زایگان به (تاتی: زایگون) نام روستایی از دهستان قصران بخش رودبار قصران شهرستان شمیران در استان تهران می باشد. این روستا را با نام های دیگر از جمله زاگون، زاگان و زاگن نیز می شناسند. روستا زایگان مقصد خوبی برای سفر یک روزه برای علاقه مندان به روستاگردی است که در ادامه به معرفی آن می پردازیم. 



دیدنی های روستای زایگان

روستای زیبای زایگان در بخش شمالی منطقه حفاظت شده ورجین و در بین روستاهایی نظیر لالان، روته، آبنیک و گرمابدر واقع است. روستاهایی همچون زایگان، آهار، امامه، لالان، گرمابدر، ایگل، روته و ... طبق تقسیمات کشوری، زیرمجموعه دهستان رودبار قصران قرار می گیرند.

اگرچه در روستای زایگان رودخانه ای وجود ندارد، اما مسیر جاده ای که به روستای لالون می رسد، رودخانه ای پر آب از شاخه های رودخانه جاجرود جاری است. در مسیر این رودخانه، گیاهان زیبا و گونه های گیاهی دارویی و صنعتی گوناگونی روییده اند. این رودخانه در فصل بهار، پر آب تر از سایر فصول سال است.

لار محله زایگان، از زیباترین محله های این روستا می باشد که به خصوص در فصل پاییز، منظره شگفت انگیزی دارد. در فاصله 1 کیلومتری زایگان و در جاده منتهی به روستای لالان، امامزاده ای با نام امامزاره عبدالله قرار دارد که به اعتقاد اهالی این منطقه، بسیار حاجت دهنده می باشد. به این امامزاده، امامزاده لالون نیز می گویند.

چگونه به زایگان برویم؟

برای سفر به روستای زایگان، ابتدا باید از تهران به راه افتاده و از طریق جاده لشکرک به جاده اوشان فشم (جاده ۴۲۵) بروید. سپس این مسیر را در امتداد رودخانه جاجرود ادامه داده تا به میدانی به نام امام خمینی برسید. پس از این میدان، به طرف جاده زایگان بروید. پس از طی نمودن تقریبا 8 کیلومتر، به روستای زایگان خواهید رسید. از اتوبان شهید  بابابی، از تهران تا روستای زایگان، حدودا 30 کیلومتر فاصله می باشد که این فاصله را در مدت زمان 30 تا 45 دقیقه می توان طی کرد.

روستاهای اطراف زایگان

در این قسمت به فاصله برخی روستاهای اطراف زایگان از این روستا اشاره می کنیم:

ü      روستای گرمابدر در فاصله 5 کیلومتری شمال غربی زایگان واقع شده است.

ü      روستای فشم در فاصله تقریبا 7 کیلومتری زایگان قرار دارد.

ü      روستای آبنیک از زایگان حدود 3 کیلومتر فاصله داشته و در شمال غرب این روستا قرار دارد.

ü      روستای لالان (لالون) در فاصله حدودا 3 کیلومتری زایگان واقع است.

ü      روستای روته در 6 کیلومتری شرق روستای زایگان قرار گرفته است.