار از جمله سيب، گردو، آْلبالو، گلابي و... بوده و زيبايي اين روستا را چندين برابر مي كند. كمتر كسي باور مي كند كه اين جاذبه خوش آب و هوا در نزديكي شهر پرجمعيت و با هواي آلوده تهران، قرار دارد.

وجود چندين قنات و چشمه در روستاي امامه باعث جلوه بخشيدن بيشتر به اين منطقه شده است. در واقع شما با سفر كردن به اين روستا، خود را به بهشتي سرسبز و زيبا در نزديكي پايتخت دعوت مي كنيد.

از ديگر جاذبه هاي اين روستا، مي توان به كوه هاي اطراف آن اشاره كرد كه مقصد بسياري از كوهنوردان بوده است. همانطور كه مي دانيد روستاي امامه در شمال شرق تهران قرار دارد بنابراين كوهنورداني كه قصد صعود به ارتفاعاتي همچون همهن، پيرزن كلوم(كلون) يا مهرچال را دارند، مي بايست از اين روستا عبور كنند.

چشمه پيرحمزه و كتتيبه تاريخي و كهن آن در ارتفاعات مهرچال واقع شده اند. در اين كنار اين چشمه امامزاده اي واقع شده است. اين چشمه و امامزاده كنار آن بسيار براي مردم محلي روستاي امامه محترم است. گفتني است كه آب شرب اين روستا از همين چشمه تامين مي شود. شما مي توانيد با تقريبا 3 ساعت پياده روي از چشمه پيرحمزه ديدن كنيد.

منطقه باغ تنگه، منطقه اي زيبا و سرسبز در قسمت شمالي اين روستا است كه بخاطر باغ ها و درختان بسيار و انبوه از مناطق پرطرفدار براي گردشگران مي باشد. عبور رودخانه اي از اين باغ، زيبايي و دلنشيني اين مكان را چندين برابر كرده است.

قلعه مازيار، معروف به قلعه امامه در شمال شرقي روستاي امامه فشم واقع شده است. قلعه مازيار سبكي به مانند قلعه هاي نظامي دارد و قدمت آن به 1200 سال پيش برمي گردد. اين قلعه توسط مازيار، بنيان گذار سلسله زياريان ساخته شده است. اين قلعه در ارتفاع 2500 متري از سطح دريا قرار گرفته و طبيعتا دسترسي به آن دشوار است.

جالب است بدانيد كه اين روستا داراي امامزاده هايي با خاصيت مذهبي و گردشگري نيز مي باشد. از جمله اين امامزاده ها امامزاده نور است. اين امامزاده در جاده امامه سفلي واقع شده و بنا به روايات مختلف از نوادگان امام موسي كاظم مي باشد. در اين امامزاده درخت سروي كهن قارا دارد كه قدمت آن بنا به گفته افراد محلي به 400 سال مي رسد.

امامزاده ي ديگر اين منطقه، امامزاده شاه حسين است. جالب است بدانيد كه ضريح اين امامزاده چوبي بوده و در كل معماري اي سنتي دارد. اين بنا به دستور انيس الدوله، سوگلي ناصر الدين شاه، مرمت شده است.



بهترين فصل براي سفر به روستاي امامه 

روستاي خوش آب و هواي امامه، از روستاهاي چهارفصل ايران است. اگرشما در فصل بهار قصد سفر به اين مكان را داشته باشيد، شاهد انبوه درختان شكوفه زده مختلف خواهيد بود. اگر در تابستان قصد سفر داشته باشيد، با توجه به ييلاقي بودن روستاي امامه، از هواي خنك و دلچسب لذت خواهيد برد. اگز در پاييز قصد سفر داشته باشيد، باز هم درختان با برگ هاي رنگارنگ و زيباي خود از شما پذيرايي خواهند كرد. در زمستان نيزبا توجه به كوهستاني بودن اين منطقه شاهد زمين هاي برفي خواهيد بود.

چگونه خود را به روستاي امامه برسانيم؟ 

روستاي امامه از شمال شرق تهران 50 كيلومتر فاصله دارد. اگر بخواهيد با خودرو به اين مكان سفر كنيد، مي توانيد از بزرگراه شهيد بابايي عبور كرده و به جاده لشگرك برسيد. با ادامه دادن مسير خود و توجه به علايم راهنمايي مي توانيد خود را به اين روستا برسانيد.