قلعه آغشت، معروف به قلعه هاگوارتز ایران، یکی از جاذبه های استان البرز است که در سال های اخیر، به دلیل شباهت عجیب خود به قلعه هاگوارتز در مجموعه فیلم های هری پاتر، به شدت محبوب شده است. این قلعه در روستای آغشت واقع شده که از روستاهای کوهستانی و ییلاقی کشور می باشد. این منطقه از آب و هوایی معتدل و طبیعتی بی نظیر دارای رودخانه، آبشارها و چشمه های متعدد برخوردار است و مقصدی متفاوت و مناسب برای سفرهای یک روزه می باشد. در ادامه بیشتر با قلعه هاگوارتز ایران آشنا خواهید شد.


قلعه آغشت


قلعه آغشت کجاست؟

قلعه آغشت در روستایی به همین نام در شمال غرب استان البرز واقع شده است. فاصله قلعه آغشت تا مرکز شهر تهران حدودا 76 کیلومتر و تا مرکز شهر کرج تقریبا 26 کیلومتر است. مختصات جغرافیایی این روستا ۵۰ درجه و ۸۷ دقیقه طول شرقی و ۳۵ درجه و ۹۸ دقیقه عرض شمالی بوده و از از غرب و شمال غرب به ولیان و آجین دوجین، از جنوب به روستای باغبان کلا و تکیه آغشت، از شمال به رودخانه گلین رود و از شرق به دره رده و دره سیبان می رسد.

آدرس روستای آغشت: استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، بخش چندار، دهستان برغان، روستای آغشت

معرفی روستای آغشت

روستای آغشت قدمتی طولانی دارد و قدمت آن را به هزاران سال پیش و به دوره قبل از اسلام نسبت داده اند. ساکنان اولیه این روستا زرتشتی بوده و احتمالا به علت وجود آب فراوان در این منطقه ساکن شده اند. جمعیت روستای آغشت در سال 1330 هجری شمسی، 300 نفر؛ در سال 1375 با کاهشی زیاد به 236 نفر رسیده و طبق آخرین سرشماری در سال 1395، جمعیت این روستا حدودا 770 نفر است. مردم این روستا به گویش های مازنی، گیلکی و طالقانی صحبت می کنند. روستای آغشت دارای چندین محله نظیر انجیر داران، سماق داران، پشت محله و محله دربن می باشد. اکثر مردم این روستا در گذشته به کشاورزی (گندم و جو) و دامداری مشغول بوده اند. امروزه بیشتر اهالی در باغ های میوه هایی نظیر گردو، آلبالو، گوجه سبز و توت کار و فعالیت می کنند.

امکانات روستای آغشت

از امکانات روستای آغشت می توان به این موارد اشاره کرد: زمین چمن ورزشی بزرگ و مناسب، گازکشی، سرویس بهداشتی، یک خانه بهداشت، نازخانه، دو مسجد، مدرسه دبستان، دسترسی به آب آشامیدنی. آب آشامیدنی روستای آغشت از چشمه واقع در 17 کیلومتری این روستا تامین می شود که از چشمه های پر آب این منطقه است.


روستای اغشت


آداب و رسوم روستای آغشت

مردم روستای آغشت دارای آداب و رسوم ویژه خود هستند. یکی از معروف ترین مراسم های مردم این روستا، مراسم ریش سپیدان است. این مراسم در روزهای دوم و سوم فروردین ماه و در کوچه پس کوچه های روستا برگزار می شود و مردم روستا با یکدیگر دیدار و احوال پرسی می کنند. در پایان مراسم، مردم روستا در یک نقطه گرد هم آمده و گزارش کار شورای روستا را می خوانند و ایده های خود را در مورد روستا با یکدیگر به اشتراک می گذارند. از دیگر مراسمات معروف این روستا می توان به مراسم سیزده به در و انس با طبیعت اشاره نمود. مراسم مهم دیگر، مراسم پنج شنبه آخر سال و پس از چهارشنبه سوری است که با حضور همه اهالی روستا برگزار می گردد. در مراسم پنج شنبه آخر سال، اهالی با کمک یکدیگر آش حلیم پخته و با یکدیگر به گفت و گو می پردازند. این دورهمی به قدری برای مردم روستای آغشت اهمیت دارد که درباره آن می گویند: هر کس به این مراسم نیاید یا پول ندارد یا از این جهان رفته است.

جاهای دیدنی قلعه آغشت

روستای آغشت به جز قلعه آغشت، دارای جاذبه های گردشگری فراوان دیگری می باشد که در ادامه به معرفی معروف ترین این جاذبه ها می پردازیم:

رودخانه آغشت: این رودخانه از سه شاخه به نام های گلین رود، برغان رود و یک شاخه اصلی تشکیل شده که از کوه عالم زمین، کوه مردنور (با ارتفاع 2.877 متر)، کوه های کلین رود، چشمه های روستای سیرود، ایوانک و کفاب سرچشمه می گیرند.

آبشار شرشربند: این آبشار را با نام هزار رنگ نیز می شناسند. آبشار شرشربند در منطقه ای کوهستانی واقع بوده و مسیر دسترسی به آن نسبتا پر شیب و سخت می باشد؛ پس اگر قصد بازدید از این آبشار را دارید، لباس و کفش مناسب به همراه داشته باشید. برای رفتن از انتهای روستای آغشت تا پای آبشار، حدودا 2 ساعت راه پیمایی و کوه پیمایی نیاز است.

مسجد جامع آغشت

مسجد ابوالفضل: این مسجد کوچک تر از مسجد جامع آغشت بوده و در کوچه پس کوچه های این روستا پنهان است.

گرمابه روستای آغشت: قدمت این جاذبه تاریخی به دهه 40 هجری شمسی باز می گردد. گرمابه روستای آغشت تا سال 1370 استفاده می شد اما امروزه تنها یک جاذبه تاریخی است. داخل گرمابه بازسازی و ترمیم گشته و دیوارهای آن نیز آراسته شده اند.

امام زاده بی بی قزلر (ع): امام زاده بی بی قزلر که برخی او را با نام فاطمه خاتون نیز می شناسند، از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. گلزار 10 شهید آغشت و قبرستان روستای آغشت نیز در کنار این امام زاده واقع اند. در این بنا دو امامزاده دیگر نیز با نام های محمد و احمد قرار دارند.

مسجد جامع برغان: این مسجد از زیباترین مساجد تاریخی ایران محسوب می شود که ساخت آن به 500 تا 800 سال پیش باز می گردد. مسجد جامع برغان روبروی حسینیه اعظم برغان واقع بوده و این دو توسط پلی قدیمی که با یک طاق نما بر روی کوچه ساخته شده است، به یکدیگر مرتبط شده اند.

تکیه بارمله (حسینیه اعظم برغان): این تکیه یک اثر تاریخی با قدمتی بیش از 5 قرن است که ساخت آن به دوره صفویه باز می گردد. این حسینیه مساحتی در حدود 1200 متر مربع داشته و با شماره ثبت 10824، در روز دوم بهمن سال 1382 به عنوان یک اثر ملی ایران به ثبت رسیده است. حسینیه اعظم برغان در سال 1367 یک دوره ترمیم و بازسازی را پشت سر گذاشت.

پل تاریخی برغان: این پل از آثار تاریخی متعلق به دوره صفویه است که بر روی رودخانه شاهرود قرار داشته و سه بار در دوره های زندیه، قاجاریه و پهلوی مرمت شده است. این پل در تاریخ 2 بهمن 10825 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بهترین زمان سفر به قلعه آغشت

قلعه آغشت در یک منطقه کوهستانی قرار دارد و به همین علت، زمستان های بسیار سردی دارد. طبیعت در هر فصلی از زیبایی های خاص خود برخوردار است، اما اگر به سرمای هوا حساس هستید، سفر به قلعه آغشت را در برنامه تابستانی خود قرار دهید.


سفر به قلعه آغشت


چگونه به قلعه آغشت برویم؟

برای رفتن به قلعه آغشت از تهران

 ابتدا وارد آزادراه تهران – کرج شده و پس از آن وارد آزادراه کرج – قزوین شوید. پس از رسیدن به کردان، در کیلومتر 20 اتوبان، وارد جاده کردان – برغان شوید. این جاده در کنار دره ای سرسبز و یک رودخانه قرار دارد. پس از آن که گردان را رد کردید و پیش از آن که به روستای چلنگدار برسید، از سمت چپ وارد جاده آغشت شوید. پس از طی کردن 4 کیلومتر و با رد کردن روستای باغبان کلاچی، به روستای آغشت می رسید. قلعه آغشت در غرب این روستا واقع است.

برای رفتن به قلعه آغشت از داخل شهر کرج

ابتدا از رجایی و گوهر دشت کرج وارد جاده باغستان – آتگاه شده و با کمک گرفتن از تابلوهای راهنما، به طرف برغان حرکت کنید. در دوراهی، به سمت چپ بپیچید. پس از طی کردن حدود 10 کیلومتر، به روستای برغان می رسید. روستای برغان را رد کرده و با طی کردن 8 کیلومتر دیگر و پس از رد کردن روستاهای امین آباد، علاقبند، تالیان، سیاهکران و چلنگدار، وارد جاده آغشت شوید. پس از طی کردن 4 کیلومتر، به روستای آغشت خواهید رسید.