گاهی اوقات از دغدغه های زندگی شهری به تنگ می آییم و به دنبال قدری آرامش خاطر اطرافمان را جست وجو می کنیم. در چنین شرایطی، رفتن به قلب طبیعت و مشاهده طراوت و سر سبزی می تواند تاثیر بسزایی در روحیه ما داشته باشد. پیشنهاد می کنیم که حتما از روستای گرسماسر دیدن کنید. این روستا در فاصله 40 کیلومتری شهر رامسر قرار گرفته و به عنوان عروس روستا های ایران شناخته می شود. طبیعت بینظیر و آب و هوای خنک و مطبوع آن سبب شده تا این روستا عضو جدا نشدنی سفر های شمال کشور باشد. با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر با گرسماسر آشنا شویم.

 گرسماسر


گرسماسر کجاست؟ موقعیت جغرافیایی گرسماسر

در مختصات جغرافیایی ۵۰ درجه و ۳۵ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۴۹ دقیقه عرض شمالی، عروس روستا های ایران قرار دارد. گرسماسر از زیر مجموعه های شهرستان رامسر محسوب شده و در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا قرار دارد.  در شرق این روستا، روستای بزشی و در غرب آن، روستای رستم سر قرار گرفته اند.  قرار گرفتن در ارتفاعات سبب شده تا گرسماسر، آب و هوایی کوهستانی داشته و میانگین بارش سالانه آن 983 میلی متر باشد. آب و هوای کوهستانی این روستا سبب شده که زمستان هایی سرد و تابستان هایی خنک و دلپذیر داشته باشد و گردشگران فراوانی را از اکثار نقاط کشور به خود جذب کند.

جاهای دیدنی روستای گرسماسر

مسیر دسترسی به روستای گرسماسر از جنگل و دشت های سر سبز گذر می کند؛ این ویژگی سبب شده تا از همان میانه های سفر، روحیه ای تازه و با نشاط بگیرید، اما اگر قصد دارید از مکان های دیدنی این روستا نیز دیدن کنید، می توانید از فهرست زیر استفاده کنید:

·         رستم سر

·         تله بن

·         راه کنار

·         مسجد آبجی

·         دزکول

·         فولاد چشمه

چشمه های امیر خانی یکی از زیبا ترین جاذبه های طبیعی گرسماسر به شمار می روند. این چشمه ها آبی سرد و غنی از املاح معدنی دارند و در اطراف روستا جاری هستند. همین امر سبب محبوبیت زیاد آن ها در میان گردشگران شده است.

ییلاق گرسماسر

ییلاق گرسماسر

در روستای ییلاقی گرسماسر محوریت شغل ساکنان به دور دامداری و کشاورزی می گردد. این روستا 2 هزار نفر جمعیت داشته و مردمانش خلق وخویی مهربان و مهمان نواز دارند. خانه های قدیمی گرسماسر از خشت، سنگ و چوب ساخته شده و سقف های شیروانی در تمام خانه ها دیده می شود. از اصلی ترین محصولات زراعی و باغذاری این روستا می توان به گردو، سیب و فندق اشاره کرد؛ هر چند که فروش گل گاو زبان وحشی، روییده در مراتع اطراف نیز یکی دیگر از راه های کسب درآمد این مردمان است. پرورش زنبور های عسل در کنار دامداری و صنایع دستی از دیگر منابع کسب درآمد ساکنین گرسمار می باشد.

مسیر دسترسی به روستای گرسماسر

زمان عبور از شهر کتالم، با جاده ای آسفالت و جنگلی رو به رو خواهید شد که شما را مستقیما به روستای گرسماسر هدایت می کند. اگر هم از علاقه مندان ورزش کوهنوردی هستید و می خواهید خود را با ارتفاعات 3600 متری و یخ زده سماموس به چالش بکشید، ابتدا باید از این روستا عبور کنید.

بهترین زمان سفر به گرسماسر

همانطور که پیش تر گفته شد، این روستا در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا قرار داشته و در فصل زمستان دچار برف سنگین و یخبندان می شود، پس اگر قصد لذت بردن از مناظر سر سبز گرسماسر را دارید باید در فصل بهار و تابستان از آن دیدن کنید.

بهترین زمان سفر به گرسماسر

صنایع دستی و سوات گرسماسر

صنایع دستی یکی دیگر از روش های کسب درآمد در روستای گرسماسر می باشد. بانوان سخت کوش و هنرمند این روستا در کنار کار در مذرعه از طریق ساخت و فروش چادر شب، نمد، جاجیم، سبدهای چوبی، چوخا، شولا، کوشیر، سفره، زنبیل، ظروف چوبی مثل لاک و کوزه گری به همسرانشان در تامین نیاز های منزل کمک می کنند.

اجاره ویلا در گرسماسر

در روستای گرسماسر و مخصوصا در فصول پر مسافر، مردمان محلی اتاق یا ویلا هایی را اجاره می دهند. گاهی هم مردم شهر نشین در آنجا منازلی مدرن و لاکچری بنا می کنند تا با اجاره دادن آن به مسافران درآمد خوبی داشته باشند.