تهران برخلاف آنچه تصور می شود همیشه مملو از دود و دم نیست. طبیعت و جاذبه های زیبایی را می توان در آن پیدا کرد که هرگز تصور نمی کنید. طبیعت زیبای اطراف شهر تهران می تواند شما را برای چند روز و یا حتی چند ساعت از این دود دم دور کند بدون اینکه احتیاج باشد مسافت طولانی طی شود و یا هزینه زیادی صرف شود. روستاهای اطراف تهران گزینه های عالی و بی نظیری برای آخر هفته هستند و می توانند خستگی هفته شما را از تنتان بیرون کنند و شما را برای هفته ای پر انرژی آماده نمایند. یکی از روستاهای اطراف شهر تهران که طبیعتی خیره کننده و بی نظیر دارد، روستای تالون است. این روستا که از توابع استان تهران می باشد می تواند شما را با زیبایی های خود محصور خود کند و نفسی تازه به ریه های شما بدمد. این روستا دارای یکی از زیباترین و خیره کننده ترین آبشارهای طبقاتی می باشد که می تواند در فصل گرما بهترین مکان برای استراحت و فرار از گرما باشد.


روستا تالون


روستای تالون کجاست؟

روستای تالون در 6 کیلومتری شمال روستای رندان قرار گرفته است  و سایر روستاهای دهستان سولقان مثل سنگان، وردیج، کشار سلفی، واریش و باغ دره توسط آزاد راه تهران شمال با این روستا فاصله گرفته اند. در برخی از تابلوها تالون را با عنوان طالون نیز می توانید ببینید. اگر از روستای رندان که در 18 کیلومتری جاده امامزاده داوود قرار گرفته است عبور کنید، 6 کیلومتر بعد از آن به دوراهی می رسید که دست چپ آن به روستای تالون می رسد و دست راست آن به آبشار تالون می رود.

جاذبه های دیدنی روستای تالون          

همانطور که گفته شد این روستا می تواند مقصدی هیجان انگیز برای تفریحات آخر هفته باشد که انرژی یک هفته شما را تامین می کند. از درختان گیلاس، آلبالو، سیب، هلو، گردو و گلابی به همراه آب و هوای خوب آن اگر بگذریم، در این روستا جاذبه های دیدنی نیز وجود دارد که دیدن از آن ها خالی از لطف نیست. در ادامه به برخی از این دیدنی ها می پردازیم:

آبشار تالون

 این آبشار درست در سمت راست دو راهی که به روستا ختم می شود و برای رسیدن به آن کافی است وارد مسیر خاکی شوید و به یک درب نگهبانی برسید. ماشین را در کناری پارک کنید و با پیاده روی 30 دقیقه ای به آبشار تالون برسید. این مسیر همچنین دارای یک راه صخره ای می باشد که برای صخره نوردان و کوه نوردان می تواند جالب باشد. آبشار تالون در فصل های گرم سال یعنی بهار و تابستان بسیار پرطرفدار و پر رونق است. این آبشار در این دو فصل و اوایل پاییز میزبان خانواده ها و افراد زیادی می باشد اما این به آن معنا نیست که چیزی از زیبایی آبشار در فصل زمستان کم می شود. در فصل سرما آبشار یخ می زند و جلوه ای بی نظیر به خود می گیرد که می تواند هر بیننده ای را سر ذوق آورد. در پایین آبشار درختان گردوی زیادی دیده می شود که منطقه آبشار را تماشایی کرده اند. بالا رفتن از آبشار نیز لطف و صفای خود را دارد و افراد می توانند با بالا رفتن از آن به قله تالون برسند.


آبشار تالون


کوهنوردی در تالون

یکی از تفریحاتی که در تالون می توان انجام داد کوهنوردی می باشد. قله تالون از معروف ترین قله های روستای تالون است که برای بسیاری از کوهنوردان و صخره نوردان می تواند جالب توجه باشد. می توانید از قله های لوارک و رندان نیز که در نزدیکی قله تالون قرار گرفته اند که می توانید بر فراز آن ها دیگر قله ها را تماشا کنید. نکته ای که توجه به آن ضروری است و باید به آن توجه داشت این است که اگر با کوهنوردی آشنایی ندارید حتما از یک راهنما در این امر کمک بگیرید تا از سفر بدون دردسر و خطر لذت کافی را ببرید. در مسیر کوهستان تالون می توانید گیاهانی مثل کاسنی، گلسنگ، گون، کنگر و شیر خشت را مشاهده کنید و با چیدن آن ها تحفه ای دارویی از این روستا با خود ببرید.

استخر پرورش ماهی

استخر پرورش ماهی برادران فاضلی، استخری تمیز و اصولی است که باعث کارآفرینی و رونق اقتصادی در این روستای سرد شده است. این استخر دارای ماهیان بسیار گوشتی و با کیفیت هستند که می توانید با سفر به روستا از این استخر دیدن کرده و از آن خرید کنید.

چه زمانی به تالون برویم؟

بهترین زمان برای دیدن از روستای تالون فصل بهار و تابستان و اوایل پاییز می باشد. برای آن دسته از افرادی که قصد سفری یک روزه و به منظور تفریح به این روستا دارند فصول بالا بهترین فصول برای سفر هستند اما زیبایی فصل زمستان این روستا را نیز نمی توان نادیده گرفت که اگر سرمای زیاد آن را نادیده بگیریم یکی از زیباترین آبشارها را در فصل زمستان این روستا می توانیم مشاهده کنیم.

مسیرهای دسترسی به تالون

روستای تالون در 6 کیلومتری روستای رندان قرار گرفته است و از روستای سنگان نیز 20 کیلومتر فاصله دارد. برای رفتن به این روستا از بزرگ راه آب شناسان یا همت می توانید وارد بلوار کوهسار شوید و به سمت شمال 30 کیلومتر حرکت کنید تا به این روستای خوش آب و هوا برسید.


روستا طالون


اجاره ویلا در تالون

تالون از آن دسته روستاهایی است که برای مسافران اقامتگاه تدارک دیده است. شما می توانید برای سکونت خود سوئیت و یا ویلا اجاره کنید که شب را به راحتی در آن سپری نمایید. اما اگر اهل کمپ زدن و برپا کردن چادر در دل طبیعت هستید نیز می توانید در کنار آبشار و یا در روستاها و در کنار امامزاده ها چادر بزنید و خاطره ای به یادماندنی برای خود بسازید.