در شرق استان مازندران شهری زیبا و باشکوه، شهری سرسبز و بکر و شهری تاریخی وجود دارد به نام بهشهر، این نام توسط پادشاهان روی این شهر گذاشته شده است. بهترین منطقه در بهشهر، ییلاق پادشاهان صفوی بوده و همچنین شاهان و سلسله های بعد از صفویه در دوران پهلوی نیز به این شهر توجه خاصی داشتند. این شهر دارای مکان‌های گردشگری طبیعی و تاریخی بسیاری می‌باشد. برای آشنایی بیش‌تر با این شهر و دیدنی هایش در ادامه با ما همراه باشید.


بهشهر


جاهای گردشگری و دیدنی شهر بهشهر

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم این شهر دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است، جاذبه هایی چون چشمه، غار، آبشار، سواحل، جنگل، مناطق حفاظت شده و اماکن تاریخی که گردشگران زیادی را به این شهر زیبا می‌کشاند تا از این طبیعت بکر و جاهای دیدنی آن لذت وافر ببرند. بهشهر شبیه یک ماهی می‌ماند که خود را به سوی آب می‌کشاند. در ادامه برایتان تعدادی از جاذبه های بهشهر را معرفی کرده ایم.

ساحل بهشهر

ساحل مروارید بهشهر با نام مجتمع تفریحی دریای مروارید، ساحلی زیبا با امکانات رفاهی و تفریحی بسیار برای گردشگران می‌باشد. این ساحل در ۲۵ کیلومتری نکا کنار دریای زیبای خزر با امکاناتی چون آلاچیق های اقامتی، سرویس بهداشتی، اتاق‌های اقامتی، قایق سواری، طرح شنای خواهران، پارک کودک، قهوه خانه و بوفه آماده میزبانی از مسافران و گردشگران می‌باشد.

باغ عباس آباد

باز هم از یادگارهای شاه عباس صفوی که در سال های ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ ساخته شده است، مجموعه باغ‌های عباس آباد که در نه کیلومتری بهشهر در دامنه رشته کوه البرز درمیان جنگلی انبوه قرار گرفته است. این باغ یکی از بزرگترین باغ هایی است که در یونسکو نیز ثبت شده، این‌مجموعه شامل سد عباس آباد، مخزن و دریاچه سد، کاخ، گل باغ، حمام، آسیاب آبی و دو برج آجری می‌باشد. جالب است بدانید که سد عباس آباد از ساروج ساخته شده و در آثار تاریخی ایران ثبت شده است. برای رسیدن به باغ عباس آباد باید  بلوار هاشمی نژاد را طی کرده و به بلوار امام رضا برسید، در بلوار امام رضا نرسیده به هتل عباسپور سمت راست جاده باغ عباس آباد قرار دارد.


باغ عباس آباد

باغ چهل‌ستون اشرف

یکی دیگر از عمارت های دوره صفویه در بهشهر باغ چهل‌ستون اشرف است که به دستور شاه عباس در سال ۱۰۲۱ ساخته شده است. این عمارت مخصوص پذیرایی از مهمانان خاص شاه بود و آن را باغ دیوان‌خانه نیز می‌گفتند. باغ چهلستون یا پارک ملت فعلی بسیار زیبا با چشم اندازی رو به دریا، حوضچه ها و استخرهای قدیمی مکانی با صفا برای فرار از شلوغی های شهر و استراحت در هوای دل انگیز است. این باغ که در بهشهر، بلوار هاشمی‌نژاد قرار گرفته است در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده است.

قبرستان سفید چاه

قبرستان سفید چاه در بهشهر بخش یا نه سر، در روستای سفید چاه قرار دارد که برای رفتن به آن‌جا می‌توان از بهشهر با مینی بوس های مخصوص سفید چاه به آنجا سفر کرد یا با استفاده از خودروی شخصی به شهرستان گلوگاه رفته و تا انتهای کمربندی غربی بروید ‌و از آنجا وارد جاده روستای نیالا شوید و بعد از روستای نیالا دو راهی سفید چاه و کیاسر را می‌بینید. قبرستان سفید چاه اولین قبرستان در ایران بوده که قدمتی مربوط به دوره تیموریان دارد. این قبرستان در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است. اهالی روستا اعتقاد دارند که اگر کسی در این قبرستان شود، جسمش از بین نمی‌رود و سالم‌ می‌ماند، البته با بررسی پژوهشگران و تجزیه خاک معلوم شده که این خاک به این صورت است که بدن انسان دیرتر از جاهای دیگر تجزیه می‌شود. به همین خاطر افراد مهم و سرشناس را در این قبرستان دفن می‌کردند، افرادی چون ملک بادله حاکم شمال، همچنین دو تن از پسران امام موسی بن جعفر به نام های منصور و عبدالرحمن و چند تن از سادات مرعشی که در آمل حکومت می‌کردند در این قبرستان دفن شده اند. سنگ قبرهای سفید چاه طرح محرابی دارند که معماری آن به دوران میترائیسم بر‌می‌گردد، در سنگ قبر ها از نقوش تزئینی مانند نقوش اسلیمی، نقوش هندسی و نقوش نمادین یا سمبولیک استفاده کرده اند. شما در تمامی روزهای هفته می‌توانید از این قبرستان بدون پرداخت هیچ هزینه ای بازدید کنید، البته شب ها به دلیل کمبود نور نمی‌توانید اثرهای تاریخی را به خوبی ببینید.


قبرستان سفید چاه


باغ چشمه عمارت

باغ چشمه عمارتی زیبا و باشکوه با فاصله ای ده دقیقه ای از مرکز بهشهر می‌باشد. این عمارت در سال‌های ۱۰۲۱ الی ۱۰۲۷ هجری قمری به دستور شاه عباس ساخته شده است. این چشمه بدون هیچ گونه پمپی از قسمت های همکف این عمارت می‌جوشد و در جوی هایی جاری می‌شود، این چشمه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. بازدید از این عمارت هیچ هزینه ای ندارد و در حدود یک الی دو ساعت می‌توانید از عمارت دیدن کنید. چشمه عمارت در بهشهر، بلوار شهید هاشمی نژاد، خیابان پاسداران جنب اداره آب و فاضلاب قرار گرفته است. این عمارت نیز در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

باغ صفی آباد

باغ صفی آباد یا کاخ صفی آباد به علت قرار گرفتن در ارتفاع، از تمام نقاط بهشهر قابل رویت است. همچنین از کاخ می‌توان تمام بهشهر و حتی بندرترکمن و بندرگز را هم مشاهده کرد. کاخ صفی آباد به دستور شاه عباس ساخته شده و به خاطر علاقه شدیدی که به پسرش داشت نام این کاخ را صفی گذاشت. این کاخ در حمله افغان‌ها دچار آسیب زیادی شد ولی در سلسله افشاریه  نادرشاه آن را تعمیر کرد، در دوره پهلوی نیز این کاخ بازسازی شد ولی متاسفانه بازدید از این کاخ زیبا به علت قرار گرفتن در یک منطقه نظامی فعلا امکان پذیر نمی‌باشد.


باغ صفی آباد


روستا یخ‌کش

 روستای یخ‌کش روستای بزرگی از منطقه هزار جریب در ۴۰ کیلومتری جنوب شرق می‌باشد. نام قدیم این روستا اولار بوده که  بعدها به علت اینکه مردم این روستا در زمان گذشته به یخ فروشی در دشت مازندران مشغول بودند، به یخ‌کش تغییر نام داده است. شغل مردم این روستا کشاورزی و دامداری می‌باشد، البته مردم این روستا اکثرا با سواد هستند. وجود آبشار سن بی، بزرگترین رودخانه پر آب منطقه و جنگل های زیبای آن جاذبه گردشگری این روستا را دو چندان نموده است. این آبشار از فاصله ۳۰ متری از چند جهت به پایین می‌ریزد و در کنار جنگل و رود زیبایش تفرجگاه قشنگی را برای گردشگران ساخته است.

آبشار اسپه او

در ۳۰ کیلومتری شهر بهشهر در منطقه هزار جریب آبشار بلند و پلکانی وجود دارد، به نام اسپه او، اسپه به گویش های محلی به آب سفید گفته می‌شود. این آبشار دارای ۷ حوضچه ی آهکی می‌باشد که در سنوات متمادی ساخته شده اند. آبشار اسپه او از کوه سیاخانی سر چشمه می‌گیرد و با ۳۰ متر ارتفاع در ادامه به رود نکا می‌ریزد. بهترین موقع برای سفر به اسپه او با توجه به جنگلی بودن منطقه بهار و تابستان است. برای رسیدن به آبشار اسپه او قبل از بهشهر با دیدن تابلو روستای یکبند وارد جاده زیبا و جنگلی آن شوید تا به رودخانه نکا برسید، بعد پیاده بر خلاف جهت رود حرکت کنید تا به آبشار برسید.

غار باستانی هوتو و کمربند

غار هوتو در روستای بروجن با همان شهید آباد در نزدیکی بهشهر واقع شده و در فاصله ۵۰ متری کنار آن غار کمربند قرار دارد. آثاری که از این غارها پیدا شده نشان از قدمت تاریخی این غار داشته، آثاری چون جمجمه هایی که دانشمندان قدمت آن را ده هزار سال تخمین زده اند. به دلیل پیدا شدن اسکلت هایی در این غار، غار هوتو شهرتی جهانی پیدا کرده است. غار هوتو دو منحل در دو ارتفاع متفاوت و یک سوراخ تهویه در سقف دارد. این غارها برای کسانی که به آثار باستانی و سنگ نوشته ها علاقه دارند مکان بسیار فوق العاده ای برای بازدید می‌باشد.

موزه گوهر تپه

گوهر تپه را می‌توان موزه ای تاریخی و باستانی نامید‌، در کنار غارهای هوتو، کمربند و گمیشان که مکان هایی تاریخی و باستانی هستند. انسان‌های اولیه بعد از غارنشینی در دوران سنگ و مس از غارها بیرون آمده و در دشت ها سکونت گزیدند، که یکی از این دشت ها گوهر تپه بود، آثار باستانی به دست آمده از گوهر تپه به دوران مس و سنگ بر می‌گردد و بعد از آن به دوران مفرغ.  آثار به دست آمده چون سر نیزه و ادوات دیگر و زیور آلات نشان می‌دهد که آن ها قدمتی مربوط به دوران قبل از میلاد دارند. گوهر تپه در بهشهر، ۲ کیلومتری شهرستان رستمکلا یا کیلومتر ۲۰ جاده ساری بهشهر واقع شده است.


موزه گوهر تپه


آبشار سنگ نو

آبشار سنگ نو یا به زبان محلی ها سنگ‌ نور در دل یکی از جنگل‌های سرسبز و زیبای بهشهر قرار گرفته است. آبشاری که با فشار زیاد بر سنگ ها ریخته و حوضچه ای سنگی در زیر خود درست کرده که اهالی به این حوضچه سنگ نور می‌گویند. درختان سر به فلک کشیده اطراف آبشار و صدای آهنگی که آبشار در فضا ایجاد می‌کند، فضایی آرامش بخش را برای گردشگران رقم زده است. آبشار سنگ نو متشکل از ۴ آبشار می‌باشد که بزرگترین آن به ۱۲ متر ارتفاع می‌رسد، برای رسیدن به این آبشار باید از یکی از محله های قدیمی و زیبای بهشهر به نام فراش به مدت ۳ ساعت پیاده روی کنید و بعد از گذر از جنگلی زیبا و دره به آبشار می‌رسید.

آتشکده کوسان

یکی از آثار باستانی بهشهر که از زمان ساسانیان باقی مانده و هنوز استوار است، آتشکده کوسان می‌باشد که در بلندای کوهی در غرب روستای آسیاب سر قرار گرفته است. از آثار یافت شده در این مکان سکه هایی متعلق به دوره ساسانیان پیدا شده است. اهالی روستاهای مجاور آتشکده را به نام بابا علی امام صدا می‌زنند و در گذشته در آن مراسم های مذهبی برگزار می‌کردند. برای رسیدن به آتشکده باید به شمال غرب بهشهر روستای آسیاب سر رفته و در حدود ۴ کیلومتری غرب بهشهر این عمارت را می‌بینید. بازدید از این آتشکده هیچ‌گونه هزینه ای ندارد و در تمام ساعات شبانه روز می‌توان از آن بازدید کرد.

تالاب میانکاله

تالاب زیبای میانکاله یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بهشهر است که نه تنها طبیعت بکر علاقه مندان به طبیعت را به خود جذب می‌کند؛ بلکه در فصل کوچ پرندگان علاقه مندان به حیات وحش و پرندگان از تمام‌ نقاط جهان به این تالاب می‌کشاند تا از زیبایی این منظره و پرندگان مهاجر لذت ببرند. این تالاب به نام همیان قلعه نیز شناخته می‌شود و در فصل پاییز هزاران گونه پرنده مهاجر از تمام نقاط جهان به این تالاب مهاجرت می‌کنند، پرندگانی چون عقاب دریایی دم‌سیاه، فلامینگو، پلیکان، انواع مرغابی و قو. این تالاب در ۴۵ کیلومتری بهشهر قرار گرفته است.


تالاب میانکاله


پارک ملی پابند

پارک ملی پابند مساحتی حدود ۲۶۵۹۷ هکتار دارد. این پارک چندین روستا را در برگرفته است؛ ولیکن به علت قرار گرفتن روستای پابند یا پاوند در مرکز پارک، این پارک را پابند نامگذاری کردند. این پارک در جنوب شهرهای نکا، بهشهر و شمال غربی شهر دامغان واقع شده است و زیستگاه جانورانی چون مرال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، گوزن، عقاب طلایی، شاهین، مار زنگی، کفتار راه راه، گراز، شغال، دارکوب جنگلی و ...می‌باشد. این پارک در سال ۱۳۸۳ به عنوان یکی از آثار ملی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

کشتی صفوی

دیگر یادگار صفویه در این شهر کشتی صفوی است که در بندر امیرآباد یکی از جاذبه های دیدنی شهر واقع شده است.

باستان شناسان قدمت این کشتی را ۴۰۰ سال و مربوط به دوران صفویه می‌دانند و گفته اند که این کشتی، کشتی باربری بوده است.

خانه شهریاری

یکی دیگر از عمارت‌های تاریخی بهشهر خانه شهریاری است که در دوران قاجار ساخته شده و معماری آن زمان در آن مشهود می‌باشد. این عمارت نیز به عنوان یکی از آثار ملی در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده است‌‌.

این‌ خانه مقر حکومتی سردار رفیع یانه سری بوده که در آن زمان حاکم وقت استرآباد بوده، این عمارت در بهشهر بخش یانه سر روستای یانه سر واقع شده است.


خانه شهریاری


دریای چهار فصل

دریای چهارفصل یا دریاچه پله در نزدیکی روستای ازنی از بخش چهاردانگه شهر ساری قرار دارد. آب این دریاچه فقط از طریق نذورات آسمانی تامین می‌شود و هیچ رودی به آن نمی‌ریزد و زیستگاه مرغابیان و پرندگان آبزی می‌باشد.

طبیعت زیبای این دریا برای گردشگران بسیار جذاب بوده و از دیدنی های شگفت انگیز بهشهر می‌باشد.

بندر امیرآباد

در شمال بهشهر بندرگاهی وجود دارد که چهارمین بندر بزرگ تجاری ایران می‌باشد. این بندر تنها بندر شمال ایران است که به سیستم ریلی کشور متصل است، نام دیگر بندر امیرآباد، بندر هاشمی نژاد می‌باشد. یکی از دیدنی های این بندر کشتی صفوی است که پیش‌تر به شما معرفی کرده ایم.

جنگل هزار جریب

جنگل هزار جریب جنگلی پهناور بین استان گیلان و مازندران است که قسمتی از آن جنوب و جنوب شرق بهشهر را در برگرفته است. این منطقه از بخش های مختلفی تشکیل شده و بیش‌تر مساحت آن در بهشهر قرار دارد. هزار جریب از دو قسمت دودانگه و چهاردانگه تشکیل شده و مساحتی حدود ۴۹ هکتار دارد. مراتع رنگارنگ، روستاهای پراکنده و سرسبز و کوه هایی که به زیبایی این منطقه افزوده اند.


جنگل هزار جریب


چگونه به بهشهر برویم ؟

برای رفتن به این شهر زیبا و دوست داشتنی از هر نقطه ایران کافی است به ساری برویم، بعد از ۴۰ کیلومتر خود را به بهشهر برسانیم و گردش را شروع کنیم. البته می‌توانید با تورهای گردشگری نیز به بهشهر سفر کنید.

اقامت در شهر بهشهر

برای اقامت در بهشهر می‌توانید از سایت های اقامتی استفاده کرده و ویلا یا سوئیت اجاره کنید، همچنین می‌توانید از هتل های این شهر اتاق رزرو کنید. اگر به طبیعت علاقه مند هستید و از چادر زدن در طبیعت ترسی ندارید، می‌توانید اقامتی با چادر در دل طبیعت داشته باشید.