بندر گناوه یکی از بندرهای زیبا و اقتصادی ایران می باشد که در جنوب کشور قرار گرفته است. این بندر که همواره بازرگانان و مسافران زیادی را به خود جذب نموده است دارای تاریخ ۱۵۰۰ ساله است. تاریخ نگاران این شهر را به دوره ایلامی ها نسبت داده اند که در دوره ساسانیان پا به عرصه فعالیت و شکوفایی نهاد. در دیرباز بندر گناوه را جنابا، گنابا و گنوه یاد می کردند و البته نام های دیگری از جمله: گندابه، جانابه، گنفه، گنافه و گنبه نیز داشته است. آب و هوای این منطقه گرم و مرطوب می باشد و بهترین زمان برای سفر به این منطقه آبان تا فروردین است.


بندر گناوه


 بندر گناوه کجاست؟

گناوه از شهرهایی است که در ۱۶۰ کیلومتری شمال بوشهر قرار دارد. بندر گناوه  را از اگر‌جهت جغرافیایی بیشتر بخواهیم بشناسیم  از شمال غربی با دیلم، از شمال شرقی با استان فارس، از شرق با دشتستان، از جنوب با بوشهر و از غرب با خلیج فارس همسایه می باشد. طول جغرافیایی 50 درجه و 31 دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی 29 درجه و 34 دقیقه شمالی طول و عرض بندر را شامل می شود. بندر گناوه فاصله ای 18 دقیقه ای را با شرق خور امام حسن دارد.

این بندر جزو بنادر جنوب ایران است که از قدمت زیادی برخوردار است. بندر گناوه از قطب های گردشگری جنوب کشور است که در طول سال مسافران و میهمانان زیادی برای خرید کردن به این بندر وارد می شوند. بندر گناوه از بنادر اقتصادی کشور است که فعالیت بازرگانی زیادی در آن صورت می گیرد.

جاهای دیدنی بندر گناوه

به  جز ساحل زیبای نیلگون خلیج فارس که جذابیت فراوانی را دارا است. بندر گناوه از طبیعت زیبایی برخوردار است که در زیر با آن ها آشنا خواهیم شد.

تالاب حله: از مناطقی که در گناوه است اما حفاظت شده می باشد تالاب حله است که از رود حله نشات می گیرد و مکان زندگی هزاران پرنده مهاجر است. این تالاب زیستگاه انواع حیوانات مانند شغال، گرگ و خرگوش می باشد و مساحت ان حدودا ۴۰ هزار هکتار است. در اطراف این تالاب مناطق و مزارع سر سبز زیادی وجود دارد که باعث شده  گردشگران زیادی به دیدن این مناطق امده و از فضای زیبای ان بهره بگیرند.

ساحل شنی بندر گناوه از سواحلی است که تفریحات زیادی از قبیل قایق سواری را می شود در آن انجام داد. منظره چشم نواز  روستاهای چاهک، مال قاید، قلعه حید و بندر ریگ شگفتی های این‌ منطقه را بیشتر کرده است. در طی ایام عید جشنواره های زیادی در این مناطق برگزار می شود که در ان ها غذاهای محلی پخت و  بازی های محلی برگزار می گردد.
تعداد زیادی بنای مذهبی و تاریخی در این بندر وجود دارد از جمله آن ها می توان به امامزاده سلیمان بن علی، بی بی مریم، شاه صدر الدین و آقا ابوالحسن اشاره‌ نمود. تپه شاه ناصری و تل محمد حیدر از تپه

های باستانی گناوه است که جزو تاریخ کهن این مرز و بوم به حساب می آید.


جاهای دیدنی بندر گناوه


امام زاده سلیمان بن علی دارای معماری خاص و زیبای است و به صورت پلکانی طراحی شده و در حاشیه جاده گناوه- دیلم قرار دارد. کاشی های آبی فیروزه ای گنبد این بنا را نقش بسته اند و در قسمت ساقه گنبد کاشی های لوزی شکل سفید و لاجوردی به چشم می خورند.

بندر ریگ تاریخ و تمدن بسیار قدیمی را دارد و از زمان صفویان دارای شرایط خاص استراتژیکی بوده است. میرمهنا که از قهرمانان ملی ایران می باشد اهل این بندر بوده است و توانسته به اقتدار و قدرت نمایی پرتغالی در این منطقه خاتمه دهد. از دیگر جاذبه های این بندر می توان به رودخانه دره گچی و ساحل زیبای خلیج فارس اشاره کرد.
بازار معروف بندر گناوه

وجود بازارهای متعدد بندر گناوه از علل اصلی عزمت مسافران به آن است. نزدیک بودن بندر با کشورهای عربی باعث این شده که برندهای معروف وارد آن شود و خودنمایی کنند و با قیمت خوب و به صرفه در خدمت مشتریان قرار گیرد.

معروف ترین بازار این بندر بازار سیف است که در میدان امام خمینی قرار دارد و مرکز پخش وسایل برقی می باشد. خوشبختانه اکثر کالاها  گارانتی دارند اما در هنگام خرید دقت لازم را به کار بگیرید که اجناس اصلی به دست شما برسد.

بازار اصلی بندر گناوه بازاری است که شما هر آنچه که مد نظر دارید را می توانید ببیند و بخرید البته تعداد زیادی از دست فروشان نیز در جای جای این بازار دیده می شود و خرید کالا البته به شرط اینکه مطمئن باشد از این افراد، مقرون به صرفه است. علاوه برای بازارهای معروف که نام بردیم می توانیم از بازار بندر دیلم و بازار ماهی فروشان نیز یاد کنیم. در بازار دیلم به آسانی اجناس کشورهای سنگاپور، تایلند و چین را پیدا خواهید کرد و می تواند آن ها را با قیمت های متعارف خریداری نمایید.


بندر گناوه


در سفر به بندر گناوه چه چیزهایی خرید کنیم بهتر است؟

در بندر گناوه مسئله گبه بافی بسیار معروف است و فعالیت در این زمینه زیاد می باشد. شما‌ می توانید از این بندر به عنوان سوغات یا حتی برای خرید و فروش از گلیم و گبه بهره بگیرید و یا از کارگاه هایی که در ساخت حصیر و سفال فعال هستند خرید نمایید. معمولا در بنادر چه شمالی و چه جنوبی ماهیگیری جزو فعالیت های اصلی محسوب می شود و انواع ماهی و میگوی خوب و مرغوب را می توانید خریداری نمائید.

اگر شما می خواهید ازدواج کنید و یا این که قصد تعویض وسایل منزلتان را دارید سفر به گناوه موقعیت خیلی خوبی است که بتوانید اجناس خارجی را با هزینه خوب و به صرفه تهیه نمایید. اگر قصد خرید وسایل ریز را دارید تجربه نشان می دهد این خرده وسیله ها ها اختلاف قیممت زیادی را در این بندر با شهرهای دیگر ندارد اما برای خرید وسایل ضروری زندگی از جمله یخچال، تلویزیون، لباسشویی، جارو برقی ، ظرفشویی و سرویس قابلمه این بندر یقینا قیمت های مناسبی را به شما ارائه می دهد که سفر کردن به این شرط و برای خرید ارزش دارد. انواع برندهای ال جی، سامسونگ، سونی، بوش، ناسا، دلونگی، دلمونتی و فیلیپس در بازارهای این بندر یافت می شود.

چگونه خود را به بندر گناوه برسانیم؟

 برای اینکه به این بندر زیبا سفر کنید باید راه های ارتباطی را بشناسید ما به شما کمک می کنیم که که بتوانید راحت به دیدن بندر گناوه بروید.

اگر شما از تهران عازم شده اید به ترتیب با گذر از قم، اراک، بروجرد، خرم آباد، دزفول، اهواز، ماهشهر به گناوه می رسید و مسیرتان حدودا 11 ساعته است. اگر هم بخواهید می توانید از قم، اصفهان، شهرضا، سمیرم، گچساران و سپس به گناوه برسید. افرادی که در اهواز زندگی می کنند با طی مسیر 4 ساعته از اهواز به سوی بندر ماهشهر، هندیجان، بندر دیلم به گناوه خواهند رسید. عزیزان شیرازی باید از مسیر شیراز، قائمیه، شبانکاره، بندر گناوه با طی مسافت 5 ساعته به این شهر راه می یابند.


بندر گناوه


اقامت در بندر گناوه

علاوه بر اینکه افراد زیادی هستند که با خود چادر مسافرتی به همراه دارند و از آن ها برای اقامت خود استفاده می کنند اما لازم نیست نگران مکان استراحت خود باشید در این بندر اقدامات لازم برای ایجاد آرامش و رفاه مسافران انجام شده است. در این منطقه هتل هایی وجود دارد که شما می توانید برای استرحت کردن به آن ها مراجعه نمائید. در زیر آدرس 3 هتل این منطقه را برای شما شرح خواهیم داد:

هتل 2 ستاره خور گناوه: خیابان معلم، پشت مسجد حر خسروی

هتل 1 ستاره خور گناوه: بلوار بسیج غربی

هتل ستاره خلیج فارس گناوه: خیابان ساحلی، بلوار خلیج فارس