وقت‌ هایی که هوای تهران آلوده است، كوه هاي توچال در گردي از غبار پيچيده مي شوند و در هنگام پاكي و تميزي هوا همچنان كوه هاي توچال از نماي دور قدرت نمايي مي كنند. توچال، بلندترین کوه نزدیک پایتخت است و همواره مي توان آن را از تهران مشاهده كرد. در این مقاله برای سفری کوتاه میگون را پیشنهاد می کنیم پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.


میگون


ميگون كجاست؟

سه شهر اوشان، فشم و میگون، در کنار هم منطقه «قصران» را تشكيل داده اند كه جزو رودبار قصران، از توابع شمیرانات مي باشد. هوای این منطقه از تهران بسيار خنك تر است و چون تنها چند کیلومتر با تهران فاصله دارد، می‌ توان در مدت كوتاهي به آن جا سفر كرد.

آب و هواي ميگون

آب و هواي ميگون به علت نزديكي به كوه هاي شمال تهران، بسيار خنك و مطبوع مي باشد و همچنين هوايي پاك و خالص برای استشمام دارد.

مسير هاي دسترسي به ميگون

برای رسیدن به این منطقه باید در بزرگراه شهید بابایی به سمت شرق برویم و وقتی به پل خیابان استخر رسیدیم، به طرف شمال حركت كرده و تا بعد از یک بلوار سربالایی، به سه راه گردنه قوچک برسیم. اگر هم از تجریش و بزرگراه ارتش به سمت شرق برويم، در آخر بزرگراه ارتش، کنار پارک جنگلی سوهانک، باید مسیر مستقیم را ادامه بدهیم تا به همین سه راهی برسیم. در هر صورت باید گردنه قوچک را به طرف پایین برویم. وقتی به میدان لشگرک رسیدیم، در این میدان  باید مسیر سمت چپ را انتخاب کنیم که به طرف اوشان و فشم می‌ رود. در میدان اصلی فشم، مسیر سمت چپ را باید انتخاب کنیم تا به میگون تهران برسیم.

بین کندوان و گچسر در جاده چالوس، یک سه راهی وجود دارد که اگر وارد این فرعی بشویم و مسیر را به طرف شرق ادامه بدهیم، بعد از گاجره، دیزین و شمشک به میگون می‌ رسیم.

بهترين زمان هاي سفر به ميگون

بهترین فصل سفر به این منطقه بهار و تابستان است، چرا كه هوا در اين زمان ها بسيار مطبوع است. در فصول ديگر به علت برودت هوا مطمئن شويد كه از لباس گرم استفاده كنيد.


سفر به میگون


ديدني هاي ميگون

در ادامه به معرفی مکان های دیدنی میگون می پردازیم با ما همراه باشید.

- رودخانه ميگون

هفت‌چشمه یکی از چشمه ‌های پرآب و معروف میگون است که همواره مورد توجه گردشگران ییلاقی و محلی بوده‌ است. رودخانه میگون، یکی دیگر از جاذبه‌های این شهر است كه به علت نماي فوق العااده زيباي آن مورد توجه بسياري از طبيعت گردان و علاقمندان مي باشد.

- آبشار ميگون

از جاذبه‌های زمستانی میگون، آبشار یخی هملون است که در تنگه هملون واقع شده است و از جاذبه ‌های هیجان‌ انگیز نزدیک به تهران به شمار می‌ رود. آبشار میگون، از جاذبه‌ های بی‌ نظیر این شهر است که در زمستان تبدیل به جاذبه‌ ای بی‌ نظیر می‌ شود. آبشار میگون در فصل زمستان؛ تبدیل به یک آبشار یخی می‌ شود که به علت زيبايي ماورايي آن يكي از مقاصد اصلي گردشگران محسوب مي شود.

- خانه تاريخي هومن

خانه تاریخی هومن در ضلع غربی شهر میگون قرار دارد. این خانه متعلق به اوایل دوره پهلوی است و در سال 1382 به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده‌ است. صاحب اولیه این بنا، شخصی به نام دکتر احمد هومن بوده‌ است و امروزه مالک آن فردی به نام یحیی مافی است.

آدرس: 35 کیلومتری شمال شرق تهران، جاده شمشک به میگون، شهر میگون، خانه تاریخی هومن

- دشت هويج

دشت هویج در ۴۰ کیلومتری جنوب شرق میگون و۶ کیلومتر پس از روستای افجه قرار گرفته است. دشت هویج بیشتر به لواسان نزدیک است و در فاصله ۱۵ کیلومتری لواسان قرار دارد. در دشت هویج یا دشت گرچال آثاری از مزارع هویج دیده نمی‌ شود اما دیدنی ‌های بسیاری دارد. در زمان قدیم دشت هویج گذرگاه شاهان بوده است و اکنون آثاری از کاروانسرای صفوی در آن به جا مانده است. دره شمالی افجه مسیر کوهنوردان قله آتشگاه ساکار یخچال است. از قله ساکار آبشار ساکار سرازیر می‌شود که دیدنی است. قله پرسون نیز از مسیرهای ساده برای کوهنوردی در این منطقه است.

- روستا آهار

در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب میگون روستای آهار قرار دارد. روستای آهار از بزرگ‌ ترین روستاهای توابع رودبار قصران نزدیک شمیرانات است. سیب، گیلاس، آلبالو و گردو از بهترين محصولات اين روستا مي باشند. در روستای شکرآب در غرب آهار، رودخانه شکرآب از این روستا می ‌گذرد. آبشار خروشان و پرآب شكرآب همواره يكي از محبوب ترين مقاصد توريسيتي روستاي آهار محسوب مي شود. قله قلعه دختر، آبشار ده تنگه، سی‌چال، توچال از مکان‌های دیدنی اي هستند كه در ميان اين دو روستا قرار گرفته اند.


روستا آهار


- دره آهنگرك

دره آهنگرک در ۴ کیلومتری غرب میگون قرار دارد. دره پرآب آهنگرک معروف به دره الله بند در حصار قله‌ ها است. قله ‌های قلعه دختر، آبک، الله بند و آهنگرک این دره را پوشش مي دهند.

سوغات و صنايع دستي ميگون

از زمانی که میگون مورد توجه گردشگران قرار گرفته، سوغات و صنایع دستی این شهر نیز مورد توجه عموم قرار گرفتند. در بسیاری از بازارهای محلی منطقه، مردم محلی صنایع دستی خود را عرضه مي كردند. برخی از این صنایع دستی در مناطق اطراف نیز رواج دارد و برخی تنها توسط مردم این منطقه تهیه می‌ شد. در کنار صنایع دستی، محصولات کشاورزی و خوراکی‌های خوشمزه نیز به عنوان سوغاتی به فروش می‌ رود.

گیلاس میگون

از میوه‌ هایی که می‌ توان از میگون به عنوان سوغات از میگون تهیه کرد باید به گیلاس خوشمزه اشاره کرد. شهر میگون به علت فراواني نعمات الهي همچون آب فراوان، بهترين محل برای تهیه این میوه آبدار است. در این منطقه از گیلاس محصولات دیگری مانند مربا و کمپوت نیز به فروش مي رسد. همچنین از برگ گیلاس به ‌صورت دم ‌کرده برای درمان بیماری کبد و کلیه استفاده می ‌کنند.

علاوه بر سوغاتی ‌های خوشمزه و آبدار میگون، می‌توانید صنایع دستی این منطقه را نیز در بازارهای محلی به عنوان سوغات خریداری کنید. از مهم‌ترین صنایع دستی مردم میگون باید به قالی اشاره کرد. قالی در تمام نقاط ایران بافته می‌ شود اما تفاوت قالی‌های هر منطقه به نخ‌ های مورد استفاده و نقشه‌ های قالی است. در میگون نقشه‌ های قالی به طبیعت این منطقه اشاره دارد و برای بافت قالی از پشم استفاده می‌ شود.


گیلاس میگون


علاوه بر قالی، گلیم نیز در این منطقه بافته می ‌شده است. گلیم در گذشته به منظور روکرسی، روی رخت ‌خواب و زیرانداز تهیه می ‌شد. امروزه گلیم ‌های بافته شده به عنوان سوغات میگون بافته می‌ شوند و در بازارهای محلی میگون به گردشگران و خريداران ارائه مي شوند.

اقامت در ميگون

در میگون تهران، ویلا های زیادی هست که آخر هفته‌ها به علت فراواني جمعيت قيمت بيشتري دارند بنابراين اگر برايتان هزينه مهم است بهتر است كه دراواخر هفته و يا تعطيلات عمومي براي اقامت اقدام نكنيد. و یا می توانید به کمک سایت رنتی جا  با توجه به قیمت دلخواه خود اقدام به اجاره ویلا کنید.