روستای لالان (که به آن لالون نیز گفته می شود) در دهستان رودبار قصران و در فاصله 45 کیلومتری شمال تهران واقع شده است. این روستا تا فشم فاصله ای تقریبا 11 کیلومتری دارد. اگر شما نیز از علاقه مندان طبیعت کوهستانی، چشمه های زیبا و کوچه باغ های دل انگیز هستید، روستای لالان مقصد خوبی برای سفری یک روزه خواهد بود. مردم این روستا به زبان مازندرانی و با گویش قصرانی صحبت می می کنند.

روستای لالان

جاذبه های لالان

منطقه لالان دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری فراوانی می باشد که در این بخش به طور مختصر، به معرفی برخی از معروف ترین جاذبه های آن می پردازیم:

ü      آبشار لالان (خلنو): این آبشار دیدنی دارای 20 متر ارتفاع بوده آب آن از کوهستان ورزاب تامین می گردد. آبشار لالان 4 کیلومتر بالاتر از روستای زایگان و در 12 کیلومتری شمال شرق فشم قرار دارد. این آبشار به علت ایجاد امکان دستری آسان به آب و همچنین وجود چند سطح صاف، اقامتگاه شبانه تیم هایی است که به قلل خلنو صعود می کنند. برای رفتن از روستای لالان به آبشار لالان، حدودا 3 ساعت پیاده روی لازم است.

ü      چشمه تلخاب: علی رغم وجود چشمه های فراوان در این منطقه، چشمه تلخاب از شهرت و محبوبیت بیشتری برخوردار می باشد. این چشمه در ارتفاع 3070 متری از سطح زمین واقع شده و دارای سه چشمه می شود. اولین چشمه ان آبی تلخ و گازدار دارد که علت این مزه، وجود سدیم، آهن و املاح دیگر موجود در آب عنوان شده است. دومین چشمه به چشمه اول چسبیده و آبی ترش مزه دارد. سومین چشمه نیز دارای آب شیرین می باشد.

ü      مسیرهای کوهنوردی فراوان به طرف قله های معروف (ماننده قله خلنو که به عنوان سومین قله مرتفع البرز مرکزی شناخته می شود.)

ü      تونل برفی لالان: بر روی رودخانه ای که در ته دره جاری شده است، پلی ضخیم به شکل طاق و از جنس برف و یخ به وجود آمده است. فاصله بین طاق و سطح رودخانه، حدودا 3 متر می باشد.

ü      دره لالان: برای رسیدن به دره لالان می بایست پس از عبور از کنار رودخانه، مسیری پاکوب را طی کنید. در طول مسیر لازم است چند بار از عرض رودخانه عبور کنید. در فصول بارش، امکان طغیان این رودخانه وجود دارد؛ پس هنگام تلاش برای دسترسی به دره لالان، مراقب باشید.

ü      پوشش گیاهی و تنوع جانوری: منطقه لالان از پوشش گیاهی خاص و متنوعی برخوردار است، به طوری که می توان گفت پوشش گیاهی لالان، خود یکی از جاذبه های اصلی این روستا به شمار می رود. گیاهانی از جمله گلپر، سیرک، شقایق، زرشک، لوچک، لاله و گون در این روستا یافت می شوند. همچنین این منطقه محل زندگی پرندگان و حیوانات زیادی نظیر هما، کبک، قوچ، میش، عقاب طلایی، چکاوک، خرس قهوه‌ای و هدهد می باشد.


اقامت در لالان

رایج ترین روش برای اقامت در روستای لالان، اجاره ویلا می باشد. ویلاهای گوناگون با امکانات متفاوتی در روستای لالان و یا مناطق اطراف آن وجود دارند که مسافران می توانند با توجه به علایق، احتیاجات و همچنین بودجه خود، یکی از آن ها را برای اقامت کوتاه مدت اجاره نمایند.

چگونه به روستای لالان برویم؟

آدرس روستای لالان: ایران، تهران، شمیرانات، رودبار قصران، فشم، روستای لالان

برای سفر به روستای لالان، ابتدا باید از تهران به جاده لشکرک وارد شده و با عبور از فشم و دنبال کردن تابلوها، به روستای لالان برسید. به طور دقیق تر، شما باید از میدان اصلی فشم به سمت شرق حرکت کرده و با طی کردن 10 کیلومتر، به روستای زایگان برسید. در فاصله سه کیلومتری از روستای زایگان، روستای لالان واقع شده است. فاصله تهران تا فشم تقریبا 50 کیلومتر و فاصله فشم تا روستای لالان حدودا 11 کیلومتر می باشد.

بهترین زمان سفر به لالان

روستای لالان به علت قرار داشتن در منطقه رودبار قصران، روستایی با آب و هوای خنک و مطبوع می باشد. بهترین زمان بازدید از این روستا، از اوایل خرداد تا اواخر تیر ماه است.