شمال ایران از مناطقی است که همواره بهترین مکان های گردشگری و بکر را دارا می باشد و همین امر سبب شده است که افراد زیادی همه ساله به آن جا رجوع کنند و از آب و هوا و مناطق بکر آن لذت ببرند.

روستای کندلوس که در دامنه رشته کوه های زیبای البرز قرار گرفته است از جمله این مکان های بی نظیر می باشد که دیدن آن خالی از لطف نیست و شما را با آب و هوای خوب خود شگفت زده می نماید. این روستای زیبا همیشه گردشگران و مسافرن ایرانی و خارجی زیادی را پذیرا است و توانسته زیبایی های خود را خوب به رخ بکشد و همه را محو خود نماید.


روستا کندلوس


سفر به روستای قدیمی در مازندران

قدمت 4000ساله این ییلاق و آب و هوای خوب کندولس که در نزدیکی نوشهر استان مازندران می باشد که حدودا فاصله ای  75 کیلومتری با این شهر را دارد و این وضعیت خارق العاده  روستا باعث شده است که از شهرت خوبی برخوردار شود و کمتر کسی است که نام این روستا را نشنیده باشد. این روستا از توابع بخش کجور است به راحتی به آن می توان رفت و آمد داشت. ارزش تاریخی زیادی را کندلوس دارد و امکانات خوبی که در اختیار مسافران گذاشته می شود توانسته جمع های دوستانه و خانوادگی را در این محیط گرد هم آورد.

روستای کندلوس اولین موزه روستایی جهان را دارد و مسافران امکان بازدید از اشیا و آثار قدیمی این منطقه را که از هزاره دوم تا دوره قاجار بر جا مانده است را دارند. فضای این روستا سنگ فرش شده می باشد و طبیعت بسیار روح انگیزی را دارد. تمیزی و نظافت روستا زبانزد است و هیچ جای آن خبری از زباله نیست و البته این تمیزی پشتکار ساکنین می باشد.

روستای کندلوس محلاتی گوناگون از جمله: درزی کلا، ملاکلا، جورسوری، جیرسری، بنیم سری و سری دله را در خود دارد که همه این محلات مهمان نواز هستند و به نحو احسنت پذیرای گردشگران می باشند.

چگونه به کندولس برویم

برای رفتن به این روستای زیبا باید به سمت جاده کرج- چالوس حرکت کرده و تا 25 کیلومتری چالوس پیش برویم. بعد از مرزن آباد به یک دو راهی می رسیم که دو راهی دو آب- کجور است و به سمت کجور راه خواهیم افتاد سپس یعد از گذشتن 40 کیلومتر به روستای کندولس خواهیم رسید.


کندولس


جاذبه های دیدنی کندولس

زمانی که بحث جذابیت های این روستا می شود نمی دانیم باید درباره کدام یک بگوییم و صحبت کنیم اما از جاذبه های گردشگری این روستا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

آبشار کندلوس: کندولس دارای آبشار زیبایی به همین نام است و این روستا هم همچون جاهای دیگر شمال دارای آبشار است. آبشار کندولس بسیار پر آب است و حجم آب خوبی را دارد و 10 متر ارتفاع را در بر می گیرد. 5 کیلومتر فاصله ای که این آبشار با روستا دارد خسته کننده نیست و شما در طول مسیر پیاده روی خود بسیار لذت خواهید برد.

دیو چشمه: چشمه های متعددی در این روستا به چشم می خورد که آب معدنی سرد و گوارایی دارند اما در این میان دیو چشمه بسیار مشهور می باشد. این چشمه که از دل زمین جوش و خروش می کند  بسیار زیبا و خنک است و اگر در تابستان به آنجا سفر کردید از این آب بنوشید و گرما را فراموش کنید.

موزه گیاهان دارویی: از جاذبه های متنوع این روستا همین موزه گیاهان دارویی است. از آن جایی که شغل عده ای از مردم محلی این مکان پرورش گیاهان دارویی بوده است این موزه در سال 1365 تاسیس شد و به جاذبه گردشگری روستا مبدل گشت. بخش های مختلف موزه کشت، پرورش و بسته بندی گیاهان دارویی و تولید روغن ها و اسانس ها گیاهی را تشکیل می دهد که البته مهم ترین قسمت موزه با مساحتی حدود 10000 متر مربع پرورش گیاهان دارویی صادراتی است که به باغ بوتائیک مشهور می باشد.

موزه مردم شناسی: قدمت روستا باعث این شد که برای اولین بار در جهان موزه مردم شناسی در روستا تاسیس گردد. نگهداری اشیای قدیمی،اسناد تاریخی، کتب خطی، اسناد تذهیب شده، لباس های بومی و محلی، ابزار آلات مختلف قدیمی بخش های مختلف این موزه هستند. این موزه اطلاعات خوبی در زمینه قدمت روستا در اختیارتان خواهد گذاشت.


موزه مردم شناسی


حمام کندلوس: حمامی است که از دوره قاجار به جا مانده است و از بناهای با ارزش ملی ما محسوب می شود که در فهرست آثار ملی می باشد.

دریاچه خضر نبی: این دریاچه که در نزدیکی کندلوس است بسیار زیبا می باشد و مسافران زیادی برای دیدنش مسیر 30 کیلومتری را از روستا طی می کنند. مردم بومی منطقه علت این نام گذاری را عبور حضرت خضر از این دریاچه می دانند.

امام زاده فضل و فاضل: از مکان های مذهبی روستا این امام زاده می باشد که مورد احترام مردم می باشد. این مکان مذهبی برجی آجری و چهار ضلعی همراه با ایوانی چوبی است و در شرق روستا قرار گرفته است. در قسمت داخل نیز کتیبه ای وجود دارد که روی آن آیات قران مجید حک شده است.

چه زمانی به کندولس برویم

این منطقه بکر و بی نظیر در فصل بهار و تابستان بسیار جذاب و دلربا می شود و بهترین زمان سفر به آن این دو فصل است. فصل پاییز و زمستان روستا هم جذابیت های خاص  خود را دارد از جمله راه رفتن روی برگ ها و شنیدن صدای خش خش برگ ها و دیدن برف در حال بارش زیبایی های این دو فصل در روستا است. اما فراموش نکنید که هوای بسیار سردی در این فصول را باید تحمل کنید و بارش برف و باران این منطقه بسیار زیاد است.  



سوغات و صنایع دستی کندولس

از جمله سوغاتی های زیبایی که می توانید در این روستا خریداری نمایید چادر شب، شمد، قالی و محصولات چوبی و فلزی است که توسط مردم روستا ساخته و فروخته می شود. اما به تازگی محصولاتی از قبیل جوراب، دستکش و بلوز پشمی نیز به این صنایع دستی اضافه شده که مسافران می توانند خریداری نمایند و به عنوان سوغات همراه خود به شهر و دیارشان ببرند. اگر به ساز و آواز نیز علاقه دارید می توانید شاهد ساز نی هفت بند باشید که در این روستا ساخته می شود. دهل و سرنا از چوب شمشاد ساخته می شوند و کار دست همین مردم نجیب و با فرهنگ می باشد.

اقامت در کندولس مازندارن

این روستا مجتمع اقامتی بزرگی را در دل خود جای داده است. اقامت کردن در این مجتمع بسیار لذت بخش است و خاطره ساز خوبی برای شما خواهد شد. این مجتمع اقامتی 4 سوییت 40 متری 5 نفره با تمام امکانات از جمله وسایل و امکانات پخت و پز دارد. علاوه بر آن 4 اتاق 3 تخته، 4 اتاق 4 تخته 50 متری را دارا است که البته نمی توان در آن پخت و پز نمود.


اقامت در کندولس


در محوطه مجتمع هم آلاچیق نصب شده است که شما می توانید در آن استراحت نمایید. البته اقامتگاه بوم گردی اسپی او در این روستا نیز وجود دارد که قدمتی 200 ساله را دارا است و زمین آن 70 متر است و اتاق و آشپزخانه و حمام و دستشویی دارد و به صورت دربست در اجاره مسافران قرار می گیرد. این اقامتگاه ساختی سنتی با کاهگل دارد و شما را به یاد روستاها و خانه های روستایی قدیم می اندازد و حس نوستالژی را برای شما زنده خواهد کرد.