گنبد کاووس مهد دانشمندان و نویسندگان بزرگی همچون عنصرالمعالی کیکاووس می باشد. این شهر زیبا که در استان گلستان قرار گرفته است با قدمتی تاریخی می تواند برای بسیاری از گردشگران جذاب و دیدنی باشد. این شهر زیبا که در روزگاران قدیم پایتخت ایران بوده است، با نام جرجان شناخته می شد که دلیل این نام گذاری، قرار گرفتن شهر گنبد کاووس بر سر راه جاده ابریشم بوده است. این شهر به واسطه جاذبه های گردشگری بسیاری که دارد میزبان گردشگران خارجی و ایرانی می باشد. آب و هوا و طبیعت زیبای گنبد کاووس به همراه جاذبه های تاریخی این شهر، آن را به مقصدی جذاب برای گردشگری تبدیل کرده است.


 گنبد کاووس


معرفی شهر گنبد کاووس

شعر گنبد کاووس، شهری تاریخی دارای اهمیت فراوان می باشد. در محل این شهر در گذشته شهری با نام هیرکان و سپس گرگان یا همان جرجان وجود داشته است. دلیل اهمیت این شهر برای حاکمان، قرار گرفتن آن بر سر راه جاده ابریشم بوده است. نام گنبد کاووس نیز پیشینه ای تاریخی دارد. یکی از مهمترین سلسله هایی که در گنبد کاووس حکومت می کردند، سلسله آل زیار بودند. یکی از حاکمان این سلسله به نام قابوس بن وشمگیر در این شهر دفن شده است که به احتمال زیاد محل دفن این شخص در برج آجری قابوس می باشد. نام گنبد کاووس نیز برگرفته از همین حاکم و سلسله یعنی قابوس می باشد که بعد ها به گنبد کاووس تغییر کرده است. البته بقایای شهر قدیمی گنبد قابوس امروزه در شرق شهر گنبد کاووس قرار گرفته است که از آن چیز زیادی باقی نمانده است و دلیل آن نیز زلزله و حمله مغول ها و تیمور بوده است.

آب و هوای شهر گنبد کاووس نیز در کنار دیگر جاذبه های گردشگری این شهر، به جذابیت این شهر افزوده است. آب و هوای معتدل و بارش های فراوان این منطقه را به منطقه ای حاصلخیز تبدیل کرده است. شهر گنبد کاووس در مرکز ترکمن صحرا قرار گرفته است و همانطور که انتظار می رود اقوامی که در این شهر زندگی می کنند اغلب ترکمن ها و بومیان فارسی زبان می باشند.

جاذبه های گنبد کاووس

همانطور که گفته شد شهر گنبد کاووس دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی می باشد که سفر به این شهر را برای هر گردشگری هیجان انگیز می کند. این شهر تاریخی و زیبا دارای جاذبه های گردشگری فراوانی می باشد که به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم.

برج گنبد قابوس

برج گنبد قابوس معروف ترین جاذبه شهر گنبد کاووس می باشد که از سده چهارم هجری به جا مانده است. این برج که ارتفاع آن به 72 متر می رسد دارای معماری منحصر به فردی است که هنوز شیوه آن به صورت کشف نشده باقی مانده است. این برج که به عنوان بلندترین برج تمام آجری جهان شناخته می شود، به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. برج گنبد قابوس در باغ ملی شهر گنبد کاووس قرار گرفته است و باغ ملی نمایی خیره کننده و زیبا از برج به نمایش می گذارد. این برج در 3 کیلومتری شهر قدیم جرجان قرار گرفته است.

مجتمع سوار کاری گنبد کاووس

ترکمن ها را بیشتر به اسب هایی با نژاد اصیل می شناسند. بنابراین وقتی به گنبد کاووس سفر می کنید باید دیدن از این اسب ها را در برنامه خود قرار دهید. این امر در مجتمع سوارکاری گنبد کاووس امکان پذیر شده است. این مجتمع دارای امکاناتی کامل و شگفت انگیز برای تفریح و گشت و گذاری بی نقص می باشد. 120 هکتار زمین کشاورزی در این مجموعه قرار گرفته است. علاوه بر فضای سبز و پیست اسب دوانی به مساحت 30 هکتار، در این مجموعه پارکینگ، سوئیت، اسطبل زمستانه و تابستانه، استخر شنا، ویلا و جایگاه مسابقات نیز وجود دارد تا زمینه راحتی و سرگرمی گردشگران به بهترین وجه فراهم گردد.


سوار کاری گنبد کاووس


رود چهل چای

رودخانه چهل چای یا چلی چای، رودخانه ای زیبا می باشد که از کوه های قلعه قافه سرچشمه می گیرد. این کوه ها در فاصله 36 کیلومتر جنوب شرقی شهر مینودشت قرار گرفته اند. رود چهل چای در نهایت در پایین دست امامزاده یحیی بن زید به گرگان رود ختم می شود.

رود اترک

رود اترک رودی پرآب است که از شهرستان قوچان و از رشته کوه های هزار مسجد خراسان سرچشمه می گیرد و پس از عبور از دشت های قوچان، شیروان و بجنورد به شهر گنبد کاووس می رسد. این رود پس از آن وارد کشور جمهوری ترکمنستان می شود و به دریای خزر می ریزد. از آن جایی که رود اترک طولانی ترین رودخانه ارمنستان می باشد، به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری این کشور به شمار می رود.


رود اترک


گرگان رود

گرگان رود، رودی است که از شهر گرگان قدیم یعنی گنبد کاووس کنونی عبور می کند و به همین دلیل به آن گرگان رود گفته می شود. این رود که از رشته کوه های آلاداغ در بجنورد سرچشمه می گیرد، سرانجام پس از گذشتن از صحرای کلان و شهر گنبد کاووس به دریای مازندران می ریزد. خواجه نفس نقطه ای است که در آن گرگان رود به دریای مازندران می ریزد. در روستای صوفیان و بر روی گرگان رود سد گلستان قرار دارد.

زیارتگاه خالدنبی

زیارتگاه خالدنبی در میان کوه های کلاله و مراوه تپه قرار گرفته است. ترکمن ها اعتقاد دارند که خالدنبی پیامبری بین حضرت عیسی علیه السلام و حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم می باشد که مردم را در این فاصله به راه خدا دعوت می کرده است. این زیارتگاه در میان مردم ترکمن از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد. در نزدیکی این زیارتگاه بقعه عالم بابا قرار گرفته است که گفته می شود پدر همسر خالدنبی بوده است.


زیارتگاه خالدنبی


سد گلستان

سد گلستان بر روی رودخانه گرگان ساخته شده است که از آن برای تامین آب مرزعه های هم جوار و همچنین پرورش ماهی استفاده می شود. این سد از جنس خاکی همگن می باشد و در 12 کیلومتری شمال شرقی گنبد کاووس قرار دارد. طبیعت اطراف این سد خود جاذبه ای گردشگری به حساب می آید. این سد به مکانی خنک و خوش آب و هوا برای گذراندن روزهای پایانی هفته ی اهالی گنبد کاووس تبدیل شده است.

روستا آق بند

روستای آق بند دارای منظره ای بسیار زیبا و چشم نواز می باشد. این روستا که از توابع شهر گنید کاووس است از نظر زمین شناسی بسیار اهمیت دارد زیرا از دوره سوم زمین شناسی به جای مانده است. تپه های زیبا و سرسبز این روستا به محلی مناسب برای تغذیه دام ها تبدیل شده اند. صدف کوهی یا لوماشل نیز یکی از منطقه های زیبا و دیدنی این روستا می باشد که از رسوب فسیل های صدف ها و مرجان ها تشکیل شده است.

تالاب آلماگل

تالاب آلماگل در مرز ایران و ترکمنستان قرار گرفته است. این تالاب در 55 کیلومتری شمال گنبد کاووس و در روستای تنگلی قرار دارد. آلماگل در زبان ترکمن به معنای دریاچه سیب می باشد. این تالاب که 207 هکتار مساحت دارد، دارای آبی به مراتب شیرین تر از دو تالاب آلاگل و آجی گل است که می توان دلیل شیرین بودن آن را نزدیکی به رودخانه اترک دانست.


تالاب آلماگل


تالاب آجی گل

تالاب آجی گل در جنوب روستای تنگلی قرار گرفته است و دارای مساحتی 320 هکتاری می باشد. این تالاب بین المللی بین دو تالاب آلماگل و آلاگل قرار گرفته است و 7.2 میلیون متر مکعب آب را در خود جای داده است.

تالاب آلا گل

تالاب آلاگل در 75 کیلومتری شهر گنبد کاووس قرار گرفته است. این تالاب در کنار دو تالاب دیگر آلما گل و آجی گل جزء تالاب های بین المللی محسوب می شوند که در سال 1975 در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده اند. مساحت این تالاب 1400 هکتار می باشد. فلامینگوها که با شروع فصل سرما به این تالاب می آیند جذابیت و زیبایی تالاب را دو چندان کرده اند. این تالالب تحت حفاظت سازمان محیط زسیت می باشد.

دیوار بزرگ گرگان

دیوار بزرگ گرگان که با نام های دیوار اسکندر، دیوار سرخ و... نیز شناخته می شود، دارای بیش از 10 میلیون آجر قرمز می باشد. دیوار بزرگ چین قدمتی هزار سال قبل از دیوار چین دارد و به عنوان خواهر خوانده این دیوار نیز شناخته می شود، زیرا دومین دیوار بزرگ دفاعی در دنیا بعد از دیوار چین می باشد. آجرهای این دیوار از جنس خاک بادرفت و به رنگ سرخ بوده اند. دیوار بزرگ گرگان به دلیل همین رنگ سرخ آجرهایش، در میان مردمان قدیمی گرگان با نام مار سرخ شهرت یافته است.


دیوار بزرگ گرگان


شهرتاریخی جرجان

شهر تاریخی جرجان دارای معماری شگفت انگیز و مهندسی حیرت آور در هزار سال قبل می باشد. این شهر درای فاضلاب شهری، سیستم آب رسانی به خانه ها و خیابان هایی با سنگفرش های منقش آجری می باشد. این شهر تاریخی دارای صنعت شیشه و سفالگری می باشد که امروزه می توانید این آثار زیبا را در موزه های داخلی و خارجی مشاهده نمایید.

بهترین زمان سفر به گنبد کاووس

شهر گنبد کاووس شهری است که در دامنه ارتفاعات شمالی رشته کوه البرز قرار گرفته است. بنابراین انتظار می رود آب و هوای معتدل و خنکی داشته باشد. اما وقتی در این شهر به سمت ترکمنستان پیش می رویم آب و هوا نیمه بیابانی و خشک می شود. بنابراین فصل تابستان برای سفر به این شهر پیشنهاد نمی شود چون هوا گرم و شرجی خواهد بود.

سوغاتی های گنبد کاووس

اغلب مردمان ساکن گنبد کاووس از قوم ترکمن هستند. بنابراین سوغاتی های زیبایی مانند زیورآلات، پشتی، قالی، گلیم، لباس و انواع خوراک های قوم ترکمن را می توان در این شهر پیدا کرد. خوراک های لذیذ این شهر مانند بوروک، ترچین، باسترمه و گوجه آتش را می توان به عنوان سوغات برای اقوام و دوستان برد و آن ها را نیز از مزه و طعم بی نظیر این خوراکی ها بهره مند ساخت.


سوغاتی های گنبد کاووس


اقامت در گنبد کاووس

شهر گنبد کاووس دارای مردمانی مهمان نواز و دوست داشتنی می باشد که همیشه به مهمان خوش آمد می گویند. در این شهر هرگز نباید نگران محل اسکان و اقامت بود زیرا اقامتگاه ها و هتل های فراوانی در شهر میزبانی مسافران را برعهده دارند. قیمت اقامتگاه ها نیز نسبت به دیگر مناطق گردشگری شمال کشور بسیار به صرفه می باشد. هتل های قابوس و فرهنگیان و مهمانسراهای فردوسی و خیام از اقامتگاه های این شهر می باشند.