دریاچه فراخین یکی از زیباترین و در عین حال کم شناخته شده ترین جاذبه های گردشگری استان مازندران است که دارای طول 130 متر و عرض 35 متر و مساحت حد حداکثر نیم هکتار می باشد. این دریاچه واقع در شهرستان نوشهر و در میانه جنگل های زیبای هیرکانی می باشد که در ادامه به معرفی بیشتر این دریاچه شگفت انگیز می پردازیم پس با ما همراه باشید.


دریاچه فراخین


دریاچه فراخین کجاست؟

دریاچه زیبای فراخین واقع در غرب شهرستان نوشهر در استان مازندران می باشد. دریاچه فراخین از سمت شرق، مجاور با شهرستان نور، از شمال، همجوار با دریا خزر، از جنوب کنار رشته کوه البرز و از غرب، مجاور چالوس می باشد.

ویژگی های منحصر به فرد دریاچه فراخین

اگر به دریاچه فراخین سفر کردید باید بدانید، آب دریاچه ها اگرچه در ظاهر تمیز و شفاف به نظر می رسند اما به علت راکد بودن، برای آشامیدن مناسب نیستند اما نگران نباشید چشمه ای که در نزدیکی دریاچه فراخین قرار گرفته است می توانند به شما در تامین آب آشامیدنی کمک کند قبل از نوشیدن این آب نیز، جهت اطمینان بهتر است از قرص کلر استفاده کنید و یا اینکه آب را حدودا 10 دقیقه بجوشانید. محوطه اطراف دریاچه فراخین بسیار شگفت انگیز و رویایی می باشد، در اطراف این دریاچه، انواع جانوران و پرندگان زندگی می کنند که صدای آن ها در این محوطه، طنین انداز است علاوه بر آن رویش خزه ها و قارچ های صدفی و قارچ های دکمه ای در اطراف دریاچه، منجر شده که پوشش گیاهی این منطقه بسیار غنی و سرسبز باشد. علاوه بر آن، در آب در این دریاچه، اغلب ماهی هایی نظیر قزل آلا وجود دارد که به رشد فعالیت های اقتصادی این منطقه کمک کرده است.

تفریحات در دریاچه فراخین

در لیست زیر به تعدادی از فعالیت های قابل انجام در این محوطه می پردازیم:

1-پیاده روی

جاده های خاکی که اطراف دریاچه فراخین وجود دارد و به جنگل هیرکانی، چشمه و...ختم می شوند، مسیرهای مناسبی برای پیاده روی می باشد. آفرود سواری هم گزینه ی دیگر پیش روی شما برای طی کردن این مسیر ها می باشد.

2-گشت و گذار در جنگل هیرکانی

زمانی که با خانواده به سفر می روید گشت و گذار در جنگل ها یکی از بهترین تفریحاتی است که می توانید در طول سفر به آن بپردازید و از دیدنی های جنگل و آب و هوای آن لذت ببرید. 

3-برپاکردن پیک نیک

هر سفری اگر همراه با جمع دوستان و آشنایان باشد خیلی بیشتر لذت بخش و به یادماندنی می شود از این رو برپا کردن پیک نیک در منطقه فراخین از دیگر تفریحات محسوب می شود اما نکته ای که باید حتما به آن توجه شود نریختن زباله و برپا نکردن آتش است باید در حفظ این بهشت زمینی کوشا باشید.

4-قایق سواری

از آنجا که دریاچه فراخین چندان شناخته شده نیست و بیشتر بومیان منطقه نوشهر و ساری به بازدید از آن اقدام می کنند از این رو در این منطقه امکانات تفریحی به روز وجود ندارد و اگر قصد قایق سواری دارید باید با خود قایق بادی به همراه داشته باشید.


قایق سواری در دریاچه فراخین


5-دوچرخه سواری

دوچرخه سواری در مسیر زیبای دریاچه فراخین تفریحی لذت بخش برای شما در این سفر به یادگار می گذارد.

6-عکاسی

عکس گرفتن در این فضای دلنشین را جزء اولویت های خود قرار دهید. عکس بسیار زیبایی در طبیعت زیبا فراخین با نور مناسب می توانید به ثبت برسانید که بعدها با دیدن آن می خواهید دوباره به فراخین سفر کنید. 

امکانات دریاچه فراخین

سفر به دل طبیعت همراه با خود معایب و مزایای مختلفی دارد. شما با سفر به دریاچه فراخین نمی توانید انتظار دسترسی به تلفن، اینترنت و برق را داشته باشید و همین امر ممکن است اسکان خانواده ها را در این منطقه با مشکل مواجه کند. اما در کنار معایب آن، گذراندن اوقات فراغت در این منطقه مزایای زیادی دارد که در قسمت های مختلف این مقاله به آن اشاره شد و ارزش این مزایا آنچنان است که می توان از معایب آن چشم پوشی کرد.

چگونه به دریاچه فراخین برویم؟

دریاچه فراخین در بخش کجور روستای ویسر قرار گرفته است. اگر قصد سفر به فراخین را، از مبدا تهران دارید؛ باید جاده چالوس را در پیش بگیرید و بعد از پشت سر گذاشتن مرزن آباد به سمت کمربندی نوشهر حرکت کنید و روستای دلسم و ویسر را پشت سر بگذارید. وقتی جاده را تا انتها طی نمایید به یک جاده خاکی می رسید که به دریاچه فراخین منتهی می شود. اگر شما در نزدیکی نوشهر ساکن هستین باید از جاده چالوس وارد کمربندی نوشهر شوید و به سمت فرعی جاده معدن نوشهر بروید بعد از طی کردن حدودا 20 کیلومتر به این دریاچه زیبا خواهید رسید.

بهترین زمان سفر به دریاچه فراخین

بازدید از دریاچه فراخین در هر فصلی زیبایی های خاص خود را دارد اما در بهار و تابستان این منطقه بسیار سرسبزتر و دریاچه پر آب تر است اما ممکن است در ابتدا فصل تابستان تا اواسط آن به علت تبخیر زیاد آب و رطوبت شدید هوا ممکن است سفر به این منطقه چندان برای گردشگران جالب نباشد اما سفر در فصل پاییز که پادشاه فصل ها است برای شما امکان تماشا درختان رنگارنگ و سربه فلک کشیده همراه با نسیم خنک پاییزی به ارمغان می آورد. سفر به این منطقه در فصل زمستان هم جذابیت های خاص خود را دارد و زمین های پوشیده از برف می تواند برای شما دیدنی باشد.


دریاچه فراخین


اقامت در فراخین

قبل از سفر، علاوه بر تدارک دیدن تجهیزات سفر و اطلاع از مسیر ها و وضعیت آب و هوایی باید به یک نکته دیگر نیز توجه لازم را داشت و آن، تصمیم در مورد محل اقامت است. در صورت سفر به فراخین شما دو انتخاب برای تعیین محل اقامت خود دارید: راه اول، اقامت در روستاها و شهرهای اطراف فراخین، از جمله، روستای کندلوس و شهرستان نوشهر است؛ و دیگری اقامت برروی سطح مسطح اطراف دریاچه است که اگر بخواهید این گزینه را انتخاب کنید باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

چادر مناسبی که مانع ورود حشرات و رطوبت به داخل شود را به همراه داشته باشید.

زیر درختان بلند از جمله درخت گردو که در شب حجم زیادی گاز کربن دی اکسید آزاد می کنند اتراق نکنید.

در داخل چادر اقدام به تهیه غذای بودار نکنید و حد امکان به غذاهای ساده و مقوی بسنده کنید.

به همراه داشتن کیسه خواب هم پیشنهاد می شود.

جاهای دیدنی اطراف فراخین

یکی از جاذبه های واقع در نزدیکی دریاچه فراخین، روستای کندوان است. فاصله میان کندوان و فراخین حدودا 45 کیلومتر می باشد. خانه های واقع در این روستا به صورت کاه گلی می باشند و سبک سنتی در ساخت ساختمان ها، در جاجای این روستا به چشم می خورد از این رو برای علاقه مندان می تواند فرصت مناسبی برای بازدید و عکاسی می باشد. از دیگر جاذبه های اطراف دریاچه، آبشار هفت قسمتی دارنو ولرده می باشد که محوطه اطراف دریاچه را بسیار زیبا کرده است. جنگل های هیرکانی اطراف دریاچه نیز از زیباترین پوشش های گیاهی اطراف دریاچه می باشد که شما را به وجد می آورد و پیاده روی برروی جاده های خاکی آن می توانند برای شما خاطره انگیز و جذاب باشد.