يكي از جاذبه هاي معروف تهران، عمارت تاريخي مسعوديه مي باشد. اين عمارت كه در خيابان بهارستان قرار دارد، در دوره قاجار بنا شده و اكنون تبديل به محلي تاريخي براي گردشگران مي باشد. با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی از این مکان تاریخی کسب کنید.


عمارت مسعودیه


عمارت مسعودیه کجاست؟

با توجه به این موضوع که تهران در دوره ی قاجار به عنوان پايتخت منصوب شده بود، اماکن دیدنی زیادی از این دوره در تهران باقی مانده است. یکی از این اماکن عمارت مسعودیه است که یک ساختمان تاریخی مربوط به دوره‌ ی قاجار است. این عمارت زیبا در میدان بهارستان واقع شده است و به عنوان آثار ملي ثبت رسمي شده است. 

تاریخچه و معماری عمارت مسعودیه 

به غير از عمارت مسعوديه، باغ لاله زار، باغ نگارستان و باغ سردار از اماكن تاريخي است كه در اين منطقه وجود دارد. این بنا در عصر ناصرالدین شاه قاجار و به دستور پسرش ظل السلطان بنا شد. ظل السلطان شاهزاده ‌ای جاه طلب بود که به عمارت ‌های زیبا و ساختمان‌ هایي با معماري فرنگی علاقه‌ زيادي داشت. او در اصفهان به دستور پدرش به حكومت رسيد . بنای عمارت مسعودیه علاوه بر حفظ اصالت ايراني خود، الهاماتي از معماري فرنگي نيز داشته است. معمار اصلي اين عمارت استاد شعبان معمار باشي به همراه سركارگانش بوده است. محل محوطه‌ ای که مجموعه در آن ساخته شده است، مساحت ۱۵۶۰۰ متر مربع دارد و به صورت زمین کشیده‌ ای در جهت شمال شرقی، جنوب غربی قرار دارد. جالب است بدانيد كه شكل اصلي بنا به صورت ذوزنقه است. معماران آن دوره قاجار به خوبي هنر خود را در اين مكان نشان داده اند. به علاوه از کاشی پزان و گچبرهای ماهر و نقاشان چیره دستی در طراحی داخل و خارجی ساختمان عمارت استفاده به عمل آمده است. در ساخت و تزيينات داخلي اين عمارت از هنرهاي مختلفي همچون گچبری، کاشی کاری، خطاطی و نقاشی دیواری بهره گيري شده است. همه‌ ی این موارد با سایر بناهای دوره ‌ی قاجاریه از هم ‌خوانی و نوعی هماهنگی برخوردار است و مشابه همان طرح و نقش‌ هایی هستند که در بناهای مشهورتر این دوره هم دیده می‌ شود. اين عمارت عظيم از بخش هاي كوچك و بزرگ متعددي تشكيل شده است كه به معرفي عمارت‌های اصلی بسنده می ‌کنیم. این عمارت ‌های اصلی عبارت هستند از: عمارت دیوان خانه، عمارت سفره خانه (وجه تسمیه آن به علت وجود مورد کاملاً مشابهی است که در کاخ گلستان و در جوار تالار سلام و تالار آیینه واقع شده است)، حیاط سید جوادی، عمارت سید جوادی، حیاط مشیری، عمارت مشیرالدوله، حیاط خلوت، عمارت حیاط خلوت عمارت سر در پیاده ‌رو، عمارت سر در کالسکه ‌رو و باغ دیوان‌ خانه اگر بخواهيم به ترتيب از شمال به جنوب نام عمارت ها را نام ببريم، بدين صورت است: ساختمان آجری یک طبقه مرکب از قسمت کارت زنی، حراست، نگهبانی، بانک ملی، پست برق، گل‌ خانه، سرویس بهداشتی ساختمان سه طبقه آجری (گزینش) ساختمان سه طبقه آجری، (شورای آموزش و پروش)، ساختمان یک طبقه آجری واقع در شمال عمارت سید جوادی (سمعی و بصری)، ساختمان یک طبقه آجری ایوان دار (عکاسی و…) انبارهای موقت، بناهای جدید یک طبقه، چاپ خانه واقع در شرق حیاط و آبدارخانه، ساختمان جنوب غربی مجموعه. 


معماری عمارت مسعودیه


آدرس عمارت مسعودیه

عمارت تاريخي مسعوديه همه روزه به غير از روز هاي تعطيل رسمي، از ساعت 8 صبح تا 4 بعد از طهر پذيراي بازديدكنندگان مي باشد. هزينه ورودي به اين عمارت در سال 1398، پنج هزار تومان بوده است.

آدرس: ميدان بهارستان، ضلع جنوب غربي، خيابان اكباتان 

چگونه به عمارت مسعودیه برویم؟

مترو: يكي از بهترين روش ها براي رسيدن به اين عمارت استفاده از مترو مي باشد. در ابتدا وارد خط دو شويد و در ایستگاه ملت از مترو خارج شوید. بعد از خارج شدن از ایستگاه در خیابان ملت به سمت خیابان اکباتان بروید. ورودی عمارت مسعودیه در این خیابان قرار دارد. از ایستگاه مترو بهارستان هم می‌شود به سمت ضلع جنوب غرب میدان بهارستان حرکت کرد تا به عمارت مسعودیه رسید.

 اتوبوس: شما براي استفاده از اين روش مي تواند از اتووس هايي كه در خيابان بهارستان مي ايستند، استفاده كنيد. عمارت مسعودیه در میدان بهارستان، ضلع جنوب غربی خیابان اکباتان قرار دارد.

 ماشین شخصی: از خيابان جمهوري، به خيابان ملت رفته وسپس خیابان اکباتان شوید تا به عمارت مسعودیه برسید.

کافه و رستوران مسعودیه

كافه مسعوديه يكي از معدود كافه هاي تهران است كه شكلي سنتي داشته و با ميز و صندلي هاي چوبي تزيين شده است. دكوراسيون داخلي با سبك قجري ديزاين شده است. در اين مكان زيبا و دنج كه فضايي گرم دارد، شما مي توانيد انواع نوشيدني ها و غذاهاي خوشمزه و اصيل ايراني را كه به سبك قديم طبخ مي شود، ميل كنيد.



رفتن به این کافه رستوران حس و حال خانه های تاریخی و قدیمی که در فیلم ها مشاهده می کنید برایتان یادآوری می کند که بسیار دلنشین است بطوریکه دوست دارید ساعت ها در این کافه بمانید و از محیط زیبای آن جا لذت ببرید.