روستا سنگان از شش بخش محله پایین، محله میانی، محله باغ دره و محله بالا، محله سنگان نو و محله دره تک، تشکیل شده است. زبان اهالی سنگان تاتی یا همان زبان طهران قدیم می باشد. تاسیس کننده اصلی این روستا فردی زیرک و باهوش به نام حاج ناصر خان اویسی، فرزند عیسی خان، نایب الحکومه شمیرانات بوده که باغداری نوین و کشاورزی را به اهالی سنگان آموزش داد.

جالب است بدانید که حاج ناصر خان اویسی یک روستا دیگر در استان خراسان رضوی به نام فریمان را نیز درست کرده و می توان او را اولین فردی دانست که باغداری مدرن را در ایران به جود آورد.

از بین این شش بخش روستا سنگان، بخش محله پایین از همه قدیمی تر می باشد. در واقع می توان قدمت روستای سنگان را با توجه به قبرهای بسیار قدیمی این روستا ۲۰۰۰ سال در نظر گرفت. در واقع اولین قسمتی که گردشگران در این روستا می آیند بخش پایین این روستا است. دلیل اصلی نامگذاری این روستا به این نام به دلیل کوهستانی بودن این روستا می باشد.

روستا سنگان

روستا سنگان کجاست؟

بسیاری از افراد اسم روستای کن سولقان را یا شنیده و یا اینکه به آنجا رفته اند. در این روستا همانند روستا سنگان میوه هایی از جمله هلو، شاه توت، خرمالو و.... وجود دارد. روستای سنگان در بالای روستای سولقان در شمال غربی تهران  واقع شده است.

در واقع آدرس روستا سنگان به شرح زیر است.

۲۰کیلومتری شمال غرب تهران، بخش کن سولقان، روستای سنگان

دیدنی های روستا سنگان

روستای سنگان یکی از قدیمی ترین روستاهای تهران بوده و دارای دیدنی های با قدمتی از جمله آبشار و درخت چند هزار ساله امامزاده داوود که حتی ثبت ملی نیز شده اند، می‌باشد.

روستا سنگان یکی از مذهبی ترین روستاهای استان تهران بوده که در آن امامزاده های معروفی از جمله: امامزاده سید علاءالدین، امامزاده سید عمادالدین و امامزاده قاسم وجود دارد. جالب است بدانید که این روستا دارای یک تکیه بسیار با قدمت بوده که از زمان صفویه تشکیل شده است.

روستا سنگان که یک روستا تقریبا کوهستانی بوده و به همین دلیل دارای یک آبشار زیبا بوده که برای رسیدن به این مکان زیبا حداقل نیاز به دو ساعت کوه پیمایی می باشد. جالب است بدانید که آبشار روستا سنگان دارای ارتفاع ۳۰ متری بوده و به همین دلیل جزء بلندترین آبشارهای ایران است. سالانه گردشگران بسیاری برای پیک نیک به این  منطقه زیبا یعنی  کنار آبشار روستا سنگان می آیند.

از دیگر جاهای دیدنی این روستا می توان به غارهای نزدیک این آبشار اشاره کرد. در روستا سنگان یک رودخانه فصلی هم وجود دارد که به رود سولقان و رود کن می‌ریزد.

در فصل بهار در روستای سنگان گیاهانی از جمله: گلپر، سماق، زرشک می روید.

چگونه به سنگان برویم؟

برای رفتن به روستا سنگان همانند روستای کن سولقان باید از جاده امامزاده داوود عبور کرد.

در واقع برای رفتن به روستا سنگان از کرج یا غرب تهران ابتدا باید به میدان المپیک تهران رفته و بعد وارد اتوبان همت می شوید. بعد از پیمودن ۳ کیلومتر از اتوبان همت به سمت شرق، به میدان دوم شهران رسیده و بعد وارد کن می شوید. حال باید به خیابان کوهسار رفته و از آنجا وارد جاده امامزاده داوود شده و سپس بعد از طی کردن ۱۰ کیلومتر به روستا سنگان می رسید.

روستا سنگان

بهترین زمان سفر به سنگان

روستا سنگان به دلیل بیرون بودن از شهر تهران آب و هوایی کاملا متفاوت از خود شهر تهران داشته و می توان گفت که خیلی آب و هوای خنک تری از تهران دارد. بهترین زمان سفر به سنگان دراواخر فصل بهار تا ماه آبان است.

البته لازم به ذکر است که اگر دوست دارید به زیباترین شکل ممکن این روستا را ببینید ماه های اولیه بهار حتما سری به روستا زیبای سنگان بزنید.

اگر هم علاقمند به دیدن قندیل یخ آبشار مرتفع سنگان هستید و دوست دارید که آبشار یخ زده این روستا را ببینید بهترین زمان سفر برای شما زمستان است. البته به دلیل راه کوهستانی این روستا مخصوصا جاده امامزاده داوود که دارای شیب های فراوانی است. رفتن به روستا سنگان در فصل زمستان کاری بسیار خطرناک می‌باشد.