سپری کردن روزهای تعطیل در یک منطقه خوش آب و هوا همواره مورد توجه شهرنشینان بوده است از این رو در کشور خودمان، اغلب شهرهای شمالی به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می شوند از میان شهرها و نواحی شمالی ایران، در اینجا قصد معرفی شهر رودسر را به شما عزیزان داریم پس با ما همراه باشید.

رودسر

رودسر کجاست

رودسر یکی از شهرستان های قدیمی واقع در استان گیلان می باشد که در گذشته با نام های هوسم یا هوتم شناخته شده بود. شهرستان رودسر در فاصله ی 88 کیلومتری استان گیلان و در سمت شرق آن و در کناره های دریاچه خزر واقع شده است.

در شمال شهرستان رودسر، دریاچه خزر و در سمت جنوب آن، رشته کوه البرز واقع شده است هم چنین در شرق رودسر، شهرستان رامسر و در غرب آن، املش و لنگرود قرار گرفته است. با توجه به موقعیت های اطراف رودسر می توان به این نتیجه رسید که این شهرستان از معدود مناطقی است که یک سمت به دریا و سمت دیگر به رشته کوه ها ختم می شود و از شرایط جوی و آب و هوایی بسیار مطلوب و مناسبی برخوردار است.

تاریخچه شهر رودسر

کلمه رودسر در ترکیب دو واژه "رود" و "سر" ساخته شده است که به معنای کنار در در زبان دیلمی و پهلوی می باشد. همان طور که اشاره کردیم این شهرستان در گذشته با نام های دیگری نیز به کار برده می شد اما نامی که هم چنان بر این منطقه به جای مانده است همان رودسر می باشد. قدمت این شهرستان حدودا به 150 سال پیش برمی گردد و در آن زمان رودسر به عنوان یکی از قطب های مهم تجاری در میان ایران و روسیه بوده است و در زمان پادشاه قاجار و پهلوی اول این منطقه بخشی از تنکابن کبیر محسوب می شد.

جاذبه های دیدنی رودسر

جواهردشت

یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری رودسر، جواهردشت است.  جواهردشت روستایی است که دشت های وسیع و سرسبزی دارد و از آب و هوای بسیار دلپذیر و نابی برخوردار است. این منطقه یکی از گزینه های مناسب برای پیداه روی، گشت و گذار، عکاسی، کوهنوردی، دوچرخه سواری و...می باشد. مردم بومی این منطقه در تابستان مسابقاتی را در زمینه های کشتی گیله مردی، اسب دوانی، طناب کشی و...برگذار می کنند.


جواهردشت

سجیران

سجیران یکی دیگر از روستاهای سرسبز حوالی شهرستان رودسر است که در فاصله 44 کیلومتری آن واقع شده است. این روستا دارای دشت ها و مزاع سرسبز، غار تاریخی، آبشار با ارتفاع 60 متر، جشمه های آب معدنی و...می باشد که هر کدام از آنها به تنهایی می تواند چشم هر مخاطبی را به خود جذب کند.

بنا شهرداری رودسر

این بنا در جهت جنوب غربی میدان امام واقع شده است که در زمان پهلوی اول با الهام از معماری غرب ساخته شده است. بنا شهرداری به عنوان یکی از آثارملی به ثبت رسیده است.

پل خشتی تمیجان

این پل شباهت زیادی به پل اصفهان دارد نحوه طراحی طاق ها و معماری به کار رفته در ساخت این پل شباهت زیادی به پل سی و سه پل و پل خواجو دارد. این پل طولی برابر 5 متر دارد و روی رودخانه ای به نام تمیجان بنا شده است که ارتفاع آن 50 متر است. این پل در فاصله 6 کیلومتری جنوب غربی رودسر قرار گرفته است.

سرولات

روستای سرولات هم در فاصله 37 کیلومتری رودر و در جنوب چابکسر واقع شده است که یکی از روستاهای مجاور دریا می باشد و سایر جهات با کوه احاطه شده است که منجر به پدید آمدن مناظر زیبایی در این منطقه شده است.

سرولات

قلعه گردن تول لات

این قلعه در ارتفاعات روستای رحیم آباد بنا شده است که زمین آن دو هکتار است و دیواره هایی به بلندی 80 متر دارد. دیواره های این قعله از سنگ و ساروج ساخته شده است. بخش اعظمی از این قلعه در اثر زلزله سال 1369 از بین رفته است و از شکوه و جلال آن کاسته است اما هم چنان این قله توانسته زیبایی های خود را حفظ کند و افراد اهل هنر را به خود جذب کند.

سواحل رودسر

سواحل رودسر تماما ماسه ای می باشند و به عنوان محل برگذاری ورزش والیبل ساحلی انتخاب می شود. این ساحل از امکانات تفریحی هم چون قایق کرایه ای، زمین بسکتبال، پیست موتوری، کافی شاپ، رستوان، اقامتگاه و ...برخوردار است. از فعالیت های ورزشی عمده این منطقه می توان به اسب سواری، جت اسکی، شاتل موتوری روی دریا اشاره کرد.

ساحل رامدشت

این ساحل که به عنوان محلی برای رام کردن اسب های وحشی به کار برده می شد به این نام معروف شده است. این ساحل از یک سمت به دریا و از سمت دیگر به شالیزارها ختم می شود بر روی مشاسه های کنار ساحل، صدف های ریز و درشت فراوانی وجود دارد.


ساحل رامدشت

ساحل بلالم

این ساحل در فاصله 4 کیلومتری رودسر واقع شده است و منطقه بسیار آرام و خلوت می باشد که از امکانات تفریحی چندانی برخوردار نیست و همان سبک قدیمی در این محل حفظ شده است.

سوغات و صنایع دستی رودسر

از سوغات معروف شهرستان رودسر می توان به چادر شب بافی، ظرف های سرامیکی، برنج، مرکبات و تولیدات ابریشمی اشاره کرد.

غذاهای محلی شهر رودسر

از غذاهای شناخته شده این منطقه می توان به باقالاقتق، میزاقاسمی، کوکوی مرغ، کباب ترش، ترش تره، واویشکای گوشت، سیر قلیه، سیرابیج، کال کباب، آش ترش، انار بیج اشاره کرد. که تمامی این غذاها از طعم بسیار خوشمزه ای برخوردار می باشند حتما تست این غذاهارا به شما پیشنهاد می کنیم.

بازار محلی رودسر

نزدیکی این شهرستان به دریای خزر و هم چنین آب و هوای کوهپایه ای این منطقه منجر شده است که مردم بومی این محله به فعالیت های ماهیگیری و کشاورزی مشغول باشند در بازارچه های محلی، محصولاتی اعم از برنج، کنف، مرکبات، چای، ابریشم، فندق، جو و گندم، انواع سبزی، گردو و...عرضه شود.

چگونه به رودسر برویم؟

برای بازدید از تمامی مکان های دیدنی این منطقه بهتر است با ماشین شخصی خود سفر کنید تا هر چه بهتر بتوانید به گشت و گذار در این شهرستان بپردازید. مسیر کلی جهت سفر به شهرستان رودسر به این شرح است: از استان گیلان به سمت لاهیجان و لنگرود بروید به از سپری کردن این دو منطقه به رودسر خواهید رسید.

 رودسر


اقامت در رودسر

از انجا که این منطقه همواره از گذشته تا به امروز مورد توجه گردشگران واقع شده است از این رو، دارای هتل ها و اقامت گاه های یادی می باشد که بسته به بودجه مالی خود میتوانید در یکی از هتل های چندستاره و یا ویلاهای روستایی سکونت پیدا کنید.