بندر سیراف یکی از بنادر واقع در خلیج فارس می باشد که پیشینه تاریخی بسیاری کهنی دارد. این بندر زمانی جزو پر رونق ترین بنادر کشور محسوب می شد و با قاره های اطراف روابط تجاری داشت. با بازدید از گورستان های بندر سیراف متوجه می شویم که این شهر از دیرباز آزادی دینی داشته و محل زندگی مردمانی از مذاهب و ملیت های گوناگون بوده است. بخش عظیمی از بندر سیراف پس از زلزله هایی که درسال های 327 و 496 هجری شمسی رخ دادند، به زیر آب رفت و به کلی نابود شد.

 بندر سیراف

اطلاعات کلی بندر سیراف

بندر سیراف، شهری در جنوب کشور عزیزمان ایران، در شهرستان کنگان استان بوشهر واقع گردیده و بیش از 6992 نفر جمعیت دارد. این شهر به بنادر عسلویه و کنگان نیز نزدیک است. بندر سیراف تا سال 1387 به نام بندر طاهری شناخته می شد و امروزه هم ممکن است بشنویم که برخی با همین نام به بندر سیراف اشاره می کنند.

مردم سیراف با گویش کنگانی صحبت می کنند و زبان برخی از آنها نیز عربی است. بافت شهری بندرسیراف یکدست و منظم می باشد و اکثر خانه ها ویلایی هستند. این خانه ها از مصالحی همچون خشت، گل و چوب ساخته شده اند. همچنین سقف خانه ها از جنس چوب چندل و کاهگل است.

اکثر مردم این شهر به دامداری، صیادی، کشاورزی و همچنین فعالیت های صنعتی و پتروشیمی مشغول هستند. عده ای نیز از طریق تولید محصولات لبنی مثل شیر و کره و همینطور از راه حصیر بافی درآمد کسب می کنند.

جاذبه های دیدنی بندر سیراف

بندر سیراف از مکان های گردشگری و توریستی منطقه خلیج فارس به شمار می رود و دارای جاذبه های تاریخی و باستانی بسیاری می باشد. در ادامه چند تا از معروف ترین جاذبه های دیدنی این شهر را به شما معرفی می کنیم:


جاذبه های دیدنی بندر سیراف

دست کنده ها

میان دو دره ی لیر و شیلو در شهر سیراف، تپه هایی وجود دارند که بر روی آن ها دست کنده های باستانی به چشم می خورند. این حفره ها که چندین سال پیش کنده شده اند، بسیار جالب و رازآلود هستند و افراد زیادی برای دیدن آن ها به این منطقه سفر می کنند. برخی معتقدند این دست کنده ها در حقیقت محلی برای جمع آوری آب آشامیدنی برای مردم شهر بوده است؛ چرا که آب خلیج فارس شور است و مردم از گذشته آب مصرفی خود را از بارش باران و کندن چاه ها و احداث آب انبار ها تامین می کرده اند. عده ای دیگر معتقدند این حفره ها قبر درگذشتگان بوده است و جنازه مردگان را در آن ها دفن می کرده اند. در برخی از این حفره ها بقایای سنگ لحد یافت شده است که این نظریه را تائید می کند.

چاه های سنگی

دره لیر و شیلو که لقب گورستان تمدن ها را به خود اختصاص داده است یکی از اعجاز انگیز ترین مناطق این شهر است. در این منطقه چاه های سنگی متعددی را می بینیم که با ظرافت تمام حفر شده اند و عمق برخی از آن ها به بیش از 130 متر می رسد. این چاه توسط مردمانی که درزمان های کهن ساکن این شهر بوده اند کنده شده و برای کندن آن ها هیچ گونه تجهیزات پیشرفته و ابزار های مدرن به کار نرفته است. با این حال چاه های سنگی سیراف آن چنان زیبا و با مهارت حجاری شده اند که حیرت گردشگران را بر می انگیزند. این چاه ها همچنان در بعضی از فصول سال، آب دارند.

آرامگاه قطب الدین شیرازی

قطب الدین شیرازی طبیب، ریاضی دان، منجم، مفسر و فیلسوف بزرگ ایرانی بود که در قرن هفتم قمری از عالمان بزرگ سرزمین ما به حساب می آمد. آرامگاه این دانشمند برجسته ایرانی، در گلزار شهدای بندر سیراف قرار دارد و مردم زیادی برای بازدید از آن به این ناحیه می آیند.

دخمه ها

درون دیواره هایی که به امتداد دره لیر کشیده شده اند، حفره های متعددی را مشاهده می کنیم که مثلثی شکل هستند و داخل هر یک از آن ها اسکلت یک یا چند انسان مشاهده می شود. این حفره ها سال های متمادی به همین شکل حفظ شده اند و افراد زیادی از آن ها دیدن می کنند.

موزه بندر سیراف

موزه این شهر که با همت مردم سیراف ساخته شده است، سرگذشت این بندر زیبا و باستانی ایران را روایت می کند و با بازدید از آن اطلاعات ارزشمندی راجع به تاریخچه این شهر به دست خواهید آورد. سنگ قبر های قدیمی و ظروف و عتیقه جات کهن از جمله چیز هایی هستند که درموزه بندر سیراف به نمایش گذاشته می شوند.

سوغات و صنایع دستی بندر سیراف

مردان و زنان هنرمند شهر سیراف، صنایع دستی بی نظیری را خلق می کنند که برای بسیاری از گردشگران و توریست ها جالب بوده و توجه آن ها را جلب می کند. این صنایع دستی را که مردم بومی با دستان صنعتگر خود می سازند، می توان از مهم ترین سوغاتی های بنر سیراف به شمار آورد. صنایع دستی سیراف عبارتند از:

سوغات و صنایع دستی بندر سیراف

منجوق وزی

گلابتون دوزی

سبد های حصیری

حصیر بافی

لیف

ظرف های صدفی

صنایع چوبی

تزیینات آکواریوم

کفشک یا دمپایی حصیری

آویزهای تزیینی حلزونی

این محصولات دست ساز و با دوام را می توانید از بازار محلی سیراف خریداری کنید.

خوراکی های بندر سیراف

یکی از جذاب ترین بخش های هر سفر، خوردن غذاهای محلی لذیذ و خوراکی های خوشمزه آن منطقه است. در بندر سیراف انواع و اقسام غذاها با طعم های دلپذیر و به یاد ماندنی وجود دارند که حتما باید آن ها را امتحان کنید. همچنین می توان برخی ازخوراکی ها که فاسد شدنی نیستند را خریداری کرد و به عنوان سوغات برای اشنایان و دوستان آورد. این غذاها و خوراکی ها عبارتند از:

خوراکی های بندر سیراف

خرما

حلیم

خرما خشکو

رنگینک

حلوای انگشت پیچ

میگو پلو

مجک( غذایی محلی که مواد اصلی آن بادام کوهی، پیاز و نمک است)

مجبوس( دم پخت ماهی)

ماهی سرخ شده

وُدام

پلیل

قلیه سورو

قلیه ماهی( قاتق ماهی)

آب و هوای بندر سیراف

شهر سیراف با توجه به قرار گیری در نیمه جنوبی کشور و در ساحل خلیح فارس، در فصل تابستان آب و هوای گرم و شرجی داشته و برای سفر مناسب نمی باشد. تابش آفتاب در فصل تابستان در بندر سیراف بسیار شدید است و احتمالا اگر بومی این منطقه نباشید، تحمل این هوا برایتان دشوار باشد. اما در فصل های پاییز و زمستان و اوایل فصل بهار، سیراف هوای خنک، معتدل و مطبوعی دارد. بنابراین به نظر می رسد بهترین زمان برای سفر به این شهر زیبا و دیدنی، نیمه دوم سال است.

آب و هوای بندر سیراف

اقامت در بندر سیراف

از آنجا که بندر سیراف یکی از شهر های توریستی کشوراست و هر ساله گردشگران و توریست های بسیاری ازسراسر جهان به این بندر سفر می کنند، هتل های زیادی نیز در بندر سیراف احداث شده اند. علاوه بر این تعداد زیادی مهمانسرا و اقامتگاه بومگردی در این شهر وجود دارد که با سبک معماری محلی ساخته شده و اقامت درآن ها حال و هوای خاصی دارد. یکی از محبوب ترین اقامتگاه های بندر سیراف، اقامتگاه بوم گردی نصوری است. این اقامتگاه 80 سال قدمت دارد و در گذشته خانه شیخ جبار نصوری بوده است. ساختمان دو طبقه ی اقامتگاه با مرمت هایی که بر روی آن انجام گرفته است، امروزه پذیرای عده زیادی از مسافران و گردشگران می باشد و خدمات و تسهیلات رفاهی فوق العاده ای را به میهمانان ارائه می کند. هتل ها و اقامتگاه های دیگری نیز در این بندر وجود دارند که با رزرو اتاق در آن ها می توانید سفری خاطره انگیز و به یاد ماندنی را در این شهر باصفا تجربه کنید.