استان تهران دارای مکان ها و جاذبه های تفریحی زیادی می باشد که برای افرادی که فرصت ندارند به سفرهای طولانی و چند روزه بروند بسیار مناسب است و فرصت خوبی برای تمدید قوای روحی می باشد. از جمله ی این مکان های تفریحی در استان تهران، می توان  لواسان را نام برد که آب و هوای خوب و نقاط گردشگری فراوانی دارد. در ادامه ی مطلب بیشتر با این منطقه آشنا خواهیم شد.



مسیر دسترسی به لواسان برای ساکنین تهران

شاید بتوان گفت تمام پایتخت نشینان با لواسان آشنا هستند و به آن رفت و آمد داشته اند. برای اینکه به این منطقه بروید از آزاد راه شهید بابائی یا بزرگ راه شهید زین الدین تهران باید عبور کرد و به سوی جاده لشکرک رفت. جاده لشکرک به بلوار امام خمینی منتهی می گردد که مسیر وارد شدن به لواسان می باشد. از تهران تا لواسان باید 40 کیلومتر را رانندگی کرد، لواسان از طریق جاده ی 425 به گچسر در جاده ی چالوس ختم می شود و جاده ی لواسان سینک این شهر را به جاجرود متصل می نماید.

جاذبه های گردشگری در لواسان

لواسان را می توان نزدیک ترین منطقه ی خوش آب و هوا به تهران دانست که خالی از جاذبه های متعدد و چشم نواز نمی باشد. در سفر خود به لواسان حتما از گردنه قوچک دیدن کنید و عکس های مختلف و متعددی از خود به یادگاری بگیرید زیرا فضای بسیار دیدنی و جذاب منطقه بهترین نما را به شما هدیه می نماید. در ادامه مطلب به تعداد دیگری از جاذبه های گردشگری لواسان خواهیم پرداخت.

روستا سینک لواسان

این روستا در 20 کیلومتری شمال شرقی تهران قرار دارد و سر از دامنه های جنوبی رشته کوه البرز به نام کوه چهار چشمه در اورده است. سینک را جزو ییلاقات قدیمی تهران می دانند که دارای آب و هوای بسیار خوب و کوهستانی می باشد. رودخانه ی افجه دو طرف این روستا را در برگرفته است و این دلیل آب هوای عالی و مطبوع روستای سینک می باشد.

روستا افجه

از زیباترین روستاهای لواسان، روستای افجه می باشد که دارای دو ویژگی منحصر به فرد است. اولین ویژگی این روستا دسترسی راحت و رفت و امد آسان به آن است و دومین دلیل محبوبیتش داشتن دشت هویج است که از زیباترین دشت های استان تهران به حساب می آید. این ویژگی های خوب سبب شده که همواره گردشگران زیادی به آن سفر کنند و برای بازدید آن راهی این دیار شوند.


روستا افجه


روستا تاریخی کند علیا

این روستا که از روستاهای دهستان لواسان کوچک می باشد به سبب باغ ها و کوچه باغ های جذاب و زیبایش شهره شده است. روستای کند علیا 38 کیلومتر از شمال شرقی تهران فاصله گرفته و کوهستانی می باشد. آبشارهای زیادی در این روستا وجود دارد و آب فراوانی را نیز دارا است. فاصله ی این روستا تا خود لواسان 15 دقیقه است و بهترین زمان سفر به آن فصل بهار و تابستان می باشد زیرا زمستان بسیار سردی دارد.

در حاشیه و اطراف این روستا 2 آبشار جذاب به نام های ناران و کفترلو قرار گرفته است. که شکوه روستا را چند برابر نموده اند.

امامزاده فضل علی

این امامزاده در سمت شرقی لواسان قرار دارد و در تاریخ 1 مهر 1382 جزو آثار ملی ایران شد و به ثبت رسید. قدمت این امامزاده به قرن 7 و 8 هجری قمری نسب داده شده است.

امامزاده اسماعیل

در لواسانات 34 امامزاده وجود دارد که یکی از آن ها امامزاده اسماعیل واقع در برگ جهان می باشد. این امامزاده در قسمت غربی روستا بر روی تپه ی تگل خانه قرار دارد.

روستا برگ جهان

روستای برگ جهان در فاصله ای 13 کیلومتری با لواسان قرار دارد و 11 کیلومتر با شرق روستای افجه فاصله گرفته است. روستای برگ جهان از روستاهای قدیمی این منطقه می باشد. برگ جهان در فصل های بهار و تابستان آب و هوای بسیار خوشایند و خنکی دارد و در فصول پائیز و زمستان بسیار سرد می باشد. سنگ، خشت، گل و چوب مصالح به کار رفته در ساخت و ساز خانه های این روستا است و سقف خانه هایشان نیز تیرهای چوبی می باشد.


روستا برگ جهان



آبشار برگ جهان

این آبشار همانطور که از نامش پیداست در روستای سرسبز برگ جهان قرار گرفته و آب آن از کوه های قلعه سر سیاه سر ریز می گردد. گردشگران  و مسافران فراوانی به دیدن این آبشار می روند و از دیدن آن به وجد می آیند.

تپه حصارک

این تپه ی باستانی که به دوره های بعد از اسلام بر می گردد در محله گلندوک لواسان است و در سال 1362 به فهرست میراث ملی پیوست. در زمان قدیم برای حفظ شهر جاج بر روی این تپه قلعه ای ساخته شد و به همین سبب به آن تپه جاج نیز گفته شده است.

آبشار ناران

ناران از آبشار های روستای علیای لواسان می باشد که فاصله ی بسیار کمی را با تهران دارد و در یکی ازتاریخی ترین روستاهای لواسان قرار گرفته است. ارتفاع این آبشار 10 تا 15 متر بوده و فصل بهار پر آب ترین فصل برای این آبشار می باشد، این آبشار را جزو آبشارهای دائمی تهران می دانند. علاوه بر وجود آبشار زیبای ناران در این روستا تپه های گوشواره، قلعه پیرزن، جوهک و شیر تازه جزو آثار جذاب و تاریخی آن محسوب می شود. در طول بازدید از این روستا و آبشار حتما به باقی آثار نیز سری بزنید.

غار هملون

غار هملون در فاصله ی نزدیکی با شهر میگون قرار دارد و جزو آثار و جاذبه های لواسان به حساب می آید. دره، آبشار و دو غار هملون  بزرگ و کوچک باهم فاصله ی کمی دارند و می توانید با گذاشتن وقتی یک روزه به همه ی آن ها سری زده و از این جاذبه های تفریحی دیدن نمائید. این غار که تاریخی نیز می باشد دارای دالان و سنگ های زیبایی است که نظر گردشگران را به سمت خود متمایل می نماید.

دهانه ی غار هملون کوچک 3 متر عرض و 1 متر ارتفاع دارد و حدودا 50 متر طول دارد. کف این غار از سنگ و گل است و در هنگام راه رفتن در آن باید مواظب بود که لیز نخورد. ابتدای غار اندکی باریک است و اگر قصد رفتن به آن را داشتید سعی کنید تمام تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید.


غار هملون


قلعه باستانی باغ دره

اگر بخواهیم نگاهی به قدمت این قلعه بیندازیم باید به دوره هخامنشی و ساسانی برگردیم. این قلعه که در محله ناران لواسان می باشد در 1 مهر 1383 به فهرست آثار ملی ایران پیوست. معماری با شکوه و منحصر به فرد قلعه باغ دره آن را جزو جاذبه های گردشگری لواسان تبدیل کرده است که دیدن آن می تواند هر بیننده ای را به دل تاریخ بکشاند.

کاروان سرای چشمه دوبرار

این کاروان سرای تاریخی مربوط به دوران صفوی است و در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، روستای لواسان بزرگ قرار دارد که این اثر قدیمی و زیبا را در 1 مهر 1382 به فهرست آثار ملی ایران اضافه نمودند.


دریاچه لتیان

در پشت سد لتیان دریاچه ای به وجود آمده است که آن را لتیان می نامند و سبب این نام گذاری روستائی بود که به واسطه آب گیری سد زیر آب رفت و لتیان نام داشت. این دریاچه از جاذبه های لواسان به حساب می آید و فرصت خوبی برای افرادی می باشد که به ماهیگیری علاقه دارند.


دریاچه لتیان


حمام سبو کوچک

این حمام را به دوره قاجار نسبت داده اند و در سال 1382 نیز به فهرست آثار ملی ایران اضافه نمودند. حمام سبو کوچک را اگر به نظاره بنشینید حتما سبک معماری دوره قاجار را در آن خواهید یافت.

غار موزه وزیری

این غار موزه که در سال 1384 آغاز به فعالیت نمود در زمینی به مساحت 1000 متر به واسطه ی دکتر ناصر هوشمند وزیری که از مجسمه سازان به نام ایران است شروع به کار کرد. تمام خرج های این موزه و ایده های آن با دکتر وزیری بود و اولین غار خصوصی ایران به حساب می آید.

در دل کوه دالان هایی را حفر کرده اند و آثار دکتر رابه نمایش گذاشته اند. این غار هم چنان در حال توسعه است و هر اثری دارای داستانی مختص به خود می باشد. این داستان ها شامل شاهنامه فردوسی، فولکلور ایران و فرهنگ اصیل ایران است و بخش های متنوعی از جمله نمایشگاه، کارگاه، صنایع دستی، آموزشی، نگارخانه و سالن اجتماعات را دارد.

در این موزه می توان به راحتی گردش و عکس برداری نمود و افرادی که به هنر علاقه مند هستند با الهام از این آثار به خلق پدیده های دیگر دست می زنند و از اثرهای استاد کمک گرفته و  خلق اثر می نمایند. در طول بازدید دکتر وزیری در ارتباط با هر کار توضیحاتی را ارائه می نمایند. جنس آثاری که در این موزه است از چوب، فلز، سنگ، فایبر گلاس، استخوان و همچنین کارهای تلفیقی دیگر می باشد.


غار موزه وزیری


اقامت در لواسان

اقامت در این منطقه کار سختی نیست زیرا ویلاهای فراوانی در آن وجود دارد که اکثرا مالک ویلاها در دسترس مسافران قرار می دهند. البته می توانید از هتل در این منطقه برای استراحت نیز استفاده کنید واز امکانات آن بهره بگیرید. رنتی جا در زمینه اجاره ویلا و اجاره ویلا در لواسان به شما کمک می کند تا بهترین ویلا را برای اقامت خود انتخاب کنید.