منطقه ی شمیرانات تهران، روستا های جذاب بسیار زیادی برای مسافران دارد؛ روستای آهار یکی از این روستا ها است که به علت فاصله ی کم با مرکز استان تهران، به یکی از مقاصد تهرانی ها برای سفر های یک روزه تبدیل شده است. اگر شما نیز قصد رفتن به یک مسافرت یک یا دو روزه را دارید، می توانید برنامه ی سفر خود را برای بازدید از این روستای جذاب و دیدنی همین حالا آماده کنید!

علاوه بر تهرانی ها، ساکنان شهر های اطراف تهران نیز می توانند به راحتی به این منطقه دسترسی داشته باشند؛ مدت زمانی که معمولا تهرانی ها برای رسیدن به آهار صرف می کنند، حدود 45 دقیقه است و این روستا از تهران چیزی حدود 40 کیلومتر فاصله دارد. به جرات می توان گفت آهار یکی از زنده ترین و پر رونق ترین روستا های استان تهران می باشد که در مسیر جاده ی لشگرک به سمت فشم واقع شده است. آهار به معنای "آبادی دارای آب فراوان" می باشد.

ما امروز قصد داریم شما را با جاذبه های تفریحی این روستا، آب و هوای آن و دیگر موضوعات مرتبط با آهار آشنا کنیم؛ با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.


روستا آهار


آهار؛ سفری یکروزه برای تهرانی ها

این روستا به دلیل نزدیک بودنش به شهر تهران، توانسته است به یکی از ناحیه های پر گردشگر استان تهران تبدیل شود؛ آهار جاذبه های گردشگری و تفریحی بسیار زیادی دارد که در ادامه در بخشی جداگانه به معرفی آن ها می پردازیم. افرادی که اهل تهران هستند و یا ساکن شهری در اطراف این استان می باشند، می توانند برای داشتن یک سفر یک روزه ی خوب، روی این روستا حساب باز کنند؛ طبیعت بکر روستای آهار در فصل پاییز، چیزی نیست که هر کسی بتواند آن را از دست دهد! فصل های بهار و زمستان نیز فصول بسیار خوبی برای بازدید از این روستای فوق العاده می باشد. در آخر باید اشاره کنیم که آهار روستایی است که می توانید با سفر به آن، خاطرات بی نظیری را برای خود از سفر ایجاد کنید. بازدید از این روستا را حتما به شما دوستان عزیز توصیه می کنیم!

روستای آهار کجاست؟

روستای آهار در بخش رودبار قصران منطقه ی شمیرانات استان تهران واقع شده است؛ از این روستا به عنوان یک روستای کوهستانی یاد می شود. این روستا تا مرکز شهر تهران حدود 40 کیلومتر فاصله دارد.

جاذبه های اطراف روستای آهار :

در این قسمت، مهم ترین جاذبه های تاریخی و گردشگری اطراف و درون روستای آهار را برای شما آورده ایم. آهار مناطق گردشگری زیادی ندارد اما مواردی که در ادامه گفته شده است، همگی جاهایی هستند که می توانید از آن ها در طی سفر خود به این روستا دیدن کنید و از بازدید آن ها لذت ببرید.

رودخانه ی شکر آب :

رودخانه ی زیبای "شکرآب"، یکی از زیباترین جاذبه های این روستا است. این رود که از کوهستان سرچشمه می گیرد، آب بسیار سردی دارد و پیاده روی در آن می تواند بسیار مفرح و لذت بخش باشد. وجود باغ ها و آبشار های فراوان در اطراف این رودخانه نیز از جمله نکاتی است که به زیبایی چشم انداز طبیعی این منطقه بسیار افزوده است.


رودخانه ی شکر آب


دریاچه ی آهار :

دریاچه ی آهار یک دریاچه ی فصلی است که شما می توانید با ادامه دادن مسیر دره ی شکراب به طرف دشت گلکیله به آن برسید. برای رسیدن به این دریاچه که همنام با اسم این روستا نیز هست، باید مقداری کوهنوردی کنید! پس باید در نظر داشته باشید که اگر می خواهید از دریاچه ی آهار نیز بازدید کنید، باید وسایل و تجهیزات ابتدایی کوهنوردی مانند کفش مخصوص، لباس مخصوص و دیگر ملزومات را همراه خود داشته باشید.

بهترین فصل بازدید از هر منطقه ی طبیعی، تقریبا چیزی سلیقه ایست، اما می توان گفت برای بازدید از دریاچه ی آهار، می توانید در اوایل فصل بهار اقدام کنید؛ برفی که در زمستان بر روی این ارتفاعات باریده می شود، تا اواخر فصل بهار بر روی آن ها ها خواهد ماند و دریاچه را تغذیه خواهند کرد. ما به شما توصیه می کنیم حتما از این دریاچه ی بسیار زیبا در سفر خودتان به روستای آهار بازدید کنید!

آبشار صخره ای شکرآب :

یکی از بهترین قسمت های این روستا که اتفاقا گردشگران زیادی نیز به دیدن آن می روند، آبشار صخره ای شکرآب می باشد؛ برای رسیدن به این آبشار زیبا باید در ابتدا به دره ی شکرآب وارد شوید و سپس با حرکت کردن به موازات رودخانه و همچنین عبور کردن از امامزاده سید طاهر، به این آبشار زیبا برسید. می توان گفت تقریبا دره ی شکرآب که از آن برای رسیدن به آبشار و رودخانه استفاده می شود، شلوغ ترین قسمت روستای آهار می باشد و گردشگران زیادی در فصل بهار تنها در این قسمت از روستا کمپ کرده اند. این آبشار تقریبا 9 متر ارتفاع دارد.

در نزدیکی این آبشار یک کافه ساخته شده است که شما می توانید بعد از رسیدن به آن، از نوشیدنی ها و خوراکی ها کافه استفاده کنید و لذت ببرید! نکته ای که در این میان قابل توجه است این است که شما بعد از آن که از مقبره ی امامزاده طاهر گذر کردید، به یک حالت دوراهی در رودخانه می رسید؛ برای رسیدن به آبشار شکرآب روستای آهار باید این دوراهی را به سمت چپ بروید.


روستا آهار


امامزاده سیدطاهر و سید زاهد شکرآب :

مقبره ی امامزاده سید طاهر و سید زاهد شکراب، دو مکان زیارتی روستای آهار هستند؛ شما برای بازدید از این دو امامزاده، باید دره ی شکرآب که در غرب روستا قرار گرفته است را پیمایش کنید تا بتوانید بعد از حدود 50 دقیقه پیاده روی به این مکان مقدس برسید.

جالب است بدانید که ساخت بنای مقبره ی امامزاده سیدطاهر و سید زاهد شکرآب، به دوره ی قاجاریه بر می گردد. با ورود به دره ی شکرآب، می توانید به راحتی برج مقبره ی این امامزاده را هم که سقفی شیروانی دارد را مشاهده کنید. ساختمان "خرابه ی پیر" یکی از ساختمان های اطراف این مقبره است که می توانید از آن هم بازدید داشته باشید.

بنای امامزاده سیدطاهر و سید زاهد شکرآب، تقریبا 700 سال قدمت دارد و علاقه مندان به باستان شناسی، می توانند به مشاهده و بازدید از آن بپردازند. افرادی نیز هستند که قصد دارند شب را در این روستا سر کنند؛ این مسافران می توانند اتاق هایی که در مجاورت با امامزاده سیدطاهر ساخته شده اند را اجاره کنند؛ کوهنوردان از جمله افرادی هستند که بیشتر از هر کس دیگری به اجاره ی این اتاق ها می پردازند تا بتوانند ادامه ی مسیر خود را در صبح فردا داشته باشند.

قلعه ی دختر قصران :

قلعه ی دختر قصران، یکی از بناهای مذهبی موجود در روستای آهار به شمار می رود؛ این بنا که به نوعی یک معبد می باشد، در زمان ساسانیان ساخته شده است و نیاکان ما از آن به عنوان آتشکده استفاده می کرده اند. قلعه ی دختر قصران نیز یکی از همین آتشکده هایی است که ساکنان این منطقه قبل از ورود اسلام به ایران، به عبادت درون آن می پرداخته اند.

آتشکده ی دختر قصران روی یک کوه مرتفع احداث شده است و نام های دیگر آن، قزل ماما، آدران قصران و قصر دخترک می باشد. با توجه به اهمیت زیاد آتشکده ها در میان مردم در گذشته، می توان نتیجه گرفت که این بنا نیز از اهمیت خاصی در میان مردم هزاران سال پیش برخوردار بوده است.

چه زمانی به آهار برویم؟

همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، تقریبا تعیین کردن فصلی برای بازدید از یک شهر یا روستای خاص، کاری غیر منطقی است! به این دلیل که ممکن است بعضی افراد عاشق هوای سرد باشند و دوست داشته باشند سفر خود را در فصل زمستان انجام دهند؛ برخی نیز از آب و هوای سرد خوششان نمی آید!


آهار


در رابطه با زمان بازدید از روستای آهار نیز باید عرض کنیم که این روستا به دلیل کوهستانی بودن و ارتفاع زیادش، یکی از روستای هایی است که در فصل زمستان آب و هوای بسیار سرد و برفی ای دارد؛ اما طبیعت روستای آهار، چه در فصل زمستان و چه در تابستان، دیدنی و جذاب است و هر مسافری که از آن بازدید کند، مطمئنا عاشق آن می شود!

اما مسافرانی که دوست دارند در آب و هوای خنک و نه سرد از این روستا بازدید کنند، می توانند در فصل بهار و یا اوایل پاییز به دیدن این روستای زیبا بیایند. مناظر شگفت انگیز این منطقه، در این دو فصل بسیار زیبا و فوق العاده خواهند بود. ارتفاع برف در زمستان در این روستا، گاها تا یک متر نیز می رسد و دمای هوا در آن دیده شده است که تا پانزده درجه زیر صفر هم رفته است! بارش باران در فصل پاییز نیز در این روستا بسیار زیاد است و اگر شما آب و هوای بارانی سفر را دوست دارید، حتما باید در فصل پاییز از این روستا دیدن کنید. در تابستان نیز این روستا آب و هوای خنک و خوبی دارد و هوای آن مانند هوای تهران، گرم و طاقت فرسا نیست. همین موضوع می تواند دلیلی برای این شود که اگر شما ساکن شهر تهران هستید، در فصل تابستان از این منطقه بازدید کنید!

فاصله ی تهران تا آهار :

فاصله ی روستای آهار تا استان تهران، بر حسب مکان های مختلف، بین 40 تا 65 کیلومتر است. تقریبا می توان در مدت زمان یک ساعت و با راندن در بزرگراه، به این روستا رسید.

اجاره ی ویلا در روستا آهار :

کمی قبل تر نیز اشاره کردیم که کوهنوردان و افرادی که می خواهند سفر چند روزه داشته باشند، از اتاق های کنار امامزاده استفاده می کنند؛ اما شما می توانید ویلا نیز در این روستا اجاره کنید! این روستا ها قیمت های مختلفی برای رزرو و اقامت دارند؛ رنج قیمتی اجاره ی یک ویلا در آهار، از شبی 500 هزار تومان تا شبی 5 میلیون تومان و بیشتر است.


اجاره ی ویلا در آهار


سخن پایانی:

در این مطلب به بررسی روستای آهار فشم پرداختیم و اطلاعاتی مانند جاذبه های گردشگری آن، وجه تسمیه روستا، آب و هوای منطقه را برای شما ذکر کردیم؛ امیدواریم از این مطالب استفاده کرده باشید و همچنین سفر خوبی نیز به این روستای زیبا و فوق العاده داشته باشید.