اگر دوست دارید که به تهران سال های قبل از انقلاب بازگردید و در کوچه پس کوچه هایش قدم بزنید، در لاله زار پیاده روی کنید و به سینما تابان بروید و آخرین فیلم های خارجی را تماشا نمائید حتما سری به شهرک غزالی بزنید. یقینا نام شهرک غزالی در سریال ها و فیلم های سینمائی، بسیار به گوش شما رسیده و به چشم تان خورده است. لوکیشن خیلی از این مجموعه های سریالی و سینمائی در این شهرک بوده و تا به اکنون همواره مورد استقبال کارگردان ها قرار گرفته است. آثار تاریخی زیادی با نقش و نگارهای این شهرک آمیخته شده و رنگ و بوی ماندگاری به خود گرفته اند. شهرک غزالی در غرب تهران می باشد و می توان به بازدید از این مکان رفت و ساعاتی خود را در میان تهران قدیم و دوره های متعدد تاریخی یافت.


شهرک غزالی


چگونگی ساخت شهرک غزالی

طراحی این شهرک سینمائی توسط جانی کورتینا، مدیریت محمد مهدی دادگو و باتلاش زیاد علی حاتمی شکل گرفت. این شهرک توسط کارگردان بزرگ معاصر آقای علی حاتمی در سال 1358طی 8 سال برای صنعت سینمائی ساخته شد و آثار فاخر زیادی در آن فیلم برداری می شود، البته در سال 1373 به شکل رسمی افتتاح شد.  این شهرک که با توجه به عکس های باقی مانده از شهر تهران در زمان قدیم ساخته شده یاد آور تهران در دهه 30 و 40 می باشد. میدان توپخانه، ساختمان شهرداری، ساختمان عدلیه، گراند هتل، خیابان لاله زار، جواهر فروشی قازاریان، خیابان اکباتان، ساختمان شاه آباد و کافه پارس تهران قدیم را از روی همین عکس ها در این شهرک بهره برداری نموده اند. از جمله آثار تصویری که لوکیشن انتخابیشان در شهرک غزالی بوده است می توان از سریال شهرزاد، هزار دستان، مریم مقدس، مادر، دلشدگان، شهر آشوب، در چشم باد، امام علی(علیه السلام)، کیف انگلیسی و کلاه پهلوی نام برد. البته به جز تهران قدیم در این شهرک لوکیشن های متعدد زیادی ساخته شده است از جمله برای سریال مریم مقدس که نمائی از اورشلیم را به تصویر کشیده اند. این شهرک به مرور زمان تکمیل شد و بعد ها اگر کارگردانی قصد ساخت آثار تاریخی را داشت در آن لوکیشن جدیدی را بنا می کرد و اکنون اگر به آن جا بروید شاهد لوکیشن ها و صحنه های تاریخی و اسلامی خواهید بود. شاید جای سوال باشد که اگر علی حاتمی آن را ساخته پس چرا به آن غزالی می گویند؟ در دهه 50 رئیس صدا و سیمای دوران تدبیری اتخاذ نمود که چند قطعه زمین بین تهران و کرج خریداری گردد، در آن زمان صاحب زمین های خریداری شده شخصی بود به نام غزالی به همین دلیل از ابتدا به این اسم مشهور شد

بخش های مختلف شهرک غزالی

این شهرک از قسمت های مختلفی تشکیل شده است و البته برای وارد شدن به آن باید از خیابان 55 که به خیابان هزار دستان شهره می باشد گذشت. در طی مسیر تپه و کوه های متعددی وجود دارد و بعد از اینکه از ورودی عبور نمودید به مجسمه هایی از جمله شیر و انسان و قوچ خواهید رسید و سپس به تابلوی نمای کلی شهرک دست می یابید و بعد از دیدن آن تابلوی خیابان لاله زار را مشاهده خواهید نمود.

بخش های مختلف شهرک غزالی

 برای زنده نگه داشتن یاد هنرمندانی از جمله محمد علی کشاورز، جمشید مشایخی، علی نصیریان، عزت الله انتظامی و داوود رشیدی مجسمه های این هنرمندان در ورودی شهرک قرار گرفته است. در سال 80 تصمیم گرفته شد که گرند هتل در شهرک ساخته شود و اکنون به نگین شهرک سینمائی شهره است و قصدی که از این امر داشتند پذیرائی از میهمانان و برگزاری جشن های همچون عروسی بود. این هتل که شامل، تالار عروسی، رستوران، چایخانه سنتی، پارکینگ اختصاصی، آتلیه فیلم برداری، گل آرائی، آتش بازی و... است و در تعطیلات آخر هفته موسیقی زنده پخش شده و مردم وارد هتل و رستوران می شوند.

رستوران های شهرک غزالی

تجربه رفتن به رستوران ها و کافه های زمان قدیم را می توان در این شهرک به دست آورد و از آن ها لذت برد. رستوران و چای خانه گراند هتل در بسیاری از آثار سینمائی دیده شده و رفتن به آن و میل غذا در این مکان بسیار حس نوستالژی و خوبی را به انسان منتقل می کند و می توان عکس های بسیاری در این رستوران گرفت و با خود به یادگار برد. کافه پارس تهران قدیم و کافه نادری و رستوران کبیر که با سریال شهرزاد بسیار مشهور شد در این شهرک جلوه نمائی می کنند و می توان از آن ها دیدن نمود.


رستوران های شهرک غزالی

مسیر دسترسی به شهرک غزالی

شهرک غزالی در بزرگراه شهید لشکری روبروی شرکت سایپا است و اگر قصد رفتن به انجا را داشتید بهترین شیوه ی رفتن به آن را مترو بدانید این گونه که به خط 5 متروی تهران رفته و در ایستگاه ایران خودرو پیاده گردید. این ایستگاه در کیلومتر 14 جاده می باشد و 1 کیلومتر با خود شهرک فاصله دارد و در هنگام پیاده شدن حتما اتوبوس هایی که مخصوص رفت و آمد به شهرک می باشند را می بینید که می توان به خیال راحت سوار شد و با آن ها به دیدن شهرک غزالی بروید. البته پس از بازدید از شهرک می توانید به بوستان جنگلی چیتگر، دریاچه شهدای خلیج فارس، بوستان آباشر تهران و بام لند که در نزدیکی این شهرک واقع شده اند سری بزنید و یک روز پر هیجان و مفرح را برای خود شکل دهید.

لوکیشن های شهرک غزالی

شهرک غزالی دارای 3 بخش لوکیشن می باشد که به دکورها و بناهای پیش از اسلام، بعد از اسلام و معاصر تقسیم بندی می شود. آثاری همچون شیخ مفید، سربداران، هشت بهشت، کارآگاه علوی و کفش های میرزا نوروز در این شهرک ساخته شده است.  قدیمی ترین خیابان تهران یعنی لاله زار که از میدان توپ خانه تا چهار راه استانبول به طول کشیده شده بود دارای لاله های فراوان بود و خیلی خوب در این شهرک به نمایش گذاشته شده است. تئاتر ها، کافه ها، تجارت خانه ها، کاباره ها، خیاط خانه ها و فروشگاه های تهران قدیم به همان شکل قدیمی ساخته شده اند که از دیدن آن ها حس می کنید واقعا در زمان سفر کرده اید و وارد دهه های سالیان پیش گشته اید.


لوکیشن های شهرک غزالی


هتل های نزدیک  به شهرک غزالی

 هتل هایی که به این شهرک نزدیک می باشند به شرح زیر هستند:

·         هتل دانش: 6.6 کیلومتر

·         هتل پژوهش: 9.6 کیلومتر

·         هتل حاج ابراهیم ارم: 9.6 کیلومتر

·         هتل ایران مال: 11 کیلومتر