شهر تهران بر خلاف تمام آلودگی ها و شلوغی هایش دارای مناظر طبیعی از جمله کوه دارآباد بوده، که سالانه گردشگران بسیاری برای کوه نوردی این کوه را انتخاب می کنند. کوه دار آباد با ارتفاع ۳۱۶۷ متری یا (۱.۳۹۰ پا) خود به عنوان چهارمین کوه تهران محسوب می شود. جالب است بدانید که استان تهران دارای کوه های بیشماری از جمله: شهربانو، یال بلند، ییلاق پنجعلی، یزدگرد، یاش، نمه، میانکوه، میله سر، نبردبان، مرگ روح، لار و ..... بوده که کوه دارآباد از بین این تعداد بیشمار کوه تقریبا از همه معروف تر است.  رتبه چهارمین کوه از بین تمام کوه های تهران را کوه دارآباد دارد.
کوه دارآباد یا نام دیگر آن مونگچال که در شمال شرق تهران واقع شده جزء رشته کوه های البرز به حساب می آید. بهترین زمان رفتن به کوه دارآباد بهار و در نهایت ماه آبان است چرا که در ماه های دیگر سراسر این کوه را برف پوشانده است.

کوه دار آباد تهران

کوه دار آباد تهران

کوه دارآباد تهران که در شمال شرقی شهرستان شمیرانات تهران واقع شده، یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری افرادی هست که به دنبال یک جای خوش آب و هوا برای پیک نیک در فصل تابستان هستند. دلیل نام گذاری این کوه به نام دار آباد مربوط به سال های خیلی دور مربوط است که به دلیل رودخانه موجود در این منطقه، جنگلی سرسبز وجود داشته است. در واقع دار به معنای درختان فراوان می باشد. جالب است بدانید که رودخانه کوه دارآباد در ارتفاع بالایی قرار گرفته و به همین دلیل ارتفاع بلندترین قسمت های این رودخانه از ۳۰۰۰ متر بالاتر است.

آدرس دار آباد

تهران، دارآباد، خیابان دارآباد، خیابان محبی، کوه دره دارآباد

مسیر دسترسی به کوه دار آباد

برای رفتن به کوه دارآباد ابتدا باید به میدان تجریش رفته و ماشین های شمیرانات را سوار شوید و بعد که به شمیران رسیدید باید به شمال شرقی شمیرانات رفته و بعد شروع به کوه پیمایی می کنید. و بعد ابتدا به یک کافه کوهستانی رسیده و بعد از آن به یک رودخانه می رسید. حال باید مسیر مشخص شده شمال رودخانه را بپیمایید، در نهایت به یک دره می رسید. و بعد مسیر را ادامه داده تا در نهایت به یال جنوبی قله برسید.

مسیر دسترسی به کوه دار آباد


 حال باید با کوه نوردی از روی یال جنوبی، به سمت شمال رفته و در نهایت  به کوه دارآباد می‌رسید. البته مسیر های ساده تری نیز وجود دارد که در ادامه خواهیم گفت.

شما می توانید برای رفتن به کوه دارآباد از مترو یا اتوبوس های تندرو استفاده کنید. به این صورت که اگر اتوبوس های تندرو را انتخاب کردید ابتدا باید سوار خط تجریش شده و بعد خود را به میدان تجریش برسانید و سپس سوار اتوبوس تجریش- دارآباد شده و در ایستگاه پله پیاده شوید. ولی اگر قصد دارید از مترو برای رفتن به دارآباد استفاده کنید باید ابتدا سوار خط مترو تجریش شده و بعد  خود را به تجریش برسانید و بعد اتوبوس تجریش- دارآباد را سوار  شوید و در ایستگاه دارآباد پیاده شوید.

ولی اگر با ماشین شخصی می خواهید بروید باز هم باید به تجریش رفته و از آنجا مسیر اتوبوس تجریش- دارآباد را بروید. لازم به ذکر است که به دلیل استقبال فراوان مردم از این جای گردشگری زیبا، اگر با ماشین شخصی به این مکان بروید دچار مشکل کمبود جای پارک برای ماشین خود خواهید شد و در آن صورت باید ماشین خود را اگر جای پارک بود در خیابان ابتهاج بزارید.

و بعد که به خود دارآباد رسیدید سه مسیر پیش روی شما است.

مسیر اول که بسیار خطرناک بوده و دره دارآباد در این مسیر قرار گرفته و به همین دلیل کار هر کسی نیست که در این مسیر قدم بردارد و این مسیر فقط مخصوص کوهنوردان می باشد.

مسیر دوم سمت چپ دره که معمولا بسیاری از افراد همین مسیر را برای پیدا کردن جای مناسب برای پیک نیک انتخاب می‌کنند چرا که در این مسیر دستشویی مردانه و زنانه هم وجود دارد. در واقع این مسیر کوتاه ترین و عالی ترین راه برای گردشگرانی که کوه نوردی بلد نیستند، می باشد. البته در این مسیر پادگانی متروکه وجود داشته، و سد لتیان و نمای لواسان و فشم هم در این مسیر قابل دیدن است.

و اما مسیر آخر که در سمت راست دره قرار گرفته همانند مسیر اول راه آسانی نبوده و نیاز به تجربه و بلد بودن کوه پیمایی در شیب های تند می باشد در این مسیر هم دره دارآباد قرار گرفته است.

کوه دار آباد

دیدنی های اطراف کوه دار آباد

در کوه دارآباد دیدنی های فراوانی از جمله چشمه جهان در کنار دره دارآباد قرار گرفته که  گردشگران بسیاری را برای آب بازی به این محل می کشاند. یکی از جذاب ترین  منظره هایی که گردشگران عکس های فراوانی از خود در این محل می گیرند، آبشار دار آباد یا نام های دیگر آن آبشار چال مگس یا زنبور عسل می باشد. توصیه مهمی که می توان به گردشگرانی که به دارآباد می خواهند بروند این است که اگر کوه نورد حرفه ای نیستید در مسیر دارآباد بیشتر از آبشار دارآباد جلوتر نروید وگرنه جان خود را به خطر انداخته اید. محله دارآباد علاوه بر جاذبه های دیدنی طبیعی دارای مکان های دیگری نیز بوده که در ادامه مقاله  درباره آن ها صحبت خواهیم کرد.

اگر اهل علم و دانش هستید و به طور کلی به درس علوم علاقمند هستید به شما پیشنهاد می شود که اگر به محله دارآباد رفتید حتما سری به موزه معروف حیات وحش و گیاه شناسی دارآباد بزنید. لازم است بدانید که قیمت ورودی این موزه نفری ۵ هزار تومان می باشد. در موزه حیات وحش دارآباد حیوانات و پرندگان خشک شده یا به اصطلاح تاکسی درمی شده وجود داشته، و در موزه گیاه شناسی دارآباد گیاهان منقرض شده به صورت خشک شده وجود دارد.

موزه حیات وحش دارآباد


اگر به پزشکی علاقه داشته و یا به طور کلی آدم کنجکاوی هستید دیدن پارک هیومن دارآباد را از دست ندهید. در پارک هیومن دارآباد برخلاف سایر تمام پارک هایی که تا الان دیدید می توانید تمام اجزای بدن را به صورت بزرگ شده و سه بعدی تماشا کرده و بیشتر به بدن  خود پی ببرید.

لازم است بدانید که در محله دارآباد مغازه های فست فود و رستوران و حتی مراکز خرید هم وجود دارد.