دریاچه الندان مازندران، یکی از جاذبه های طبیعی بی نظیر واقع در روستای الندان می باشد. با توجه به اینکه دریاچه الندان، در مجاورت روستای ازنی قرار دارد، به پله ازنی هم معروف می باشد. ساکنین روستاهای اطراف دریاچه الندان، از این دریاچه برای تغذیه شالیزارهای روستا استفاده می کنند.  زیبایی این دریاچه طبیعی و جاذبه های گردشگری اطراف آن، این منطقه را به محلی مناسب برای بازدید و گشت و گذار تبدیل کرده است.


دریاچه الندان


دریاچه الندان کجاست؟

دریاچه الندان مازندران ، در یکی از روستاهای شهر ساری به نام روستای الندان، در بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع شده است. این دریاچه، در نزدیکی روستای ازنی قرار دارد  و از توابع شهر ساری می باشد. روستای ازنی، در 65 کیلومتری شهر ساری بر روی دامنه کوهی به نام ازنی قرار گرفته است.

ویژگی های دریاچه الندان

دریاچه الندان مازندران که به آن دریاچه آبندان (آببندان) هم می­گویند، دریاچه­ های طبیعی است که  در بین جنگل های ساری قرار دارد. تنها تامین کننده آب این دریاچه، نزولات جوی­های ناشی از بارش برف و بارانی است که به سمت دریاچه الندان سرازیر می شود. محل قرارگیری و نوع خاک دریاچه الندان، نقش مهمی در نگهداری و بقای آب دریاچه دارند. از آنجایی که آب این دریاچه از طریق بارش برف و باران تامین می شود، وسعت آن،  به میزان بارندگی بستگی دارد. در واقع وسعت دریاچه الندان در حالت عادی، حدود 17 هکتار می باشد که با افزایش میزان بارندگی،  وسعت آن  به 30 هکتار هم  می رسد. دریاچه الندان در میان جنگل­های  پهن­برگی قرار گرفته است که در فصل بهار، محل مناسبی برای رشد و پرورش گل های بنفشه، الزی (پیازچه وحشی)، سبزیجات معطر و گیاهان دارویی هستند. همچنین در فصل پائیز در اطراف این دریاچه، درختچه‌های ولیک، ازگیل و تلکا رشد می کنند که بر زیبایی این منطقه  می افزایند. در فصل زمستان از دریاچه الندان برای نگهداری اردک های وحشی استفاده می شود. حضور این پرندگان زیبایی  دریاچه را دوچندان می کند. رها سازی  و پرورش ماهی های مختلف در دریاچه الندان، یکی دیگر از ویژگی های مهم این دریاچه می باشد. رها سازی ماهی ها در این دریاچه علاوه بر اینکه منظره زیبایی را به وجود می آورد، امکان ماهی گیری را فراهم می کند. وجود درخت­های صنعتی مهم از جمله راش، ممرز، بلوط، مالچ و لیندن، در اطراف دریاچه الندان، به ارزش صنعتی این دریاچه افزوده است.

در نزدیکی دریاچه الندان، رودخانه ای وجود دارد و از آن جایی که هیچ  خانه و سکونت­گاه انسانی دراطراف این دریاچه قرار ندارد، آب این رودخانه هنوز کاملا زلال، شیرین و مناسب نوشیدن می باشد.

جاذبه های دیدنی در دریاچه الندان و اطراف آن

در اطراف دریاچه الندان جاذبه های دیدنی بی نظیر دیگری  مانند مرقله (مارقله)، اندون، رودخانه لاکبار، قله ازنی، جنگل انبوه پله و افروشونه  وجود دارد که بر جذابیت این منطقه می افزاید.


جاذبه های دیدنی دریاچه الندان


تفریحات در دریاچه الندان

دریاچه الندان یکی از جاذبه های طبیعی بی نظیر در شمال ایران می باشد که  بی شک  سفر و  بازدید از آن،  برای کسانی  که تا به حال فرصت سفر به این منطقه را نداشته اند بسیار جذاب و خاطره انگیز خواهد بود .در سفر به این منطقه پس از یک پیاده روی بیادماندنی در فضای اطراف، می توانید ازتجربه قایق رانی در دریاچه نیز لذت ببرید. ماهی گیری از دیگر امکانات تفریحی است که باعث افزایش جذابیت این منطقه شده است.  مسافران و گردشگرانی که برای گشت و گذار و تفریح به این  روستا سفر می کنند این امکان را دارند که یک تجربه ماهی­گیری به یاد ماندنی را داشته باشند و از سفر خود لذت ببرند.

بهترین زمان سفر به الندان

در بین شهر­های شمالی کشور، استان مازندران یکی از محبوبترین و پررفت و آمد ­ترین شهر­ها می باشد. از آنجایی که دریاچه الندان در یکی از روستاهای این استان واقع شده  است، به بررسی آب و هوا و هزینه های ناشی از سفر به این استان می پردازیم. از آنجایی که آب و هوای مناطق شمالی ایران از جمله  شهر­­ها و روستاهای استان مازندران در فصل تابستان به شدت گرم و شرجی و در فصل زمستان  به شدت سرد می باشد، سفر به الندان در این دو فصل توصیه نمی شود.  بهترین زمان برای سفر به  دریاچه الندان از نظر آب و هوایی، فصل های بهار و پاییز می باشد. هرچند دریاچه الندان در هر فصل از سال زیبایی خاص خود را دارد ولی این دریاچه در فصل بهار و پاییز به اوج زیبایی  خود می رسد. در فصل بهار، بالا آمدن آب دریاچه بر اثر ریزش باران های بهاری و سبز شدن درختان انبوه اطراف دریاچه باعث زیبایی هرچه تمام تر این منطقه در این فصل می شود. در فصل پاییز شاهد نمایشی چشم نواز از رنگ های پاییزی خواهید بود. درصوتی که در فصل پاییز به این دریاچه سفر می کنید، پیشنهاد می کنیم، اَزگیل های تازه پاییزی  را امتحان کنید و از طعم آن لذت ببرید. به طور کلی فصل بهار و پاییز، بهترین زمان ها برای  سفر به الندان به حساب می آید. چرا که در این بازه زمانی، علاوه بر مساعد بودن آب و هوا، به دلیل خلوت بودن شهر هزینه  سفر به صورت چشم گیری کاهش می یابد.

مسیرهای دسترسی به دریاچه الندان

در صورتی که قصد دارید به  دریاچه الندان سفر کنید بهتر است مسیر روستای ازنی که بهترین و کوتاه ترین مسیر به این دریاچه می باشد را انتخاب کنید. برای رسیدن به روستای ازنی باید از ساری به سمت جاده کیاسر راهی شوید. پس از طی مسافتی به طول 60 کیلومتر،  به سمت جاده روستا الندان حرکت کنید. این جاده آسفالت می باشد ولی در اواخر این جاده یعنی 7 کیلومتر مانده به مقصد، مجبور خواهید بود تا  ادامه مسیر را در جاده خاکی طی کنید. در نهایت به دریاچه زیبا و شگفت انگیز الندان خواهید رسید. 


دریاچه الندان مازندران


اجاره ویلا در اطراف دریاچه

در اطراف دریاچه الندان مکان های  گردشگری بسیاری ایجاد شده است که شرایط خوبی را برای اقامت گردشگرانی که قصد چادر زدن در این منطقه را دارند مهیا کرده است. اما اگر از ان دسته افرادی هستید که  اقامتگاه­های بومی برایتان جذاب و مهم است  می توانید از سکونت­گاه هایی که به این منظور فراهم گردیده است استفاده نمایید.