یکی از بهترین راهکارها برای دور شدن از استرس و اظطراب سفر کردن است. اما باید توجه داشته باشیم که منظور از سفر فقط مکان های دور و کشور های خارجی نیست؛ بلکه بسیاری از جاذبه های دیدنی کشورمان جز مناطق گردشگری و زیبا برای سفر هستند. روستاها و مناطق ییلاقی از جمله این زیبایی ها می باشند. روستای شهرستانک یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین مناطق در نزدیکی تهران می باشد که ۱ یا ۲ ساعته به مقصد می رسیم و همه فصل های این روستا زیبا و دل انگیز است. برای آشنایی بیشتر با این منطقه بهشتی تا پایان متن همراه ما باشید.

شهرستانک

شهرستانک کجاست؟

روستای شهرستانک از زیباترین و سرسبز ترین روستاهای ایران است که در جاده چالوس قرار دارد. به همین خاطر برای رسیدن به این زییایی باید از جاده ی پر پیچ و خم و تماشایی چالوس گذر کرد. این روستا در هر چهار فصل زیبایی خودش را دارد اما اوج زیبایی آن، در فصل بهار و تابستان است بخصوص در ماه های فروردین و اردیبهشت که شکوفه های بهاری روییده اند، روستای شهرستانک بسیار دیدنی تر می شود. اما در فصل پاییز که بسیاری از درختان چند رنگ می گیرند نیز، نباید از زیبایی این روستا چشم پوشی کرد. شهرستانک از زمان های قدیم مورد توجه مردم بوده است به طوری که ناصرالدین شاه کاخی در این منطقه ساخته. و گذر از جاذه چالوس برای دسترسی به این روستا، زیبایی آن را چندین برابر می کند. بعد از پشت سر گذاشتن این جاده پر پیچ و خم به یک جاده ی بهشتی می رسیم که به زیبایی جاده چالوس می باشد؛ در نهایت به روستای شهرستانک که حدود ۸۸ کیلومتر با شهر تهران فاصله دارد می رسیم. روستای شهرستانک از شمال به روستای «کسیل» و از جنوب به «کن»، «سولقان» و «امام‌زاده داوود» می‌رسد و از شرق به «شکرآب» و «آهار» و از غرب به «سرک»، «لانیز» و «شلینک» محدود می‌شود.

جاهای دیدنی شهرستانک

از جاهای دیدنی روستای شهرستانک می توان به چشمه ی پر آب و درختان مرتفع آن اشاره کرد که ظاهری بینظیر به این روستا داده اند. صدای چشمه که تمام منطقه را آرامش می بخشد از جمله دل انگیز ترین آنهاست. یکی از مناطق تاریخی این روستا، کاخ ناصرالدین شاه می باشد که سال های طولانی بر جای مانده است. اگر به دنبال مکانی تاریخی و طبیعت دل انگیز هستید روستای شهرستانک از جمله این مناطق است که میتوان با سفر به آنجا به آرامش ویژه ای دست یافت. همانطور که گفته شد این روستا از گذشته مورد توجه همه قرار گرفته است. ناصرالدین شاه برای آرامش خود این مکان را انتخاب کرده بود و دستپر داد تا در یکی از بهترین نقاط این روستا به نام گله گیله کاخی بسازند. حدود ۳ سال طول کشید تا کاخ تکمیل شود و محیطی آرام برای ناصرالدین شاه بود که امروزه به عنوان آثار ملی از آن یاد می شود.

جاذبه های شهرستانک

باغ های میوه از دیگر جاذبه های این روستا است؛ که باغ زردآلو بیشترین باغ های روستای شهرستانک است. البته درختان توت نیز زیبایی خاصی را رقم میزنند. وقتی از ارتفاعات به باغ های این روستا توجه کنیم، محو شاهکار خداوند می شویم. البته این باغ ها برای مالکشان است و برای ورود باید اجازه داشته باشید. رود گله گیله از دیگر جاذبه های این روستا است که آب گوارا و زلالی دارد. در مسیر پیاده روی روستای شهرستانک، روستاییان در خال فروش محصولات گیاهی مثل پونه و قارچ کوهی و... هستند.

بهترین زمان سفر به شهرستانک

آب و هوای این روستای دیدنی، معتدل و سرد می باشد؛ در نتیجه زمستان های سرد و تابستان و بهار معتدلی دارد. در فصل های سرد در این روستا یخبندان است و جز روستاهای ییلاقی کشورمان می باشد. سفر به شهرستانک در همه ی فصل ها بینظیر است اما در فصل بهار و تابستان هوای معتدل آن بسیار مناسب می باشد.

برای سفر به شهرستانک چه چیزهایی با خود ببریم؟

یکی از تفریحات در این روستا، پیاده روی است و با توجه به آن باید لباس مناسب پیاده روی همراه خود داشته باشیم. علاوه بر آن بارونی، عینک آفتابی، کفش مناسب، کرم ضدآفتاب و در صورت تمایل باتوم کوهنوردی را فراموش نکنید. در مسیر پیاده روی تا کاخ امکانات رفاهی خاصی وجود ندارد و باید وسایلی مثل غذا، آب آشامیدنی، زیرانداز، کیسه زباله، داروهای مهم، پول نقد، پاور بانک، چادر مسافرتی، هیزم و زغال، کبریت، بادگیر و پتو و لوازم خواب به همراه داشته باشید.

مسیر دسترسی به شهرستانک

برای رسیدن به روستای شهرستانک چندین مسیر دسترسی وجود دارد که در ادامه به شما معرفی می کنیم. با ماشین شخصی مسیر تهران تا شهرستانک از طریق جاده چالوس: ابتدا باید از تهران به سمت کرج حرکت کنید و پس از رسیدن به کرج خروجی جاده چالوس را بروید. بعد از طی کردن ۴۵ کیلومتر باید از روستاهای آسارا، ماهان و درده، نرسیده به گچسر را گذر کنید و در آخر در سمت راست جاده به دوراهی شهرستانک می رسید که بر سر آن، یک تابلوی سبز رنگ وجود دارد و مسیر رسیدن به روستای شهرستانک را نشان می‌دهد. پس از پیچیدن در دو راهی، کافی است یک مسیر آسفالته ۱۰ کیلومتری (حدود ۱۰ دقیقه) را طی کنید تا به شهرستانک برسید. مسیر تهران تا شهرستانک از طریق آزادراه تهران-شمال: ابتدا باید از تهران به سمت اتوبان شیخ فضل الله حرکت کنید و قبل از رسیدن به آزادراه تهران-کرج، از خروجی اتوبان آزادگان شمال، خارج شوید.

 شهرستانک

از ابتدای آن تا روستای شهرستانک،
۵۰ کیلومتر راه است. اتوبان آزادگان، پس از عبور از اتوبان خرازی به آزادراه تهران-شمال تبدیل می‌شود. پس از طی کردن مسیری ۴۰ کیلومتری در آزادراه تهران-شمال باید به جاده چالوس بروید و سپس از خروجی سمت چپ جاده، وارد جاده شهرستانک شوید و پس از ۹ کیلومتر رانندگی به شهرستانک می رسید.

اجاره ویلا در شهرستانک

اگر بخواهید برای چند روز از طبیعت زیبای این روستا بهره ببرید، می توانید در یکی از مناطق اطراف این روستا اقامت کنید چرا که نمی توان در خود روستا اقامت داشت و بنابراین باید سفری یک روزه داشته باشید. البته اگر زیبایی چشم گیر این روستا شمارا جذب خود کرده و تمایل دارید سفری طولانی تر داشته باشید، می توانید در آلاچیق هایی که در این مکان وجود دارند چادر بزنید.