ساری مرکز استان مازندران یکی از پر جمعیت ترین شهر های این استان است و قدمتی پنج هزار ساله دارد. طبق نظر محققان تاریخ شهر ساری در سال اول هجری قمری ساخته شد و در دوره قاجارچندین سال عنوان پایتخت را یدک می کشید. به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص شهر ساری، قرار گیری میان کوهستان، جنگل و دریا، آب و هوای این شهر معتدل و فوق العاده است. اگر قصد دارید در تعطیلات تابستانه خود از این شهر دیدن کنید، با ما همراه باشید تا به برسی بیشتر آن بپردازیم.


 شهر ساری


معرفی شهر ساری

اگر به دنبال شهری می گردید که کوهستان، دریا و جنگل را در کنار هم داشته باشد، ساری شهری است که انتظارات شما را بر آورده می کند. جالب است بدانید که علاوه بر جاذبه های طبیعی در این شهر جاذبه های تاریخی نیز وجود دارد. در شمال شهر ساری، دریای خزر قرار گرفته و جنوبش با رودخانه ها و جنگل پر شده است. آب و هوای فرح بخش ساری به شما زندگی دوباره ای می دهد و باعث می شود که دل کندن  از این شهر برای شما سخت تر شود. شهر ساری پنج هزار سال قدمت داشته و اولین شهری می باشد که ساخت راه آهن سراسری در آن آغاز شده است. این شهر در دوره قاجار به مدت چندین سال پایتخت ایران بوده و از این جهت هم دارای اهمیت می باشد.

بهترین زمان سفر به ساری

به دلیل قرار گرفتن شهر ساری در نوار شمالی کشور، این شهر در تمام فصول سال از آب و هوایی مرطوب و معتدل بهر مند می باشد. اکثر مردم برای سفر به این شهر از تعطیلات تابستانی استفاده می کنند؛ اما جالب است بدانید که جاذبه های دیدنی ساری در فصول پاییز و بهار جلوه گری بیشتری دارند و دیدنی تر هستند.

جاذبه های دیدنی ساری

شهر ساری به دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص و پایتخت بودن در دوره ای چند ساله، دیدنی های زیادی را در خود جای داده است و هر گردشگری را برای گشت و گذار و دیدن زیبایی هایش وسوسه می کند. با ما همراه باشید تا به برسی چند مورد از جاذبه های دیدنی این شهر شگفت انگیز بپردازیم.

میدان ساعت

اگر به شهر ساری سفر کنید با میدانی بزرگ رو به رو خواهید شد که که در مرکز شهر قرار دارد. ساعت قرار گرفته بر بالای برج، یک ساعت عقربه ای به همراه ناقوس است که با هر تغییر ساعت، به تعداد رقم های ساعت به صدا در می آید. به دلیل آزار دهنده بودن صدای ساعت در شب ها صدای آن را قطع کردند و از سال 1380 به بعد دیگر کسی صدای این ساعت را نشنیده است. محمد علی حمیدی در سال 1309 این برج ساعت را بنا کرده و میدان بعد ها در سال 1355 به آن اضافه شده است.

عمارت فاضلی

عمارت فاضلی ساختمانی زیبا و چشمگیر می باشد که از دو ساختمان متعلق به دوره های قاجار و پهلوی تشکیل شده است. خوشبختانه  بازدید از این عمارت برای عموم مردم آزاد می باشد و از این جهت گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. طبق تحقیقات به عمل آمده صاحب عمارت فاضلی معلم بوده اما معمار این عمارت ناشناخته باقی مانده است.



خانه کلبادی

قدمت خانه منوچهر خان کلبادی به 150 سال می رسد و متعلق به دوره قاجار است. پس از فوت منوچهر خان کلبادی این خانه به زیر مجموعه های میراث فرهنگی پیوست. در حال حاضر  بخشی از این ساختمان به عنوان موزه تاریخ شهر استفاده می شود و آثار باستانی مختلفی را در آن نگه داری می کنند. از جمله آثار موجود در این موزه می توان به آثاری اشاره کرد که از فلز، سفال، شیشه و سنگ ساخته شده اند.

راه های دسترسی به ساری

برای سفر به شهر ساری می توانید از سه راه هوایی، ریلی و زمینی اقدام کنید. همه روزه پرواز هایی از شهر های تهران، مشهد، تبریز، بندرعباس، اهواز، کیش و شیراز صورت می گیرد که می توانید از آن ها استفاده کنید. اگر هم قصد استفاده از قطار را دارید باید بدانید که روزانه دو قطار به مقصد ساری از تهران حرکت می کنند. راه آخر استفاده از اتوبوس یا خودرو شخصی برای رفتن به این شهر است.

صنایع دستی و سوغات ساری

در شهر های شمالی همیشه سوغاتی های خوشمزه و دلپذیری وجود دارد.



در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با تعدادی از سوغاتی ها و صنایع دستی شهر ساری آشنا کنیم. احتمالا بسیاری از شما با سوغاتی معروف ساری یعنی کلوچه آشنایی دارید. از دیگر سوغاتی های این شهر می توان به فهرست زیر اشاره کرد:

ازگیل

زردکیجای ساری

کلوچه

عسل کوهی

برنج

رب انار ترش

گزنه

انواع مربا

عرقیجات

تمشک

مردم شهر ساری بسیار هنرمند هستند و صنایع دستی زیبایی را تولید می کنند. بسیاری از گردشگران از این آثار هنری به عنوان سوغاتی استفاده می کنند. از جمله صنایع دستی تولیدی در شهر ساری می توان به فهرست زیر اشاره کرد:

کنده کاری روی چوب

حصیر بافی

بازار و مراکز خرید شهر ساری

در این بخش قصد داریم که به معرفی سه بازار از شهر ساری بپردازیم. اولین بازار ترکمن می باشد که مخصوص خرید  لباس های زنانه و صنایع دستی است؛ پس اگر قصد خرید پوشاک دارید می توانید سری به این بازار بزنید.

بازار امام رضا یا بازار ترکمن مرکزی یکی دیگر از بازار های بزرگ شهر ساری می باشد که تاجران ترکمنستان کالا های خود را در آن به فروش می رسانند. این بازار همچنین یکی از مراکز خرید سوغات شهر ساری به شمار می رود.

بازار نرگسیه به عنوان قدیمی ترین بازار شهر ساری شناخته می شود. انواع ملزومات بافندگی در این بازار پیدا می شود و مطمئنا شما را نامید نخواهد کرد. از دیگر محصولات موجود در این بازار می توان به محصولات و کالاهای مانند پوشاک، کیف و کفش و طلا و جواهر و پارچه و لباس محلی و سنتی ساری اشاره کرد.


مراکز خرید شهر ساری


غذا های محلی ساری

اگر به شهر ساری سفر کردید، خوب است که غذا های محلی آن را نیز امتحان کنید. همچون سایر شهر های ایران، شهر ساری نیز غذا های محلی خود را دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم. شیشه ناز یکی از غذا های محلی شهر ساری است که از ترکیب گوشت قرمز، انار، تخم مرغ و گردو درست می شود. ترش سماق یک غذای مقوی است و امتحان آن به شدت به شما توصیه می شود. این غذا از سماق، لوبیای قرمز، آب غوره و سینه مرغ تشکیل می شود.


غذا های محلی ساری


از دیگر غذا های محلی شهر ساری می توان به فهرست زیر اشاره کرد:

کئی انار

کدو مسما

اسپناساک

مالابیج

بشته واش

خورشت آلو

ته چین گوشت

کدو بره

اقامت در ساری

برای اقامت در شهر ساری دو راه وجود دارد. راه اول این است که از میان هتل های بسیار این شهر، هتلی را به عنوان محل اقامت خود انتخاب و رزرو کنید؛ راه دوم هم اجاره خانه یا ویلا از مردم محلی است. بسته به بودجه و مدت زمان اقامتتان می توانید یکی از این دو راه را انتخاب کنید.