نام اصلی این سد در واقع سد آیت الله بحجت شهر بیجار است اما با توجه به تلفظ بسیار راحت ‌تر و همچنین تکرار در بين مردم، این سد همچنان با نام بیجار معروف است. کار احداث سد‌ بیجار‌ در سال ۱۳۸۷ آغاز شد و پس از ۶ سال در سال ۱۳۹۳ هجری شمسی به بهره ‌برداری رسید.


سد بيجار رشت


موقعيت جغرافياي سد بيجار

در استان زیبا و سرسبز گیلان، سد بيجار در روستايي در نزديكي رحمت آباد و منطقه بلوكات شهرستان رودبار و بيجار قرار دارد که یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه نيز مي باشد. این سد عظيم که بر سر سفیدرود و در شهر بیجار واقع شده است، مزيت هاي بسياري براي استان و همچنين مردم شهر گيلان به ارمغان آورده است. اگر به استان گیلان و همچنین شهرستان رودبار سفر کرده‌ اید قطعا دور نمايي از سد را در جاده مشاهده كرده ايد. سد‌ بیجار‌ واقع در شهرستان رودبار، یک چشم انداز بسیار جذاب و دلنشین را براي منطقه رودبار ایجاد کرده كه موجب رونق اقتصادي نيز براي اهالي شهر رودبار نيز شده است. این سد با توجه به طبیعت جنگلی این منطقه و همچنین باران‌های بسیار زیاد می‌باشد که ساخته شده است.

تفريحات در سد بيجار

یکی از تفریحاتی که بسیاری از مردم علاقه مندند كه در سد ها انجام دهند، شنا کردن است. اکثر مردم کشورمان علاقه زیادی به آب ‌تنی دارند، چرا كه در اغلب نقاط ايران خشكي وجود دارد. البته آب ‌تنی در سد بسيار خطرناك است و بهتر است که انجام نشود. توصیه می‌ شود که هنگام سفر به این منطقه فقط از این سد بازديد كنيد و فكر آب تني و شنا كردن در آب پشت سد را از سر خود بيرون كنيد! يكي از خطرناك ترين محل ها براي شنا، سد ها مي باشند. بايد بدانيد که سد بیجار در سال ۱۳۹۷ هجری شمسی باعث مرگ دو سرباز شد. پس در خاطر داشته باشيد كه سد ها مكاني خطرناك براي شنا هستند. تفریح در سد شهر بیجار و اطراف آن می‌تواند بسیار لذت بخش باشد. شما می‌ توانید شب تا صبح در کنار این سد چادر بزنید، به این دلیل که در اکثر روزهای سال حال و هوای این بخش از استان گیلان مناسب بوده و آب و هوا در این منطقه معتدل و کوهستانی است و خبری از هوای شرجی آزار دهنده شمالي نیست. به علاوه شما می‌ توانید در کنار این سد به ماهیگیری مشغول شويد و يكي از بهترين تجارب خود را در اين زمينه به دست آوريد و لحظاتی پر از آرامش را تجربه كنيد. در اين منطقه شما توربين هاي بادي زيادي نيز مشاهده مي كنيد چرا كه اين منطقه بسيار بادخيز است. در نتيجه شما مي توانيد اوقات خود را با بادبادك هوا كردن با كودكانتان بگذرانيد. اين تجربه اي به ياد ماندني برايتان خواهد شد. سد شهر بیجار به همراه جنگل‌ های سرسبزی که در اطراف آن واقع شده است، مكاني عالی برای گذراندن اوقات فراغت خود مي باشد. در واقع شما می ‌توانید در روزهای تعطیل به همراه دوستان و خانواده خود به سد‌ بیجار‌ سفر كرده و لحاظاتي خوش و به ياد ماندني براي خود و اطرافيانتان بسازيد.


تفريحات در سد بيجار


ماهيگيري در سد بيجار

بسیاری از مردم استان گیلان و حتی دیگر شهرهای کشور برای ماهیگیری و تفریح سد شهر بیجار رودبار می‌آیند. از آنجایی که شهر بیجار در هر م ه از سال از آب و هوايي مطلوب برخوردار بوده و مسیر رسیدن به آن هم بسیار هموار است، شما هم می‌توانید برای ماهیگیری و تفریح به این سد بروید. دقت داشته باشيد كه در اين مكان هيچ مركز گردشگري و توريستي اي موجود نيست.

چگونه به سد بيجار برويم؟

برای رسيدن به شهر بيجار و رودبار، باید از سمت شهر رشت حرکت کنیم و به امامزاده هاشم که در فاصله ۳۰ کیلومتری اتوبان رشت- قزوین قرار دارد، برسيم. پس از اینکه داخل اتوبان شديد، باید از پلي باريك عبور كنيد. دقت داشته باشيد كه به علت باريك بودن جاده، خطر تصادف بسيار زياد است پس با احتياط برانيد. در امتداد این جاده چندین دو راهی قرار گرفته است پس حتما به علائم رانندگي توجه كنيد تا راه را گم نكنيد و در صورت لزوم از محليان سوال كنيد. قسمتی از مسیر آسفالت بوده و قسمت کمی هم به صورت خاکی می ‌باشد. مسیر خاکی که به سد بیجار منتهی می ‌شود، هموار است و هر ماشینی به سادگي و بدون نگراني مي توانيد از آن عبور كنيد. خوشبختانه در طول مسیر دست‌ انداز شدیدی نیز وجود ندارد. بخشی از این مسیر تا شروع جاده خاکی از كرانه یک رودخانه زیبا ‌گذر مي كند. بخش دیگری از مسیر خاکی شما از کنار درخت‌های هميشه سبز زيتون و مركبات می‌ گذرد. در انتهای این مسیر نیز به مقصد خود يعني سد بيجار خواهيد رسيد.