قائم شهر یکی از شهرهای استان مازندران بوده که از نظر جمعیت و مساحت یکی از پرجمعیت ترین و بزرگترین شهرهای این استان می‌باشد. شهر قائم شهر در مرکز شهرستان قائم شهر قرار گرفته و تا قبل از انقلاب آن را با نام شاهی می‌شناختند. از نام های دیگر قائم شهر می‌توان به عشق آباد، قصر شیرین، چمنو، علی آباد و در آخر در سال ۱۳۱۴ نام آن به دستور رضا شاه از علی آباد به شاهی تغییر کرد.

این شهر یکی از شهرهای خوش آب وهوا و پر جاذبه مازندران است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. برای آشنایی بیش‌تر با این شهر زیبا و دوست داشتنی در ادامه با ما همراه باشید.


قائمشهر


آب و هوای قائمشهر

قائمشهر به دلیل مکان قرارگیری اش که میان کوه و دریا واقع شده است؛ دارای آب وهوایی معتدل و مرطوب می‌باشد. این شهر میزان بارش بارانش زیاد بوده و رطوبت بالایی دارد، در بخش های جنوب شهرستان نیز به دلیل ارتفاع زیاد آب وهوای سرد و کوهستانی می‌باشد. میانگین بارش سالانه قائمشهر ۷۲۴/۹  میلی متر بوده و میانگین دمای سالانه ۱۶/۷ درجه سانتی‌گراد است.

بهترین زمان سفر به قائمشهر

بهترین زمان سفر به این شهر در فصل های تابستان و بهار می‌باشد، زیرا در این فصل ها قائم شهر از آب و هوای بسیار مناسبی برخوردار بوده و میزان بارش در این دو فصل نسبت به زمستان و پاییز بسیار کمتر است. در فصل زمستان این شهر بسیار سرد و مرطوب بوده و همچنین در پاییز رطوبت هوای شهر بسیار بالاست.

جاذبه های گردشگری قائمشهر

قائم شهر دارای طبیعتی سرسبز و بسیار دیدنی است، همچنین قرارگیری آن در جلگه باعث می‌شود که فصلی بدون رطوبت نداشته و پوشش جنگل هیرکانی را داشته باشد. این شهر برای افراد علاقه مند به طبیعت بسیار مناسب بوده به خصوص برای جنگل دوستان. علاوه بر طبیعت زیبا، قائم شهر دارای جاذبه های تاریخی و مذهبی بسیاری چون امامزاده ابوصالح، امامزاده عباس رضا و آرامگاه شیخ طبرسی می‌باشد. در ادامه برایتان تعدادی از جاذبه های طبیعی و تاریخی این شهر را معرفی کرده ایم.

دریاچه گل پل

دریاچه گل پل در جنوب شرقی قائمشهر واقع شده و متشکل از دو حوضچه مجزا می‌باشد. این دریاچه که بعد از روستای برنجستانک قرار گرفته مساحتی حدود ۲/۵ هکتار و عمقی بین ۱تا ۵ دارد. آب این دریاچه شیرین بوده که به همین دلیل محلی برای زندگی ماهیان و پرندگان آبزی می‌باشد. این دریاچه وسط جنگل قرار گرفته و منظره ای بسیار زیبا را رقم زده است.


دریاچه گل پل


سد زمزم

سد زمزم واقع در روستای برنجستانک، یکی از جاذبه های دیدنی قائمشهر می‌باشد. این سد آب را ذخیره سازی کرده و در مواقع کم آبی از آب ذخیره شده در آن استفاده می‌کنند. این سد در جنگل حفاظت شده خیبوس قرار گرفته و منظره ی آن بسیار زیبا و دلنشین می‌باشد. سد زمزم طولی حدود ۲۴۲ متر، عرض ۱۰ متر، ارتفاع ۳۲ متر و حجم آن ۹۰۰۰۰۰۰ متر مکعب دارد.

پل آجری بالاتجن

پل آجری بالاتجن یکی از پل های دیدنی روستای استرآباد قائمشهر می‌باشد. این پل  دارای قدمتی مربوط به دوره قاجار بوده و این پل با وصل کردن دو بخش روستا روی رودخانه تجن قرار گرفته است.

پارک جنگلی تلار

پارک جنگلی تلار روی رود تلار و قبل از پل ارتباطی بین قائمشهر و بابل واقع شده است. این پارک در امتداد رود تلار کشیده شده و طبیعتی بسیار زیبایی را برای گردشگران علاقه مند به طبیعیت فراهم کرده است.


پارک جنگلی تلار


تپه های باستانی گردکوه

تبه باستانی گردکوه در روستای جمنان واقع در جنوب شرقی قائمشهر قرار گرفته است. قدمت این تپه های باستانی مربوط به سه هزار سال پیش از ظهور اسلام می‌شود، این تپه ارتفاعی حدود ۲۶ متر داشته و در تاریخ دهم خرداد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مقبره سید ابوصالح

مقبره سید ابوصالح یکی از جاذبه های تاریخی مذهبی قائمشهر محسوب می‌شود، این مقبره آجری بوده و از معماری بسیار زیبا برخوردار می‌باشد. گچ کاری ها و کنده کاری های روی دیوارهای این مقبره بسیار شگفت انگیز است، درون مقبره یک ضریح چوبی قرار دارد که روی آن نیز آیات قران و احادیث نوشته شده است.

تالاب کرچنگ

تالاب کرچنگ در جنگلی واقع در روستای کرچنگ واقع شده است. این تالاب با درختان که در تالاب قرار گرفتند و جانورانی که در آن قرار دارند منظره ای بسیار زیبا و دیدنی را رقم زده است.


تالاب کرچنگ


جنگل کوتنا

جنگل کوتنا در روستای کوتنا یا همان کوه تنها واقع شده است. این روستا در ۶ کیلومتری جنوب شرق قائمشهر قرار گرفته و طبیعتی بسیار زیبا دارد. گردشگران زیادی برای بازدید از این جنگل به این روستا سفر می‌کنند.

تالاب قادی کلا

تالاب قادی کلا در روستای قادی کلا بزرگ واقع شده است. این تالاب در جنوب روستای قادی کلا در کنار جنگلی بسیار زیبا قرار گرفته و توسط درختان احاطه شده است، حتی برخی از این درختان درون تالاب قرار داشته و منظره ای بسیار شگفت انگیز را ایجاد کرده اند.

آب بندان ساروکلا

آب بندان ساروکلا دریاچه ای مصنوعی با مساحتی حدود ۱۰۰۰۰ متر می‌باشد که در شرق روستای کوهساران قائمشهر واقع شده است. این دریاچه ی مصنوعی که در قلب یک منطقه طبیعی و زیبا قرار گرفته، یکی از جاذبه های پر طرفدار قائمشهر به حساب می‌آید.


آب بندان ساروکلا


جنگل حفاظت شده خیبوس

جنگل حفاظت شده خیبوس در بین جنگل قادی کلای قائمشهر و باغ کوه برنجستانک شیرگاه واقع شده است. این منطقه حفاظت شده دارای مساحتی حدود ۳۴۷۱ هکتار بوده و یکی از مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست در ایران می‌باشد.

چگونه به قائمشهر برویم؟

برای رفتن به قائمشهر می توانید از سه راه متفاوت استفاده کنید.

مسیر اول: تهران به سمت جاده دماوند، از جاده دماوند به جاده تهران فیروزکوه به سمت ساری بروید، قبل از ساری قائمشهر قرار گرفته است.

مسیر دوم: تهران به بزرگراه امام رضا رفته و از انجا به جاده تهران فیروزکوه بروید، از جاده تهران فیروزکوه به سمت ساری رفته، قبل از ساری قائمشهر قرار گرفته است.

مسیر سوم: تهران به سمت جاده دماوند، از جاده دماوند به جاده هراز بروید، از جاده هراز به سمت ساری رفته، قبل از ساری قائمشهر قرار گرفته است.

مسیر دسترسی به قائمشهر

همین طور که پیش‌تر بیان کردیم برای رفتن به قائمشهر سه راه متفاوت وجود دارد. در مسیر اول از تهران تا قائمشهر ۲۵۲ کیلومتر، در مسیر دوم از تهران تا قائمشهر ۲۹۳ کیلومتر و در مسیر سوم از تهران تا قائمشهر ۲۳۵ کیلومتر می‌باشد. با توجه مسافت سفر و مسیر های دسترسی می‌توانید هر مسیری که برایتان راحت تر است را انتخاب کنید.

اقامت در قائمشهر

برای اقامت در این شهر زیبا و حیرت انگیز می‌توانید به سایت های اقامتی مراجعه کرده و ویلا، سوئیت اجاره کنید، همچنین می‌توانید به هتل های این شهر مراجعه کرده و اتاقی برای خودتان رزرو کنید. اگر علاقه مند به طبیعت هستید و از چادر زدن در دل طبیعت ترسی ندارید، می‌توانید چادر زدن در طبیعت شگفت انگیز این شهر را نیز برای اقامت خود انتخاب کنید.