املش یکی از شهرستانهای بسیار زیبا و گردشگری استان گیلان است سالانه افراد زیادی از این شهرستان و روستاهای درون آن بازدید می کنند و این منطقه، جزو مکان های محبوب برای مسافرت های تابستانه ایرانیان به شمار می آید.

 شهرستان املش گیلان یکی از شهرستان‌های بسیار مهم استان گیلان است که جاذبه های دیدنی بسیار زیادی نیز دارد از این لحاظ شهرستان املش یکی از غنی ترین مکان های ممکن برای بازدید در طول سفرهای شما است زیرا با موقعیت مکانی این شهرستان شما می توانید هم از دریا و هم از کوهستان بازدید کنید؛ آب و هوای این شهرستان نیز بسیار مناسب برای اقامت در فصل تابستان است. با ما همراه باشید تا درباره شهرستان گردشگری املش اطلاعات بیشتری به دست آورید.

املش گیلان


معرفی شهرستان املش

شهرستان املش یکی از از نقاط گردشگری استان گیلان است که با آب و هوایی بسیار مناسب و نیمه کوهستانی است یکی از مکانهای مناسب گردشگری در فصل تابستان به شمار می آید؛ این شهرستان علاوه بر اینکه به علت موقعیت جغرافیایی خود دارای مکان های گردشگری طبیعی و زیبایی است در این منطقه شما می توانید آثار باستانی و قدیمی زیادی نیز ببینید.

شهرستان گردشگری املش پنج کیلومتر مربع وسعت دارد و ارتفاع زمین های این شهرستان به طور متوسط ۱۳ متر از سطح دریا است، این شهرستان دارای ۱۵ هزار و ۴۴۴ نفر جمعیت در سال ۱۳۹۵ است بوده است.

 شهرستان املش در ۷۵ کیلومتری رشت قرار دارد و از شهرستان رودسر ۱۶ کیلومتر و از شهرستان لنگرود ۱۶ کیلومتر فاصله دارد آثار باستانی و بناهایی که در شهرستان املش قرار دارد به دوران شاه عباس صفوی بر می گردد و این شهرستان با داشتن ۱۴۷ اثر ثبت ملی بعد از فومن گیلان دومین شهرستان با آثار تاریخی غنی در استان گیلان است.

در استان گیلان چهار روستای تاریخی وجود دارد که این روستاها دارای آثار تاریخی و قدیمی بسیار مهمی هستند و تاریخ کشور ایران را در خود جای داده‌اند؛ دو روستای بویه و امام واقع در شهرستان املش دوتا از غنی ترین روستاهای گیلان و جزو این چهار روستا هستند.

شهرستان گردشگری املش گیلان یکی از شهرستانهای محبوب استان گیلان است که دارای مکانهای گردشگری بسیار زیادی است، شهرستان املش در در زمانهای دور نیز از محبوبیت بالایی برخوردار بوده است و به همین علت یکی از شهرستانهای قدیمی کشور ایران به شمار می آیند؛ با اینکه معنی نام این شهرستان برای همگان مشخص است ولیکن دلیل نامگذاری این شهرستان تنها با حدس و گمان تفسیر می شود، نام شهرستان املش به معنای آب راکد است و بنا به حدس و گمان های زیادی که درباره این نام زده شده است امکان اینکه نام این شهرستان از روی رودخانه شلمان در نزدیکی شهرستان املش گرفته شده باشند زیاد است زیرا رودخانه شلمان رود یک رودخانه با آبی راکد است. (نام شهرستان املش= اَم به معنی رود و رودخانه، لش به معنی راکد است.)

مردم شهرستان املش مانند دیگر مردم ساکن مناطق شمالی کشور ایران بیشتر به کار کشاورزی و یا باغداری، صنایع دستی و غیره مشغول هستند، در نتیجه بیشترین رهاورد شهرستان املش چای، مرکبات و محصولات ارگانیک محلی است، البته لازم به ذکر است که در تولید بعضی از  محصولات، این شهرستان یکی از بزرگترین تولید کننده ها به شمار می آید و منابع تامین بسیاری از محصولات مهم کشور به شما می آید.

املش


شهرستان املش ۳۲ درصد چای ایران را تولید می کند و بزرگترین تولید کننده چای ایران به شمار می‌آید در حالی که این شهرستان دومین تولید کننده بزرگ فندق در کشور است.

همانطور که گفته شد شهرستان املش واقع در مناطق شمالی ایران و استان گیلان، یکی از مناطق گردشگری نزدیک به دریا و کوهستان است، این شهرستان دارای زمینی حاصل‌خیز و جلگه ای برای فعالیتهای کشاورزی است و در این منطقه شما می توانید درختان توسکا، افرا، انار ترش، انجیر، فندق، گردو، ازگیل، راش، شرم، بلوط، ممرز، توتون و آزاد را مشاهده کنید، همچنین گیاهان و بوته های دارویی در دامنه های کوه ها و پوشش گیاهی این منطقه نیز وجود دارند که شما می توانید در دل گیاهان این منطقه گل بنفشه و ختمی گل گاوزبان و کود کوتو را در در بیشتر شهرها و روستاهای این منطقه مشاهده کنید.

در شهرستان املش شما می توانید گیاهان و درخت های زیبای زیادی را مشاهده کنید ولی لازم به ذکر است که پوشش جانوری این شهرستان نیز بسیار غنی است و روباه، شغال، گرگ، سمور، خرگوش، عقاب و انواع پرندگان جلگه‌ای و کوهستانی در این منطقه زندگی می‌کنند و یا از این منطقه به عنوان مکانی مناسب برای کوچ استفاده می‌کند.

جاذبه های گردشگری املش گیلان

در شهرستان گردشگری املش گیلان مراکز گردشگری بسیار زیادی وجود دارد که ممکن است آشنا شدن با این مکانها به شما کمک کند تا سفری لذت بخش و خوبی را در این شهرستان تجربه کنید در مرحله اول شهرستان املش گیلان دارای روستاهای زیبا و گردشگری بسیار زیادی است این روستا ها با طبیعت زیبا و دلنواز شان مکان بسیار خوبی برای اردو زدن و یا بازدید هستند.

در شهرستان املش روستاهای گردشگری زیادی وجود دارد که در ادامه معروف‌ترین روستاها را با جزئیات بیشتر برای شما توضیح خواهیم داد ولیکن روستای حسین‌آباد، روستای زرچاک، منطقه جنگلی خرما، منطقه ییلاقی خصیل دشت، از جمله روستاها و مناطق گردشگری و مهم این شهرستان هستند.

جاذبه های گردشگری املش گیلان

        روستای بلوردکان: روستای بلوردکان یکی از روستاهای واقع در شهرستان املش است، این روستا که یکی از توابع دهستان لات لیل است و در این روستا جاذبه های طبیعی و گردشگری بسیار زیادی وجود دارد که رودخانه زیبا جنگل‌های بسیار زیبا و سرسبز روستای بلوردکان یکی دیگر از این جاذبه های زیبا و طبیعی به شمار می‌آید. شما با بازدید از روستای بلوردکان می توانید همزمان از هم از رودخانه زیبا لذت ببرید و یا در کنار جنگل های زیبا و سرسبز این روستا اردو زده و پوشش گیاهی این روستا را مشاهده کنید. روستای بلوردکان دارای پل قدیمی نیز هست که این پل دارای گذشته‌ای پر رفت و آمد بوده است و شهرستان املش را به کهلستان، لات لیل، گرسک، بلوردکان، هلودشت، میان لنگه، اسماعیل آباد و قزوین مرتبط می کرده است.

        روستای تابستان نشین: روستای تابستان نشین یکی از روستاهای واقع در املش است و به علت قرار گیری این روستا در منطقه کوهپایه ای این روستا منطقه‌ای بسیار معروف برای گردشگران و مسافران به شمار می‌آید؛ این روستا ۳۹۰ متر از سطح دریا فاصله دارد و شما می توانید با اقامت در این روستا مزارع چای را ببینید و از آب و هوای کوهستانی و خنک این روستا لذت ببرید. از آنجایی که مسیر رفت به روستای تابستان نشین آسفالت است راه رسیدن به روستا بسیار راحت تر از آن چیزی است که شما فکر می کنید و از جلوه های گردشگری موجود در این روستا منظره زیبا و آبشار فصلی خرمدره، رودخانه شلمان رود و چشمه موجود در این روستا است.

  پارک جنگلی هلودشت

        روستای رانکوه یکی از روستاهای نزدیک املش است، روستای رانکوه مکانی بسیار زیبا و گردشگری است که در سال ۱۳۸۲ به شهر تبدیل شده است و در قسمت های مختلف این شهر آب و هوای متفاوتی وجود دارد، شما در قسمت جنوب این شهر آب و هوای بسیار سرد تری نسبت به آب و هوای قسمت شمالی آن تجربه خواهید کرد. لازم به ذکر است که روستای رانکوه مکانی بسیار مناسب برای اردو زدن و لذت بردن از منابع و جاذبه‌های طبیعی شهرستان املش است و شغل اصلی مردم روستای رانکوه دامداری است.

دیگر جاذبه های گردشگری و طبیعی شهرستان املش گیلان:

        آبشار سیاه تاش: شهرستان املش گیلان دارای آبشار بسیار زیبایی با ارتفاع ۵۰ متر به نام آبشار سیاه تاش است، این آبشار که در روستای رانکوه و در ۲۰ کیلومتری مرکز شهر املاک قرار دارد به عنوان آبشار فصلی در فصل‌های بهار و تابستان یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان املش به شمار می‌آید.

        غار سیاه استخر: غار سیاه استخر یکی از جاذبه های گردشگری است که در روستای سیاه استخر قرار دارد و این روستا جزو یکی از توابع شهرستان املش به شمار می آید.

        پارک جنگلی هلودشت: پارک جنگلی هلودشت یکی از پارک های زیبا و بسیار محبوب در شهرستان املش است این پارک با مساحت ۴۲۵ هکتار یکی از بزرگترین پارکهای شهرستان املش به شمار می‌آید؛ پارک جنگلی هلو دشت در ۱۲ کیلومتری جاده ییلاقی بلوردکان به خصیل دشت قرار دارد و این پارک در منطقه ییلاقی جنوب غرب شهرستان رودسر و در محدوده شهرستان املش واقع شده است.

        پارک گلستان: پارک گلستان یکی از پارک های زیبا در مجاورت رودخانه شلمان است شما با بازدید از این پارک می توانید از منظره زیبای رودخانه لذت ببرید و همچنین این پارک مکانی بسیار مناسب برای خانواده ها است کودکان می توانند در زمین بازی کودک بازی کنند این پارک زمین اسکیت، چایخانه، قهوه خانه و دیگر امکانات رفاهی نیز دارد.

        تالاب زربیجار: تالاب زربیجار تالابی بسیار زیبا در فصل های بهار و تابستان است، شما می توانید با بازدید از این تالاب نه تنها منظره های زیبا و دیدنی را تماشا کنید، بلکه می توانید پرندگان مهاجر و مختلفی را که به این تالاب مهاجرت می کنند را نیز ببینید؛ در تالاب زربیجار گیاهان مردابی و نیلوفرهای آبی وجود دارند که به این تالاب زیبایی دو چندانی می بخشد.

تالاب زربیجار

        چشمه آب معدنی لوزان: چشمه آب معدنی لوزان چشمهای در شهرستان املش از که در نزدیکی ییلاقات قرار دارد و این چشمه در ارتفاع ۲۱۴۴ متری از سطح دریا واقع شده است.

جاذبه های تاریخی املش گیلان

همانطور که گفته شد شهرستان املش دارای پیشینه تاریخی هست و شما با سفر به این شهرستان نه‌تنها از جاذبه های طبیعی و آب و هوای مطبوع آن لذت میبرید بلکه می‌توانید از دیدن جاذبه های تاریخی و بناهای زیبای ایرانی این شهرستان نیز لذت ببرید.

        شهر گمشده تمیجان املش: شهر گمشده تمیجان املش شهری مدفون شده مربوط به دوران صفویه است، تنها آثاری که از ساختمان شهر باقی مانده است، دیوارهای سنگی شهر گمشده است و از دیگر آثار به جا مانده سفالینه های متعدد و گورستان لگموج است که همگی از آثار باقی مانده در شهر گمشده تمیجان املش است، شما می توانید از این شهر هر که هم اکنون تبدیل به یک موزه باستان شناسی شده است بازدید کنید.

        پل شاه عباسی املش: پل شاه عباسی املش یکی دیگر از بناهای قدیمی مربوط به دوران صفویه در شهرستان املش است این پل که در روستای بلوردکان قرار دارد بر روی دو رودخانه سیاهرود و ذیل بره ساخته شده است، باید به عرض شما برسانم که این پل یکی از مسیرهای شاه عباسی از املش به قزوین بوده است به همین دلیل این پل را به نام شاه عباسی نامگذاری کرده‌اند.

        روستا باستانی امام: روستای باستانی امام یکی از روستاهای واقع در شهرستان املش است و این روستا دارای معماری بسیار زیبایی دارد که بسیار و معماری را با هم

سه شنبه بازار املش

در شهرستان املش بازاری قدیمی وجود دارد که از دیرباز مردم و فروشندگان را از شهرهای مختلف رشت، آستانه اشرفیه، لنگرود و رودسر به این بازار می کشاند تا اجناس مختلفی را خریداری کنند؛ از دیرباز در روز سه شنبه هر هفته سه شنبه بازاری در خیابان اصلی شهرستان املش برگزار می شود که یکی از از تفریحات و مایه گشت و گذار گردشگران و مسافران است. در سه شنبه بازار شهرستان املش اجناس خارجی و محصولات کشاورزی و صنایع دستی نیز به فروش می رسد.


سه شنبه بازار املش

چگونه به املش برویم؟

شهرستان املش یکی از شهرستان‌های واقع در استان گیلان است یک منطقه گردشگری با جاذبه های فراوان است که در ۷۵ کیلومتری رشت قرار دارد و راه دسترسی به شهرستان املش بسیار راحت است؛ شما شما کافی است به شهرستان رشت برسید و بعد از آن از طریق تابلو های رانندگی و راهنمایی آنها خود را به شهرستان املش برسانید.

اقامت در شهرستان املش

اگر قصد بازدید از روستاهای شهرستان املش را دارید می‌توانید اردو زدن در چادر های مسافرتی را نیز جزو گزینه‌های خود به شمار بیاورید زیرا این روستاها دارای طبیعتی بکر و زیبا هستند که هر روز از خواب بیدار شدند در این طبیعت یکی از نقاط قوت شهرستان املش است، البته به این نکته توجه داشته باشید که شهرستان املش حتی در تابستان نیز دارای شب های پر سوز و سردی است از از داشتن پتو و لباس های گرم حتماً ضروری است‌.


اقامت در شهرستان املش


اگر قصد اقامت در روستاهای شهرستان املش را دارید می توانید در خانه‌های روستایی نیز اقامت داشته باشید، شما می توانید با پرداخت مبلغ مشخصی در خانه‌های روستاهای املش اقامت کنید.